Gå til innhold

Veganer: er det greit å ikke ville lage kjøtt hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veganer av mange grunner, men ble det først og fremst av hensyn til dyrene. Folk må få spise hva de vil og det er helt vanlig for meg at folk rundt meg spiser kjøtt uten at jeg tenker så mye på det. Men lukten av kjøtt som tilberedes synes jeg rett og slett er ekkel og kvalmende. Jeg har dermed ikke lyst å ha den lukten inn i mitt hjem og komfyr osv. Er redd det blir sittende. Synes det er vanskelig når jeg skal ha julebord hos meg. Har lyst til å servere veganermat, men hva gjør jeg om noen sier de vil lage kjøtt her? Må de respektere at de får klare seg en kveld uten kjøtt når de er hos meg, eller må jeg la dem lage det de vil? 

Anonymkode: 4bde8...dd8

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er du som er veganer, ikke gjestene dine. Du vil fremstå som en parodi på en veganer dersom du nekter andre å spise det som vanligvis er julemat, så ta det med i betraktningen. Jeg ville vurdert å ikke ha julebord dersom dette er så viktig for deg. 

Anonymkode: 004ec...cd8

• Liker 42
Skrevet

Jeg syns de bør respektere ditt ønske den kvelden. Hvis de absolutt ikke klarer en kveld uten kjøtt(som er latterlig i mine ører), får de tilberede kjøttet hjemme, ta det med i en matboks og eventuelt varme det i mikroen hos deg. 

• Liker 19
Skrevet

Når jeg inviterer på middag, så er det det jeg lager som skal serveres. Jeg tar selvfølgelig hensyn til allergier og intoleranser. Hvis jeg inviterer på rekelag, og noen ikke liker reker så skjønner jeg ikke helt hvorfor de vil komme. Da kan de heller komme etter vi har spist. Du har full rett til å lage det du vil når du inviterer.

Anonymkode: 333eb...472

• Liker 12
Skrevet

For min del så har det litt å si hva slags julebord dette er. Er det spleiselag eller går det på rundgang (hvor vertskapet tradisjonelt både står for mat og matlaging)?

Jeg spiser kjøtt, men blir jeg invitert på middag som gjest har jeg naturligvis ingen problemer med  ikke spise kjøtt (jeg spiser jo ikke kjøtt til alle måltider hjemme).

Men om alle skal hjelpe til med å lage mat/handle inn, så synes jeg det er mer spesielt å nekte noen å lage kjøtt.

Det samme hjemme hos meg, om jeg lager indisk vegetargryte, så har samboer å spise den slik den er. Men jeg vet om vi skal lage mat sammen, så må jeg aldri finne en vegetaroppskrift. For da skal han "forbedre " den med kjøtt.

Anonymkode: 06eda...fc7

• Liker 6
Skrevet

Du trenger ikke si fra om hva du skal servere. 

Anonymkode: 5fcec...cb5

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke si fra om hva du skal servere. 

Det blir da feil det og.

På julebord forventer jeg julemat faktisk. Da vil jeg gjerne vite på forhånd om jeg får linsegryte med havremelk. 

Anonymkode: f6abb...b4d

• Liker 30
Skrevet

Jeg ville disket opp med et godt måltid selv, og dersom dette er helt krise for gjestene så kan de ta med seg ferdigvarmet kjøtt i en matboks eller plastfolie slik jeg selv må gjøre når jeg er på middagsbesøk hos andre :) Men jeg ser virkelig ikke problemet med én middag uten kjøtt når de uansett får nok av det resten av jula 

Anonymkode: ce36c...f17

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det blir da feil det og.

På julebord forventer jeg julemat faktisk. Da vil jeg gjerne vite på forhånd om jeg får linsegryte med havremelk. 

Det finnes da vegansk og vegetarisk julemat, så det ville jeg ikke bekymret meg over om man er invitert på julebord 

• Liker 18
Skrevet

Ditt hjem,dine regler!

Anonymkode: d3628...bf1

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes da vegansk og vegetarisk julemat, så det ville jeg ikke bekymret meg over om man er invitert på julebord 

Julemat for meg er ikke det. 

Er  ganske tradisjonell der. Så ja,ville visst det på forhånd. Da kan jeg velge selv,like fritt som en veganer velger selv om h*n vil spise animalsk eller ikke.

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir da feil det og.

Synd for deg, du overlever nok det også

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir da feil det og.

Jeg vet ikke om en eneste veganer som spiser dette!

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om en eneste veganer som spiser dette!

Det spiller ingen rolle. Det jeg fikk sist jeg kom på middag hos en veganer.

Sier ikke at det er noe galt å leve vegansk,men synes jeg skal få valget på lik linje om jeg vil spise animalsk. Som jeg tror jeg får når noen sier julemat. Så vanskelig er det ikke.

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synd for deg, du overlever nok det også

Overlever ja.

Veganeren dør heller ikke av å si fra at hos h*n blir det vegansk julebord.

• Liker 11
Skrevet

Som gjest hadde jeg spist det jeg hadde fått servert og vært glad. Som vertinne hadde jeg ikke tatt for gitt at dette var greit uten at gjestene visste det. Men dette er vel mennesker som kjenner deg og vet du er veganer? Vil det komme som en overraskelse på de?

• Liker 11
Skrevet

Som en (god) vert sørger man for at alle har noe å spise. Ellers er det lite poeng i å invitere. 

Er man vert, bestemmer man menyen. Man tar selvfølgelig hensyn til en del ting, men ikke alt. Kan alle spise maten du lager? Mest sannsynlig ja, uansett etikk og religion og. 

Kommer litt an på vennene dine. Noen vil nok bli dødelig fornærmet over å ikke få ribbestykket og pølsene sine, andre vil faktisk bli litt skuffet dersom det er det de får servert, fordi de ønsker å smake på nye tradisjoner og. 

Jeg hadde sent ut en liten meny på forhånd. Type "Jeg planlegger å servere dietten og datten, og om noen har allergier, vennligst si i fra innen xx". Så kan de som får hetta av å ikke spise kjøtt til et måltid stikke på McDonald's først... 

Anonymkode: 5d2d1...1f5

• Liker 14
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det spiller ingen rolle. Det jeg fikk sist jeg kom på middag hos en veganer.

Sier ikke at det er noe galt å leve vegansk,men synes jeg skal få valget på lik linje om jeg vil spise animalsk. Som jeg tror jeg får når noen sier julemat. Så vanskelig er det ikke.

Du tenker da ta med ribbe og tilbehør til det om du får servert for eksempel gryte? Lykke til

• Liker 1
Skrevet

Du bør informere om menyen ved invitasjon. Spesielt om det er et julebord UTEN tradisjonell julemat. 

Da kan de inviterte selv velge om de vil ta del i det eller ei.

Anonymkode: d490d...6f4

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...