Gå til innhold

Synes du at de som har spiseforstyrrelser er bortskjemtre på å ha det bra ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette lurer jeg på. Jeg lurer på hva andre mennesker, som ikke har dette, tenker om dette. Har dere medfølelese for de som sliter, og klarer dere å sette dere inn i deres situasjon eller tenker dere bare at det er jo bare å spise eller andre tanker som at man skal sette pris på at man har mat her i Norge, og at man må tenke på de so faktisk sulter fordi de ikke har mat. Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg selv lurer på hva andre tenker om meg. Da jeg sliter med mat. Har alltid opplevd rare reaksjoner fra folk. Noen virker sure osv. Jeg mener jo ikke å være frekk mot noen eller å såre. 

Anonymkode: e095b...bf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at de/dere sliter psykisk, og at det ikke kan være lett å ha det slik. De fleste skjønner vel at det ikke "bare er å spise", på samme måte som det ikke "bare er å smile" for en med depresjon.  

Anonymkode: bdb1b...12b

• Liker 2
Skrevet

Tenker ikke at de bortskjemt, men jeg tenker at de kaster bort dyrebar tid av livene sine som de aldri får tilbake, på bare selvsestrusjon som ikke leder noe sted og som konsumerer dem helt. 

Anonymkode: 20e49...4f4

Skrevet

Jeg tenker helt ærlig at jeg virkelig skulle ønske at jeg kunne fjernet spiseforstyrrelsen og det som er grunnen til det.

Anonymkode: d40c7...6c4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri tenkt de tingene du nevner, jeg synes bare inderlig synd på de som sliter med det, og tenker at det må være helt forferdelig å ha det så vondt. Jeg håper du aldri får sånne reaksjoner igjen, de som sier sånt vet ikke hva de snakker om. Jeg håper du kan bli bedre! 

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg på. Jeg lurer på hva andre mennesker, som ikke har dette, tenker om dette. Har dere medfølelese for de som sliter, og klarer dere å sette dere inn i deres situasjon eller tenker dere bare at det er jo bare å spise eller andre tanker som at man skal sette pris på at man har mat her i Norge, og at man må tenke på de so faktisk sulter fordi de ikke har mat. Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg selv lurer på hva andre tenker om meg. Da jeg sliter med mat. Har alltid opplevd rare reaksjoner fra folk. Noen virker sure osv. Jeg mener jo ikke å være frekk mot noen eller å såre. 

Jeg føler inderlig med alle som sliter med spiseforstyrrelser ❤️ 

Skrevet

Aldri tenkt noe slikt. I løpet av den våkne tiden vår tar vi omtrent 200 avgjørelser rundt mat. Det kan være alt fra når man skal spise, til hvor man skal spise, til hva man skal spise, til hvor mye mat skal ha eller hvor mye penger man skal bruke på mat. Dersom noen har en spiseforstyrrelse tenker je at i motsetning til oss med et godt forhold til mat som såvidt registrer tanken, så blir dette 200 ganger med altoppslukende og negativt fokus. Det virker helt forferdelig, og jeg har sjukt mye sympati for både den med spiseforstyrrelse PG de nærmeste.

• Liker 1
Skrevet

Har medfølelse,trist at man skal slite med dette.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker de er selvskadere å trenger psykiatrisk behandling og sondemating.

Anonymkode: cb652...f0e

• Liker 1
Skrevet

Ts: Jeg lurte litt på dette siden jeg har akkuratt sett på et program hvor dette med spf ble tatt opp, helene sjekker inn het dette programmet. Det virket ikke som om hun forsto noe i det hele tatt, men på alle andre steder hun har vært har hun alltid hatt en viss empati med menneskene, men det virket ikke sånn når hun var på rasp. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker de er selvskadere å trenger psykiatrisk behandling og sondemating.

Anonymkode: cb652...f0e

Det fleste med spiseforstyrrelser er ikke undervektig

Anonymkode: d40c7...6c4

• Liker 5
Skrevet

Nei, jeg vet bedre, dvs at spiseforstyrrelsen er et symptom på underliggende problemer. 

Anonymkode: 8c053...303

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er sure fordi de ikke forstår. Det er en slags ryggmargsrefleks når stilt ovenfor noe som er utenfor komfortsonen. Spiseforstyrrelser er i tillegg omtrent like tabubelagt og vanskelig for mange å forholde seg til som det å ta sitt eget liv. Det de ikke forstår er at det som med andre sykdommer ikke er noe en velger selv. Jeg vet at det er lett å si, men prøv å ikke tenk for mye på hva andre tenker om deg. De vet ikke hva du går igjennom. 

:blomst:

Anonymkode: 8c053...303

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Jeg lurte litt på dette siden jeg har akkuratt sett på et program hvor dette med spf ble tatt opp, helene sjekker inn het dette programmet. Det virket ikke som om hun forsto noe i det hele tatt, men på alle andre steder hun har vært har hun alltid hatt en viss empati med menneskene, men det virket ikke sånn når hun var på rasp. 

Jeg har ikke sett noen av de programmene du snakker om her, men er du sikker på at du ikke er spesielt nærtagende fordi du selv har denne sykdommen?

Mine tanker er at personen er syk og trenger hjelp og det gir usunne tanker og vrangforestillinger rundt mat. Siden mat er en viktig kulturbærer i de fleste land må jo det være fryktelig vanskelig å leve med en sånn sykdom - i tillegg til effektene av den på kroppen. Mange med SF tåler/liker ikke at andre ser dem spise, f.eks. I disse juletider handler jo veldig mye om det gode måltid. Mine tanker går til deg og alle andre som sliter med dette i denne tiden.  

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Det ville aldri falt meg inn å dømme en person med denne lidelsen. Det er en sykdom, og ikke noe man velger. 

Håper du blir frisk og får god hjelp :klem:

Skrevet
15 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg har ikke sett noen av de programmene du snakker om her, men er du sikker på at du ikke er spesielt nærtagende fordi du selv har denne sykdommen?

Mine tanker er at personen er syk og trenger hjelp og det gir usunne tanker og vrangforestillinger rundt mat. Siden mat er en viktig kulturbærer i de fleste land må jo det være fryktelig vanskelig å leve med en sånn sykdom - i tillegg til effektene av den på kroppen. Mange med SF tåler/liker ikke at andre ser dem spise, f.eks. I disse juletider handler jo veldig mye om det gode måltid. Mine tanker går til deg og alle andre som sliter med dette i denne tiden.  

Ts: Takk så mye. Ja, juletiden er alltid vanskelig. Og spesielt i morgen ja, og i romjulen. Veldig mye familie osv. 

Skrevet

Fy søren så vanskelig julen er når man har spiseforstyrrelse:( Sitter her og er dritstressa fordi jeg har spist bittelitt marsipan, og tankene om hvordan det blir i morgen river i meg... Jeg tror det er vanskelig for mange å forstå, men føler ikke mange er dømmende. Personlig så holder jeg det mest for meg selv da.

Anonymkode: 477de...aad

Skrevet

Kjære trådstarter!

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Vi vil også oppfordre deg til å ta kontakt me Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. 

Alternativt kan du også kontakte Mental Helse. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...