Gå til innhold

Arveoppgjør som trekker ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Min fars nye kjæreste døde brått i februar i år. Hun testamenterte en god sum penger til han, men han har enda ikke sett noe til dem. Vi gikk med på privat skifte siden vi ble lovt at ting skulle ordnes opp i fort, men absolutt ingenting er gjort. Leiligheten er verken ryddet eller solgt og alle faste utgifter bare løper. Min far er en gammel mann, og det ville vært synd om han gikk bort før han fikk glede av disse pengene. Er det noen som vet hva vi kan gjøre? Jeg har ringt arvingen som har fullmakt og ansvar til å gjøre noe mange ganger og får kun tomme lovnader om at ting er på gang. Hvilke rettigheter har min far (og andre som er nevnt i testamentet) i dette tilfellet? Jeg syns det er urimelig at arvingene kan somle i så lang tid

Anonymkode: 716bb...7ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Min fars nye kjæreste døde brått i februar i år. Hun testamenterte en god sum penger til han, men han har enda ikke sett noe til dem. Vi gikk med på privat skifte siden vi ble lovt at ting skulle ordnes opp i fort, men absolutt ingenting er gjort. Leiligheten er verken ryddet eller solgt og alle faste utgifter bare løper. Min far er en gammel mann, og det ville vært synd om han gikk bort før han fikk glede av disse pengene. Er det noen som vet hva vi kan gjøre? Jeg har ringt arvingen som har fullmakt og ansvar til å gjøre noe mange ganger og får kun tomme lovnader om at ting er på gang. Hvilke rettigheter har min far (og andre som er nevnt i testamentet) i dette tilfellet? Jeg syns det er urimelig at arvingene kan somle i så lang tid

Er du også arving?

Anonymkode: 0ad84...320

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du burde roe deg 50 hakk. Den nye kjæresten din er arving, ikke deg. Er ikke gitt at du ser en dritt til de pengene. Du kommer frem i innlegget ditt som en golddigger. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du også arving?

Anonymkode: 0ad84...320

TS hjelper faren, er vel bare en glipp at det ble skrevet "vi". Det var ikke dét som var poenget med tråden. 

TS: jeg kan sjekke litt opp i arveloven, husker ikke reglene rundt privat skifte utenat. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Mann3030 skrev:

Høres ut som du burde roe deg 50 hakk. Den nye kjæresten din er arving, ikke deg. Er ikke gitt at du ser en dritt til de pengene. Du kommer frem i innlegget ditt som en golddigger. 

Leser dere overhodet hva TS skriver? 

• Liker 9
Skrevet

Får håpe han har dokumentasjon på at livsarvinger vet om testamente. Ettersom han ikke har meldt fra til tingretten om arv innen 6 mnd kan livsarvinger late som de ikke har hørt noe om dette og han arver ingenting 

Skrevet

Nei men kjære vene! Du bør lese hovedinnlegget på nytt, det er FAREN til Ts som er arving.

• Liker 3
Skrevet

Nei, det var den nye kjæresten som døde. 

Det er faren til TS som er arving. TS spør på vegne av faren sin og ønsker å vite om det kan gjøres noe ift at faren får de pengene han rettmessig eier etter testamentet. 

Anonymkode: 00773...7ed

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Mann3030 skrev:

😂😂😂 Gutt3 burde du endre nick til 

• Liker 4
Skrevet

TS her. Det stemmer som de fleste har forstått at det er min far om er arving, men siden han er en gammel mann hjelper jeg han med dette. Dermed frasen "vi". Det har vært engasjert advokat helt fra starten, og min far ble av denne advokaten rådet til å si ja til privat skifte. Avdøde hadde ingen barn, og det er derfor en niese som er hovedarving (som får "resten" når alle summer i testamentet er utbetalt). Dette er også nedfelt i testamentet. Verken jeg eller min far er noen golddiggere, og jeg syns det er rett og rimelig at han og alle andre skal få de pengene de er testamentert. Det er jo hele poenget med et testament

Så vidt jeg kan forstå av arveloven kan legater (altså min far) kreve offentlig skifte hvis det går mer enn 1 år. Problemet er at offentlig skifte tar ofte lang tid og koster mye penger. Jeg vet at pengene til slutt vil tilfalle min familie hvis min far går bort, men jeg vil gjerne at han skal få glede av dem selv. 

Takk for svar, (nesten) alle sammen

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg kan forstå av arveloven kan legater (altså min far) kreve offentlig skifte hvis det går mer enn 1 år. Problemet er at offentlig skifte tar ofte lang tid og koster mye penger. Jeg vet at pengene til slutt vil tilfalle min familie hvis min far går bort, men jeg vil gjerne at han skal få glede av dem selv. 

Skifteloven § 84 tredje og fjerde avsnitt:

"En legatar som er tilsagt en vesentlig del av boets midler, kan kreve offentlig skifte.

Også ellers kan en legatar kreve offentlig skifte så fremt han ikke innen 1 år etter dødsfallet har mottatt den ting eller sum han skal ha, med mindre det godtgjøres at loddeierne ikke kan bebreides at legataren ennå ikke har fått utbetalt sin arv."

Grunnen til at offentlig skifte i gjennomsnitt tar lengre tid enn privat skifte er at det er vanligvis ikke de enkle skiftene som går til offentlig skifte men den vanskelige. Det er ikke skifteformen i seg selv som er årsaken til tidsbruken. 

At det koster mye penger trenger ikke legatarene tenke på, for det er ikke de som betaler. Det er loddeieren som betaler for offentlig skifte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...