Gå til innhold

Raseri over at Trump trekker soldatene ut av Syria.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den politiske venstre siden i Norge og Europa raser over at Trump trekker soldatene sine ut av Syria, om han hadde gjort det motsatte, økt antall soldater eller forlenget oppholdet tipper jeg de hadde vært like kritiske. De er sinte uansett.

Er det ikke mange av de samme politikerne/journalistene som også synes USA blander seg inn i for mange konflikter? Hvorfor er det så ille at Trump mener Russland nå fint greier å holde IS nede på egenhånd? De har jo sagt at de respekterer kurderene, USAs allierte.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies at der USA trekker seg ut trekker Russland seg inn og tar over, er vel dette som er grunnen til bekymringen.

Skrevet
31 minutter siden, kat-e skrev:

Den politiske venstre siden i Norge og Europa raser over at Trump trekker soldatene sine ut av Syria, om han hadde gjort det motsatte, økt antall soldater eller forlenget oppholdet tipper jeg de hadde vært like kritiske. De er sinte uansett.

Er det ikke mange av de samme politikerne/journalistene som også synes USA blander seg inn i for mange konflikter? Hvorfor er det så ille at Trump mener Russland nå fint greier å holde IS nede på egenhånd? De har jo sagt at de respekterer kurderene, USAs allierte.

Så vidt jeg kan se, er det få som reagerer på at at han trekker ut soldater.

De reagerer på to ting: Han ignorerer fagmilitære råd fra folk som kjenner konflikten og problemområdet. Det er ansett som idiotisk på ett tverrpolitisk plan.

Og i den prosessen har Mattis trukket seg, og han ansees som garantien for USA sin forpliktelse til  NATO. Så mye av støyen er strategisk.

Personlig synes jeg dette er tåpelig; Europa må anse USA som tapt for NATO og ta kontroll selv; det er ikke Trump som er problemet her, det er den amerikanske velgeren, og det må vi respektere. USA er ikke en supermakt uansett lenger, og det betyr det er ett maktvakuum i nåtiden som bør fylles med en vestlig faktor. 

I stor grad er denne situasjonen veldig lik den da USA trakk seg ut av Afghanistan , med konsekvensen av Taliban sin overtagelse. Vi kan se ett relativt friskt antall utfordringer som kan komme til å spille opp, og kurderne er sånn sett i fritt spill siden den viktigste konfliktlinjen i forhold til kurderne er forholdet til Tyrkia. Og kurderne er ikke redd for å spille på IS; det at kurderne "støttet" ISIL var ikke en vennskaphandling, det var ett rent taktisk spill om konfliktstyring. Skal Kurdistan bli en virkelighet, kommer kurderne til å trenge en konfliktprosess som gir dem ett handlingsrom, og  de siste par årene har de fått en god prosessplan på å styrke sin rett i "sine" områder. I det bildet er kurderne VELDIG klar over at Tyrkia som samfunn også er i spill. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er fordi mange fra vesten støttet opprøret mot Assad.

Anti-Assad fraksjonen i USA tror jeg står sterkt blant de som nå kritiserer presidenten. Russland støtter Assad-regimet. Tyrkia er med Russland. Det var etter samtaler med Tyrkias president Erdogan at Trump kom med den overraskende kunngjøringen.

Trump ville knuse IS i Syria. Han stilte ikke noen betingelser om at Assad måtte avgå. Så da han ble konfrontert med at "Nå er IS nedkjempet, hvorfor vil du ikke trekke styrkene ut" så virker det som om han ikke ville sette seg selv i en posisjon hvor han blir konfrontert med valgløftene. Han snudde om og gikk mot Mattis.

Han gikk til valg på at han ville få en slutt på at USA kriger i Midtøsten, og trekke styrkene ut.

Jeg tror veldig få av de vanlige menneskene i USA bryr seg om hvem som styrer i Syria, så lenge det er rolig der. Den ene muslimske diktatoren er like god som den andre, lissom. Trump er veldig var for hva velgerene hans mener. Han har sagt gang på gang at han er bare USAs president og en nasjonalist. Han vil holde amerikanerene fornøyde.

Når det blir en ny valgkamp, vil han derfor krysse av dette som et av valgløftene han holdt.

Jeg mener at Assad står mye sterkere enn den regjeringen som ble opprettet i all hast etter at Sovjetunionen trakk seg ut av Afghanistan. Derfor tror jeg ikke på en oppblomstring av IS igjen.

Jeg blir ikke overrasket hvis Syria hjelper Tyrkia i å knuse kurderene med millitær støtte fra Russland. De vil bruke hjelpen som kurderene gir IS som grunn.

Uten USAs støtte vet jeg ikke om Nato eller FN vil gjøre noe. Jeg har vel blitt mer likegyldig, jeg mener at landene i Midtøsten ikke klarer å fungere med demokrati, og at en sterk leder er det eneste som fungerer.

Trump er en opportunist. Blir det så grove brudd på menneskerettighetene at det legges merke til i USA, kan han like gjerne sende styrker inn igjen "fordi det amerikanske folket krever det".

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...