Gå til innhold

Høyt blodtrykk

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er generelt lite glad i å ta noen form for medisin, men skjønner at jeg ikke kan gå rundt med så høyt blodtrykk, særlig med tanke på at vi har hypertensjon i familien med slag i relativt tidlig alder.

Jeg er så glad dette ble oppdaget,- jeg trodde hodepinen og trykket i øynene jeg har gått med i 14 dager var forkjølelse.

Anonymkode: 7de83...096

Edit: Ryddet for svar til slettet innlegg. Monstrum, mod.

Endret av Monstrum
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde hjertebank i et par uker før jeg gikk til lege, det begynte å bli ubehagelig med så forte, kjappe slag. Blodtrykket mitt var på 140/ 90. Det var grensa for tablettaking sa han til meg. Min mor hadde høyt blodtrykk og min bror har hatt hjerteinfarkt, og de fant ut at jeg har trange blodårer inn til hjertet   pluss lavt kolesterol.Blodtrykket mitt har alltid vært fint, selv om de andre to har samme prbl som deg, men faren min hadde aldri høyt blodtrykk. Undersøk det.

Gjest Mammalivet
Skrevet (endret)

Jeg lå på 186/115 da jeg ble satt på medisiner. Jeg har hypertensjon da, så hatt høyt blodtrykk «hele livet». Like greit å starte medisinering raskest mulig, og greit når du dro privat :) Men du bør uansett ta turen til fastlege, og de bør kjøre 24timers målinger. Å måle blodtrykk i hytt og pine skal man jo ikke gjøre. Det varierer STORT til meg alt ettersom, så det er egentlig kun 24timers målingene vi stoler på. 

Vet ikke hvor mange mg eller hvilken type du er satt på nå, men vær obs på at medisinering kan gi svimmelhet hvis BT senkes for raskt. Jeg slet mez blodtrykksfall da trykket mitt havnet på 130/85, så jeg fikk redusert medisinen igjen for å ikke havne lavere enn dette. 

Endret av Mammalivet
Leggetil
Skrevet
1 time siden, Mammalivet skrev:

Jeg lå på 186/115 da jeg ble satt på medisiner. Jeg har hypertensjon da, så hatt høyt blodtrykk «hele livet». Like greit å starte medisinering raskest mulig, og greit når du dro privat :) Men du bør uansett ta turen til fastlege, og de bør kjøre 24timers målinger. Å måle blodtrykk i hytt og pine skal man jo ikke gjøre. Det varierer STORT til meg alt ettersom, så det er egentlig kun 24timers målingene vi stoler på. 

Vet ikke hvor mange mg eller hvilken type du er satt på nå, men vær obs på at medisinering kan gi svimmelhet hvis BT senkes for raskt. Jeg slet mez blodtrykksfall da trykket mitt havnet på 130/85, så jeg fikk redusert medisinen igjen for å ikke havne lavere enn dette. 

Tar 50 mg av Selo-Zok og 8 mg av Atacand. Var kjempe svimmel i går, men bedre i dag. Veldig glad jeg tok turen til legen, selv om jeg aldri i min villeste fantasi hadde trodd jeg trengte å bli medisinert for høyt blodtrykk! 

Gjest Mammalivet
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar 50 mg av Selo-Zok og 8 mg av Atacand. Var kjempe svimmel i går, men bedre i dag. Veldig glad jeg tok turen til legen, selv om jeg aldri i min villeste fantasi hadde trodd jeg trengte å bli medisinert for høyt blodtrykk! 

Håper det jevner seg ut å blir normalisert for deg raskt da :) Jeg ble satt rett på 300mg, og det ble en for stor omveltning. Går bra i dag, men ja, det er kjedelig å ende opp med medisinering. Men glad muligheten finnes, og kanskje slipper du etterhvert :) Få legen din til å ta trykket jevlig sånn at det følges med. 

Skrevet

Ryddet for innlegg signert av helsepersonell, og svar til dette. 

Monstrum, mod.

Skrevet
På 24.12.2018 den 21.13, AnonymBruker skrev:

TS her. Har både far og halvsøster som har hatt slag og har høyt blodtrykk. Er vegetarianer selv, og røyker eller drikker ikke. Dro derfor til Volvat i dag og ble satt på medisiner asap. Blodtrykket var 102/101, så veldig høyt. 

Skal tilbake i morgen for å sjekke om de har redusert trykket, hvis ikke må jeg legges inn.

Annerledes jul, men glad jeg tok turen til legen. Så takk til de som sa det!

Har dere blitt sjekket for  HHT med tanke på at både din far og søster har hatt slag?

Anonymkode: cbd09...866

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...