Gå til innhold

Hvor mye er vanlig å gi til barna til jul ? gaver/penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurte på hva som er vanlig å gi til ungene til jul. liksom hvor mye og hvor dyrt? har en vennine med 3 barn på 10, 15 og 17. hun gir de 3000 kr hver ! bare ble helt satt ut jeg er dette normalt ? eller er jeg litt gammeldags ? altså til min sønn på 20 tenkte jeg 1500 kr og noen boxere var bra og han er alltid strålende fornøyd, vil ikke at ungene mine skal være bortskjemt heller

Anonymkode: 83e7a...990

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varer vel litt ... sønnen min får en gave til 40’tusen men min x kone får til 300 kr .

jeg ønsker egentlig ikke noen gaver . Isåfall noe min sønn har laget på skolen . 

Skrevet

Har to barn på 19 og 21😊 Varierer litt, men i år ligger det på 4-5000😳 Litt mye, men rundt 3000 synes jeg er en ok sum😊🎄

Anonymkode: f0d51...dc3

• Liker 1
Skrevet

Spørs på hva de trenger. Mine er ganske unge ennå, men ligger på rundt 1000 pr unge, og mindre jo yngre (evt at de får nytteting som bilstol eller vinterdress når de ikke helt fatter hva jul er). 

Ser for meg at vi fint kan slå til og kjøpe PlayStation eller nettbrett til julegave, men det blir ikke hvert år. Kommer nok også til å hjelpe dem å spare litt til sånne dyrere gaver selv. Så kan vi fullføre og kjøpe. 

Anonymkode: 9e551...a0f

Skrevet

Har kanskje satt en liten standard til fremtiden da jeg har brukt ~1200kr på julepresang til kattene 😸 Et fremtidig barn må jo nesten få litt mer enn de 😂

• Liker 6
Skrevet

Her har det variert veldig mye. Ett år fikk de slalomski, i fjor ny iPhone. I år får de 3000 hver ( har to barn). Men de får ofte like gaver. De ønsker som oftest nesten det samme. 

Anonymkode: 5cb57...a0d

Skrevet

For min del er det kr 500 pr mine barn (to). Og disse har også til sammen 5 barn som også skal ha gaver, så det er også 500 kr person der.  Og tantebarn, 500 pr person, søsken 500. foreldre 500 pr person og svigermor. Så 500 til alle. Så det blir ca 7000.

Anonymkode: 5fe07...c73

• Liker 1
Skrevet

Mine får gaver til ca en tusenlapp hver. Barn i barneskolealder. Er flink til å finne fine ting på tilbud som de ønsker seg, de pleier å bli fornøyde. 

Anonymkode: cdc1a...43c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har brukt ca 12 000 kr på gaver til mine 2 barn.

Anonymkode: f24cb...8c8

• Liker 1
Skrevet

400 kr til barnet mitt i barnehagealder 😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner at jeg blir veldig uinteressert i å lytte til de foreldre som gir så og si det meste de peker på året rundt (alt fra smått til stort) i tillegg til dyre julegaver når de snakker om hva de gir til hvor mye. Lytter heller mer interessert til de som ikke gir alt barna peker på året rundt, men heller velger å legge litt i julegavene. 

Skrevet (endret)

Samme innlegg ble postet to ganger..

Endret av Mass
Skrevet

Vi har et barn, ingen familie å gi til, men gir litt til venner. Vi har vel brukt mellom 5 og 6 tusen på barnet som er 11 år. Til mannen har jeg brukt 4000,-. Hadde vi hatt familie rundt oss så hadde jeg aldri gitt så mye. Men barnet får kun av meg og stefar. 

Jeg får julebonus så ser en gylden mulighet å gi ting en trenger samt ting en ønsker til jul. Barnet får klær og utstyr resten av året vis det trengs, men ikke så mye annet utenom jul og bursdag. Det må han spare til selv. 

Jeg tenker det ikke er så ille å gi litt i vårt tilfelle og til jul. Synes det er mye verre å gi masse ellers. Jeg synes rett og slett det er gøy å gi gaver! 

Når jeg var yngre kunne jeg få gaver for over 10 000 til jul. Jeg fikk mye ellers i året og ble en skikkelig bortskjemt unge rundt foreldrene mine. Vokste opp i en velstående familie, hvor penger var alt. 

Anonymkode: dda47...39a

Skrevet

helt hårreisende hvor mye penger dere bruker på ungene deres til jul, ikke rart den nye generasjonen er en gjeng sutrete pingler som klager og sutrer over alt og ikke tåler et par dager med motgang i livet. bomullsbarn generasjonen, er det ikke det vi kaller det ?

• Liker 9
Skrevet

3000

Anonymkode: 08c48...8bf

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, stardust75 skrev:

helt hårreisende hvor mye penger dere bruker på ungene deres til jul, ikke rart den nye generasjonen er en gjeng sutrete pingler som klager og sutrer over alt og ikke tåler et par dager med motgang i livet. bomullsbarn generasjonen, er det ikke det vi kaller det ?

Vel det er ikke så mye bedre med dure grinebitere som deg 

Anonymkode: 08c48...8bf

• Liker 6
Skrevet

Mellom 2 og 3000 er vanlig for meg å gi mine barn (2 stk). I år blir det ca 15 000 på hver. Men det er fordi de ønsker seg noe spesielt. Min mann har også 2 barn. Han har nok brukt 25 000 til hver av dem. Jeg har brukt 5000 til han....Ser at denne julen blir sinnsykt dyr...

Anonymkode: 88768...f59

Skrevet
4 timer siden, stardust75 skrev:

Enig. Ser at vi sikkert er noen gjerrigknarker. Vi har 3 barn (samboer 2 og jeg 1), og de får 1000,- hver. Det er også 5 barnebarn, og de får 300,- hver. 

Anonymkode: 2bdc0...890

• Liker 3
Skrevet

Vi gir ut i fra evne. Jeg tror ikke barn tåler mindre motgang i livet av å få dyre julegaver. 

Anonymkode: 824d9...783

• Liker 5
Skrevet

Handler vel ikke nødvendigvis om hvor mye penger man bruker, men hva man bruker det på.

Her har vi brukt 2000,- på vår 10 åring i år. 1500,- av dem gikk til årskort på badeland. En nyttig gave, vi sparer på, da hun trenger hyppig svømmetrening.

En annen ting er hvis man kjøper ski, skøyter, sykkel og annet utstyr man er nødt til å skaffe barna uansett, så betyr ikke det at dem er himla bortskjemt fordi dem får dyr julegave. Ikke mer bortskjemt enn dem som får ski i november eller januar, og julegave for 400,-

Om ett barn får vinterdress, sko, ett par bukser, genser og undertøy, til sum av 3000,- og ett annet barn får leker for 500,-, er barnet som får klær mer bortskjemt da?

Å bare se på prisen og mene barna er bortskjemt blir helt feil!

Anonymkode: ab3e3...4fe

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...