Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det noen her inne som tørr å være ærlig ang. Graviditet og deres eventuelle snusbruk under graviditet?  Jeg er ute etter erfaringer..

Jeg har forstått ut i fra lesing at det er mange som sliter med å slutte, og de fleste har fått friske barn likevel. Jeg har bare lest om én historie der fødselsvekten var lav og babyen syk.

Jeg har ei søster som ikke klarer å slutte helt. Hun er nå 8 uker på vei, og har snust ca.4-7 snus hver dag. Hun prøver veldig hardt å slutte, vært uten snus i 2 dager nå. Hun blir så veldig syk når hun ikke får noe nikotin, sånn typ blodtrykksfall - har besvimt - kvalme - ekstrem svimmelhet etc. Hun har holdt ut i det lengste før hun har tatt snus den siste tiden, og som sagt kuttet ut helt nå.

Jeg lurer fælt på, hvor sannsynlig er det at babyen hennes har tatt skade? Hun har vært på to UL allerede, seneste da hun var 7+3.  Alt var da i orden. 

Jeg er bekymret for både henne og babyen. For jeg vet at hun aldri vil tilgi seg selv hvis babyen er syk pga hennes snusbruk. Noen som har erfaringer med snusbruk under graviditet? Hvis hun virkelig slutter helt nå, og alt var bra 7+3, er det lenger noen fare?

Takker så mye for svar.

Og ja, jeg vet at dette er et ømt tema og ekstremt tabubelagt. Fordømmelse av min søster er jeg ikke interessert i å lese, jeg er som sagt ute etter erfaringer og historier. 

Anonymkode: c9121...0d6

• Liker 1
Skrevet

Jeg snuste frem til uke 10 eller 11(fant ut jeg var gravid i uke 6). Babyen døde en måned før termin i magen, men tviler på at snusen har en del av skylden for det. Har flere venner som har snust gjennom hele svangerskapet + amming uten at barna har tatt noe skade. Jeg hadde ikke samvittighet til å snuse mer uansett hvor hardt det var å slutte

Anonymkode: 65a07...e32

• Liker 1
Skrevet

Det er tabu ja. Jeg håper du får ærlige svar. Jeg har aldri snust eller røkt, men jeg hadde blodtrykksfall, kvalme og besvimte forde i første trimester. Dette er symptomer som er veldig vanlige for gravide og trenger ikke henge sammen med nikotinsuget. 

Videre finnes det mange hjelpemidler å benytte seg av når man skal slutte. Legen kan hjelpe henne med det. 

Jeg kjenner bare en som har røkt under svangerskapet. Babyen kom i uke 32 og døde etter ett par uker. Om dødsfallet var relatert til røkingen aner jeg ikke, men det skjedde ihvertfall.

Klart det blir jo en skrekkhistorie. Går du en generasjon eller to tilbake røyka alle under svangerskapet. Men fødselsvekt og helse på spedbarn har bedret seg betraktelig siden dette ble ett fokus. 

Anonymkode: 29066...30f

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Er det noen her inne som tørr å være ærlig ang. Graviditet og deres eventuelle snusbruk under graviditet?  Jeg er ute etter erfaringer..

Jeg har forstått ut i fra lesing at det er mange som sliter med å slutte, og de fleste har fått friske barn likevel. Jeg har bare lest om én historie der fødselsvekten var lav og babyen syk.

Jeg har ei søster som ikke klarer å slutte helt. Hun er nå 8 uker på vei, og har snust ca.4-7 snus hver dag. Hun prøver veldig hardt å slutte, vært uten snus i 2 dager nå. Hun blir så veldig syk når hun ikke får noe nikotin, sånn typ blodtrykksfall - har besvimt - kvalme - ekstrem svimmelhet etc. Hun har holdt ut i det lengste før hun har tatt snus den siste tiden, og som sagt kuttet ut helt nå.

Jeg lurer fælt på, hvor sannsynlig er det at babyen hennes har tatt skade? Hun har vært på to UL allerede, seneste da hun var 7+3.  Alt var da i orden. 

Jeg er bekymret for både henne og babyen. For jeg vet at hun aldri vil tilgi seg selv hvis babyen er syk pga hennes snusbruk. Noen som har erfaringer med snusbruk under graviditet? Hvis hun virkelig slutter helt nå, og alt var bra 7+3, er det lenger noen fare?

Takker så mye for svar.

Og ja, jeg vet at dette er et ømt tema og ekstremt tabubelagt. Fordømmelse av min søster er jeg ikke interessert i å lese, jeg er som sagt ute etter erfaringer og historier. 

For min del så sluttet jeg med snus med en gang vi begynte å prøve, så hadde et snusfritt svangerskap. 

Lurt av søsteren din å slutte. Det er lettere enn hva man tror på forhånd (egen erfaring). 

Tror ikke det er lurt å begynne med sannsynlighetsberegning her. Om det er 80 % risiko eller 20 % risiko for fosterskader,  spiller ingen rolle hvis man skulle være så uheldig at det ble «noe» med barnet. 

Ønsker søsteren din lykke til med et snusfritt svangerskap! 

Anonymkode: fe2a3...c0f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun blir så veldig syk når hun ikke får noe nikotin, sånn typ blodtrykksfall - har besvimt - kvalme - ekstrem svimmelhet

Skulle tro det var sykdom hun hadde. Dette er bare en måte kroppen forteller at hun må ha nikotin på. Dette er ikke bra og hun burde søke profesjonell hjelp. Tror neppe denne forumet her vil hjelpe din søster. Noen røyker, drikke osv i svangerskapet og får en frisk unge, men så er det noen som gjør akkurat det samme og skader sin unge. Dette er en risk hun tar. Så tror ikke noe her kan si noe som gjør den risken mer eller mindre. Lykke til🤞🏼

Anonymkode: 8bebc...44f

Skrevet

Jeg klarte ikke å slutte med snus i mitt svangerskap. Jeg slet veldig i den tiden og snusen ble min beste venn og verste fiende. Mengder med dårlig samvittighet, skuffelse over meg selv (er egentlig en såkalt "flink pike") og mye angst for å skade babyen. Det absurde er at jeg tror angsten forsterket vanskene med å slutte. Babyen ble heldigvis født frisk og fin. Nå er hun 2 år og ser heldigvis ikke ut til å ha tatt skade av det. Men aldri igjen, for den samvittigheten jeg fortsatt kjenner på når jeg ser den nydelige jenta mi som jeg KUNNE skadet, er så vond, så vond å bære. Så neste svangerskap skal jeg  være snusfri. 

Anonymkode: 3c21d...3f6

• Liker 1
Skrevet

Jeg sluttet den dagen testen viste positiv etter ha å brukt nikotin i 15 år , det var faktisk mye lettere å slutte enn det jeg trodde det skulle være. Det at hun blir syk er jo bare kroppens måte å si at den vil ha nikotin på, man må rett og slett bare over det på et eller annet vis. Lykke til :) 

Anonymkode: 581c5...b9f

Skrevet

For noe tull og ansvarsfraskrivelse at hun blir syk av å slutte å snuse.

• Liker 4
Skrevet

Jeg får og blodtrykksfall og svimmelhet. Det er veldig vanlig i graviditeten og trenger ikke henge sammen med nikotinavhengighet.

Jeg tenker at hvis baby ikke er motivasjon nok til å slutte så finnes nok ikke motivasjonen.

Det finnes mange hjelpemidler for å slutte å røyke og snuse. Man har egentlig ingen unnskyldning lengre:) folk som har vært avhengige i 40 år greier å slutte. 

• Liker 2
Skrevet

Greit det er fælt for moren å slutt men du skjønner ar barnet og blir nikotin avhengig? Barnet får i seg alt moren gjør og barnet vil få abstinensen i steden for moren etter fødsel. I tilegg til bivirkninger av nikotin 

Anonymkode: b5d28...062

• Liker 4
Skrevet

Jeg snuste i starten av svangerskapet som endte i MA. Baby døde i magen i uke 5. Jeg gikk til uke 11 før det ble oppdaget.. 

Anonymkode: ccd75...f27

• Liker 1
Skrevet

Om mor blir syk av å ikke få nikotin, hvordan tror du barnet vil ha det rett etter fødselen når lille kroppen ikke får mer nikotin?
De symptomene du beskriver ved snusslutt, stemmer ikke med snusslutt. Om det har en sammenheng, så er det placebo og sitter i hode.

Anonymkode: fd9c1...12a

• Liker 1
Skrevet

Tungt å slutte? Latterlig lett spørre du meg. 

år kvinner ikke klarer å slutte med en avhengighet... Er patetisk og det viser hvor lav viljestyrke hun har. Syns ikke sånne folk er rustet til å få barn til denne verden..

Jeg derimot som faktisk sluttet å snuse for 2 år siden, kun for å øke sjansen for å bli gravid. Jeg har mye sterkere viljestyrke enn hun der patetiske kvinnen som påfører gift til fosteret

Anonymkode: a2166...81a

• Liker 1
Skrevet

Svigerinne snuser, både i graviditeten nå og med de to første. Såvidt meg bekjent har det ikke vært komplikasjoner. Barna er små, men så er mor også veldig liten. De var ikke unormalt små. Født til termin. Pr idag ikke allergier eller eksem. 

Ingen som støtter henne i å snuse. Men vi kan faktisk ikke tvinge henne til å slutte..

Min mor røykte gjennom alle graviditeten. Jeg ble født 8 uker før tiden. Liten selvsagt. Har allergier og eksem. Men sannsynligvis hadde jeg fått det uansett, min far har alt det. De tre andre er født til termin uten komplikasjoner. 

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

år kvinner ikke klarer å slutte med en avhengighet... Er patetisk og det viser hvor lav viljestyrke hun har. Syns ikke sånne folk er rustet til å få barn til denne verden..

Jeg derimot som faktisk sluttet å snuse for 2 år siden, kun for å øke sjansen for å bli gravid. Jeg har mye sterkere viljestyrke enn hun der patetiske kvinnen som påfører gift til fosteret

"Se på meg jeg er ett bedre menneske enn deg! Du er mindre verdt enn meg!"

Anonymkode: 29066...30f

• Liker 5
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada, jeg har forstått at du tror du er et mye bedre menneske enn mange andre. Du fortjener mer å få barn enn denne kvinnen? Hehe.. beklager å si det, men med slike holdninger mot andre mennesker du vet ingenting om sier meg bare en ting: hvis du får barn håper jeg de aldri arver dine fordommer. Hvis dine barn også ser på seg selv som mye bedre enn alle andre så kommer de til å bli noen skikkelige bøller på skolen som plager andre barn. 

Lykketil med barneoppdragelsen, og håper mine barn aldri vil ha noe med dine å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde lenge prøvd å slutte å snuse, jeg tenkte på alle pengene jeg kunne spare. Men dette var aldrig motivasjon nokk. Men den dagen testen var positiv, sluttet jeg med en gang. Dette var motivasjonen jeg trengte for å slutte. Var det vanskelig? Ja i starten. Men etterhvert ble det enklere og enklere. Å nå tenker jeg ikke lenger på at jeg har lyst på snus til alle tider på døynet. 

Anonymkode: 07051...1e7

• Liker 1
Skrevet

Det var ingen problem å slutte å snuse når testen viste positiv! Det er motivasjon nok når man bærer frem et barn. Det sitter kun i hodet. 

Anonymkode: 0d2df...f4b

• Liker 1
Skrevet

Jeg var dum og snuste hele svangerskapet. Babyen ble heldigvis født frisk og fin men sitter igjen med verdens dårligste samvittighet og den verste angsten om krybbedød. Beste er å bare slutte

Anonymkode: eac9f...d14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...