Gjest Monsieur Beau Skrevet 23. desember 2018 #1 Skrevet 23. desember 2018 Viser til denne tråden og lurer på om det samme gjelder for alkohol. La oss ta utgangspunkt i problemstillingen under. Bør folk klare seg uten alkohol på et julebord som holdes hjemme? Jeg er avhold og drikker ikke alkohol av mange grunner. Folk må få drikke hva de vil og det er helt vanlig for meg at folk rundt meg drikker alkohol uten at jeg tenker så mye på det. Men alkohol er noe jeg av personlige grunner ikke ønsker å ha i hjemmet mitt. Synes det er vanskelig når jeg skal ha julebord hos meg. Har lyst til å servere alkoholfri drikke /holde julebordet alkoholfritt, men hva gjør jeg om noen sier de absolutt vil ha alkohol? Må de respektere at de får klare seg en kveld uten alkohol når de er hos meg, eller må jeg akseptere at de tar med sin egen alkohol holdige drikke og drikker det de vil?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #2 Skrevet 23. desember 2018 Hvorfor skal julebordet være hos deg hvis du skal legge begrensninger på hva folk skal ha med seg? Jeg mener det er urimelig. For de fleste er alkohol noe som nytes til god mat i julen og hver og en burde velge selv om de ønsker innta det eller ikke. Anonymkode: 71123...eda 24
solmåneogstjerner Skrevet 23. desember 2018 #3 Skrevet 23. desember 2018 Du velger jo det om du har det hjemme hos deg. Synes likevel det er er fint å si tydelig ifra om det fordi mange tenker at alkohol hører naturlig med her. Så kan det være noen som ikke vil bli med på grunn av det. Jeg synes at du kan ha det slik at folk kan ta ned seg det de vil. Men det er meg. Om du ikke vil ha det så sier du ifra. 4
SPOCA Skrevet 23. desember 2018 #4 Skrevet 23. desember 2018 Ja, selvfølgelig. Som en som ikke drikker synes jeg det er helt greit. Jeg har dog ingenting i mot at det drikkes alkohol, slik at jeg synes det er helt greit at folk velger å drikke alkohol på julebord jeg eventuelt arrangerer hjemme. De må dog ta med seg alkohol selv. 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #5 Skrevet 23. desember 2018 Jeg synes det er helt greit. Ønsker ikke folk alkohol i eget hus, så drikker man noe annet. Men det bør serveres noe mer enn vann og Cola da. Anonymkode: 70bc3...b0e 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #6 Skrevet 23. desember 2018 Jeg hadde sagt ja takk til invitasjonen. Hadde forventet noe annet enn brus å drikke. Hadde dratt tidlig hjem. Anonymkode: de05f...ab2 4
Macro Skrevet 23. desember 2018 #7 Skrevet 23. desember 2018 Jeg drikker ikke alkohol i juleuka fordi jeg mener det ikke hører sammen. Derfor serverer jeg bare brus, cider, saft og vann. Likevel mener jeg at det ikke er min rett å diktere hva andre gjør, så de må gjerne ta med sin egen alkohol. Øl og vinglass har jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #8 Skrevet 23. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde sagt ja takk til invitasjonen. Hadde forventet noe annet enn brus å drikke. Hadde dratt tidlig hjem. Anonymkode: de05f...ab2 Hvorfor tidlig hjem? Anonymkode: 16017...c3e 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #9 Skrevet 23. desember 2018 Trenger ikke servere, men gjestene kan ta med seg det de ønsker uten at det er et problem. Anonymkode: 28d34...112 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #10 Skrevet 23. desember 2018 Mange har jo et nært forhold til alkoholkonsum i julen, og ser på høytiden som en viktig tid for «reparering» med rus. Kan jo bli veldig trist for dem som liker å drikke bort årets sorger. Akevittfylla er jo en viktig del av den norske juletradisjonen. Det blir jo litt spesielt dette her. Er du muslim? Anonymkode: 8ce24...26e 1
Lauv Skrevet 23. desember 2018 #11 Skrevet 23. desember 2018 Jeg er glad i alkohol til mat, men det er helt uproblematisk om det ikke blir servert, så for meg hadde det vært helt greit. Jeg hadde likevel satt pris på om du hadde lagt litt omtanke i utvalg av drikkevarer. Ikke akkurat noen høydare å få servert Pepsi Max til juleribba. 3
Gjest Monsieur Beau Skrevet 23. desember 2018 #12 Skrevet 23. desember 2018 Ts her. Bare til info, dette er en oppdiktet problemstilling, ikke tatt ut fra mitt eget liv. Det ble gjort klart i hovedinnlegget. Og jeg er ikke muslim for de som tror det 😂 Jeg lurer på hvorfor selve alkoholen er så viktig for så mange i julen. Er det egentlig rusen som er så viktig for så mange i julen? Er det ikke godt nok å drikke alkoaholfrie drinker eller alkoholfritt øl? Jeg spør fordi jeg jeg faktisk ikke vet, jeg drikker nemlig ikke alkohol selv.
Justlooking Skrevet 23. desember 2018 #13 Skrevet 23. desember 2018 5 minutter siden, Monsieur Beau skrev: Ts her. Bare til info, dette er en oppdiktet problemstilling, ikke tatt ut fra mitt eget liv. Det ble gjort klart i hovedinnlegget. Og jeg er ikke muslim for de som tror det 😂 Jeg lurer på hvorfor selve alkoholen er så viktig for så mange i julen. Er det egentlig rusen som er så viktig for så mange i julen? Er det ikke godt nok å drikke alkoaholfrie drinker eller alkoholfritt øl? Jeg spør fordi jeg jeg faktisk ikke vet, jeg drikker nemlig ikke alkohol selv. Det er selvsagt ikke bra om folk blir dritings. Men for meg og mange andre hører juleøl og litt akevitt sammen med julematen.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #14 Skrevet 23. desember 2018 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal julebordet være hos deg hvis du skal legge begrensninger på hva folk skal ha med seg? Jeg mener det er urimelig. For de fleste er alkohol noe som nytes til god mat i julen og hver og en burde velge selv om de ønsker innta det eller ikke. Anonymkode: 71123...eda Hva om de ikke nyter det? Om de bare drikker det uten å nyte det i særlig stor grad? Anonymkode: 28efe...466
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #15 Skrevet 23. desember 2018 Herregud selvfølgelig går det fint! Jeg og mannen drikker ikke alkohol, og det ville ikke vært naturlig å servere alkohol på en sammenkomst hos oss. Derimot stiller vi da med en haug med andre spennende drikkevarer, som ferskpresset juice, kullsyrevann, og fermenterte godsaker som kombucha, vannkefir, jun, ingefærøl og kvass. Ingen dør av en sosial kveld uten alkohol. Anonymkode: f9ad1...0e5 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #16 Skrevet 23. desember 2018 Jeg synes det er helt greit, men hadde satt pris på alkoholfritt øl, alkoholfri gløgg ol. Ikke bare vann og brus. Anonymkode: dfe16...402 1
Reader81 Skrevet 23. desember 2018 #17 Skrevet 23. desember 2018 Folk kan ikke forlange at verten serverer alkohol hvis de ikke drikker selv. Kan ikke tenke meg noe verre enn fæl alkohol til julematen, eller hvilken som helst mat for den saks skyld. Jeg hadde ikke brydd meg selv om jeg ikke drikker, og hadde bare helt ut restene etterpå. Men jeg skjønner at noen ikke vil ha det i huset.
Daria Skrevet 23. desember 2018 #18 Skrevet 23. desember 2018 Jeg drikker sjelden alkohol og serverer det heller ikke til gjestene mine - mest fordi jeg rett og slett ikke tenker på det, siden det ikke er noe jeg konsumerer selv tenker jeg heller ikke på å kjøpe det inn. Av samme grunn serveres det sjelden brus hjemme hos meg heller, men gjester står fritt til å ta med seg begge deler om de skulle ønske det.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #19 Skrevet 23. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud selvfølgelig går det fint! Jeg og mannen drikker ikke alkohol, og det ville ikke vært naturlig å servere alkohol på en sammenkomst hos oss. Derimot stiller vi da med en haug med andre spennende drikkevarer, som ferskpresset juice, kullsyrevann, og fermenterte godsaker som kombucha, vannkefir, jun, ingefærøl og kvass. Ingen dør av en sosial kveld uten alkohol. Anonymkode: f9ad1...0e5 Kanskje det mest blærete jeg har lest her inne noensinne. Anonymkode: 28efe...466 13
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #20 Skrevet 23. desember 2018 Jeg liker en juleøl til maten. Om du ikke aksepterer det, så hvorfor skal du ha julebord? Er du samme person som vil nekte kjøtt i huset ditt også.? Anonymkode: f43f0...89c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå