Gå til innhold

Kroppspleie produkter til baby. Bruke eller ikke bruke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei barnet mitt er 7 uker gammel. Fikk beskjed av sykehuset at det ikke skal brukes noen ting av kroppspleie produkter til babyen. Som shampoo fuktighets krem, babyolje, lotion, pudder osv. Skal kun bruke lunket vann på både kropp og ansikt. Det samme sa helsesøster når vi var 6 ukers kontroll.. jeg får ofte lyst til å gi han massasje før han skal bade,men siden jeg har fått beskjed  om å ikke bruke olje så gjør jeg ikke det. Det har også begynt å flasse av litt på panna og set tørt ut.

Fortalte dette til min søster, hun sa at det er litt rart at de ikke lar deg bruke noe. Hun sier at du trenger ikke å gjøre akkurat det dem sier. Gjør det du føler deg for.

Hvem skal jeg høre på?? Dere som har hatt små barn, når begynte barna deres med kosmetiske produkter? 

Anonymkode: 4b7a7...989

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte litt fuktighetskrem hvis han hadde tørre områder, og salve hvis han hadde sår rumpe. Ellers ingenting. Man skal jo ikke smøre noe på frisk babyhud hvis det ikke er nødvendig, men hvis du ser at babyen din er tørr kan du jo smøre noe. 

Anonymkode: 3e4b0...c4d

• Liker 4
Skrevet

Det er helt normalt at de får tørr hud i den alderen. De bytter ut huden da. 

Vi har ikke brukt noe på vår på 8 mnd enda. Kun litt babyolje for å vaske stumpen med hvis det har sittet litt hardt. 

Hadde fint brukt babyolje ved massasje hvis jeg var deg. 

Anonymkode: 00094...2d7

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt en krem på apotek egnet for nyfødte  som helsesøster anbefalte for å smøre litt områder som var ekstra tørre det var vel i uke 8-10 en gang. Kanskje du kan ta det opp på neste kontroll? Så kan helsepersonell vurderer om den tørre huden er noe som må behandles eller ikke. 

Bruker ikke noe utover det, såper og sjampoer mm vil jo bare tørke ut huden mer. Men litt olje til massasje ville jeg nok ikke vært redd for. Kjøp neutral ol sin olje som  ikke inneholder noe tull.

Anonymkode: ecc1c...977

• Liker 1
Skrevet

Brukte kun noen dråper olje i badevannet. Hadde bepanthen i tilfelle sår eller ekstra tørr hud. Det er en mirkelkrem som fungere like godt på babyer som på voksne. Aldri brukt annet. 

Anonymkode: 8dcf5...0b7

• Liker 4
Skrevet

Den beskjeden har iķke jeg fått.. vi bruker stort sett litt olje i badevannet, her brukt sink for å unngå fuktighet i valkene, benpanthen i rumpa hvis den er sår, og aderma fuktighetskrem (elsker den, bruker den selv også nå!) Som jeg fikk anbefalt på 3 mnd-kontroll mot tørr hud! 

Anonymkode: e2441...5c7

• Liker 1
Skrevet

Hvetekimsolje er veldig fin å bruke. Spør på apoteket. Ellers er salve til sår rompe lurt å ha. Ellers hadde jeg dropper såper og bodylotion en god stund til. 

Anonymkode: d08c5...aa8

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte ingenting på min baby, før hun var rundt året. Da begynte jeg å bruke shampoo og kroppsåpe, av den enkle grunn at hun begynner å utforske mer då- og blir mer skitten. 

Når hun var baby, så var hun også tørr. Men det er helt normalt og går vekk v seg selv. Jeg ville ikke brukt noe. Det ødelegger babyen sin naturlige ph- verdi.  Jo lengre du utsetter å bruke noe, jo bedre er det. 

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk beskjed om å bruke litt olje for å løsne evt avføring eller annet som hadde festet seg på huden, og at man evt kunne ha litt i badevannet. Da babyen hadde tørr hud, og etterhvert utslett, sa legen at vi måtte kjøpe apobase krem fra apoteket. Kan brukes av alle. Utslettet viste seg å være atopisk eksem, så nå smører vi henne 3 ganger pr dag med apobase. Utenom dette bruker vi bleiekrem (inotyl er bedre for henne enn sinksalve eller benpanthen, men dette varierer fra baby til baby). Like viktig som å ikke bruke kremer, oljer o. l. med parfyme, er det å bruke vaskemidler uten. 

Skrevet

Bruker kokosolje når jeg lager våtservietter og bruker det i bade vannet også. Ellers bruker vi kun salve ved bleieutslett.

Jeg tror du kan massere med litt babyolje uten problem ts. Men ikke bruk såper eller lotion. 

Anonymkode: 3f9b7...a6d

Skrevet

Har alltid brukt babyolje i badevannet og under massasje. 

Med første ventet jeg med shampoo og såpe til hun ble så stor at hun ble skikkelig skitten, badet bare i vann med litt olje i ganske lenge. Andremann var gulpekbaby så der måtte vi begynne tidlig med såpe, ungen stinket jo spy. 

Anonymkode: b8ed9...4f1

• Liker 2
Skrevet
På 24.12.2018 den 0.45, AnonymBruker skrev:

Jeg brukte litt fuktighetskrem hvis han hadde tørre områder, og salve hvis han hadde sår rumpe. Ellers ingenting. Man skal jo ikke smøre noe på frisk babyhud hvis det ikke er nødvendig, men hvis du ser at babyen din er tørr kan du jo smøre noe. 

Anonymkode: 3e4b0...c4d

Samme her og så bruker jeg babyshampo sånn helt fri for parfyme og slikt en gang i uka når han bader eller om han har fått no matkliss i håret.

Skrevet

Min sønn er snart 4 mnd og vi har aldri brukt noe annet enn varmt vann. Dersom han er blitt rød i stumpen har vi smurt på bephaten (som har hjulpet veldig). Som forebygging kan man smøre på sink og barriere-salve. Bruker forresten av og til litt såpe når jg vasker hendene hans.. 

Anonymkode: 6a2aa...dd9

Skrevet

Her bades ungen en gang i uken, da vaskes han med shampoo i håret og smøres med fuktighetskrem i ansiktet etterpå. 

Ellers vaskes han under springen med såpe når han har bæsjet. Vasker aldri ved tissebleier, unntatt morgenstell (kun vann). Smører om han er litt rød i rumpa, men det er sjelden, kanskje en gang i uken det også. 

Og ja, du skal gjøre som du føler for. Men veldig mye av kremer og hudpleie er fullstendig unødvendig på barn, og gjør vondt verre. Bruk fornuften, bad sjelden, olje kan du fint bruke til massasje om du ønsker det. 

Anonymkode: 3daac...c5a

Skrevet (endret)

Jeg brukte naturlige oljer, feks mandelolje (test på en liten plass først) og kokosolje hvis jeg skulle massere eller om han hadde tørre områder.

Ville ALDRI brukt babyolje på hverken min eller barnets hud, det er ren parafinolje og har ingenting på huden å gjøre. Synes det er sykt at det selges i barneprodukter i det heletatt..

Har aldri brukt shampoo eller noe på han heller, og han er 8,5 år. Brukte vel noe da han hadde skurv og vi måtte bruke olje i hodebunnen, men aldri til daglig. Ser ikke poenget med å bruke såpe på små barn, det er ikke slik at de får fett hår akkurat.

Endret av addict
Skrevet

Bruker ikke noe med mindre det er et tydelig behov.  Han er 1,5 år nå. 

Anonymkode: 1b522...738

Skrevet

Må du bruke olje for å massere, da? Jeg ser ingen grunn til å høre mer på søsteren din enn helsepersonell. Du vil vel gjøre ditt for at baby ikke skal få eksem eller allergier?

Anonymkode: 3b197...187

• Liker 1
Skrevet

Kokosolje, mandelolje og sheasmør har vi brukt!

Skrevet

Vi bruker av og til litt kokosolje i badevannet og for å få vekk skurv i hodebunnen. Hun har en del hår så jeg har vasket håret med en mild barnesjampo noen få ganger og når kokosoljen skal vaskes ut😜 Gulper en del så hun må vaskes ordentlig. 

I bleieområdet og ansikt bruker jeg kun vann morgen og kveld. Litt olje på våt klut om det er bæsjebleie. Bruker også stellesalve fra Lykkelig som liten som forebyggende, og Bepanthen om det er litt mer rødt og sårt. Det funker veldig bra. 

Hun har av og til hatt veldig tørr hud på mage og rygg, da smører jeg der hun er tørr med Aco Minicare.

Vår er 5 mnd forresten. 

Skrevet

Så lite produkter som overhode mulig, burde være hovedregel. Litt olje til massasje er vel greit. 

Anonymkode: dff4b...cbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...