Gå til innhold

Tykke kjæledyr!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Søsteren min har en rottweilertispe. Hun er veldig stor i utgangspunktet, men er nå også blitt veldig tykk.

Dette nevnte jo selvfølgelig jeg, at nå er hun blitt god og tykk.

Men, neida, hun bare er stor sier hun og mannen.

De virket litt fornærmet når jeg sa dette.

Er det sånn at hundeeiere kan bli fornærmet når noen påpeker at hunden er tykk?

Anonymkode: 972a0...97f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje er skjemmes litt? Det er tross alt vi dyreeiere som er ansvarlige for at dyra våre er sunne og friske. Vi styrer både aktivitet og fôring, så da er det jo vår feil om det blir undervektige eller overvektige😊

• Liker 1
Skrevet

Ja, mange blir dødelig fornærmet hvis du så mye som antyder at hunden/katten/marsvinet deres er overvektig! :ler: Og det er jo ganske dumt for til syvende og sist er det dyreplageri å ha feite dyr... :( 

• Liker 4
Skrevet

Ja, det virker ikke som om de ville innrømme det gitt😂

Og, ja, det er jo ikke bra for hunden😢

Jeg får kanskje slutte og kalle henne for tjukka når vi koser sammen i julen😂😂

• Liker 1
Skrevet

Folk blir sure av alt (krenket). Er vist ikke lov å si at noen er overvektig lenger.

Anonymkode: 63e03...46b

Skrevet

Kjørte forbi en tjukk Golden tidligere i dag. Eieren var også tykk. Syns det er trist da hundene våre også utsettes for livsstilsykdommer ved å bli så tjukke. 

Anonymkode: 7291a...dcc

• Liker 2
Skrevet (endret)

Folk tåler ikke å høre at de er uansvarlige. 

(Merk; dette gjelder jo så klart ikke de tilfellene hvor det er sykdom som sørger for overvekt) 

Endret av Jellybean
  • Liker 1
Skrevet

Ja, det er ganske trist.

• Liker 1
Skrevet

Min hund er tjukk fordi hun har HD og vi ikke kan gå tur lengre. Hun har slankefor som er bra for ledd og bein, men hun får ofte en liten bit med ost/leverpostei og lignende under frokosten. Og dersom det er rester av middag får hun en liten skål av det i stedet for tørrfôr. Da middag med kjøtt og grønnsaker.

Synes hun fortjener å kose seg, vi vet ikke hvor lenge vi får beholde henne.

Det kan kanskje være en grunn til at rottweileren er litt stor? 

Anonymkode: 221a5...79c

• Liker 3
Skrevet

Katten min er litt tjukk å de fleste kommenterer det. Blir aldri sur eller irritert. Jeg vet hvordan situasjonen er, og jeg prøver stadig vekk å «slanke» henne. Hun er innekatt å hun er gammel. Hun er også sterilisert, så veterinæren sa det er veldig normalt at de blir litt gode å runde. Jeg kaller henne selv for bolla mi eller lignende 😊 Hun har gått ned litt i vekt, men fortsatt mer å gå på. Men hun er såpass gammel nå at jeg ikke klarer å si nei når hun vil ha mat. Jeg er jevnlig hos veterinær så hun er frisk, men selvfølgelig overvekt er tungt for små dyr. 

Anonymkode: 51e50...e74

• Liker 4
Skrevet

Den en min er feit. Hun har en skade i det ene benet muligens noe arvelig det vet vi ikke. Iallefall så er hun bestemor i topplokket pluss at hun halter hvis turene blir lange. Hun skal ikke gå på asfalt- turer bla. Vi gir slankefor og prøver å få henne opp i fart, men det er håpløst å skulle balansere mellom slanking og aktivitet samtidig som hun ikke skal ha smerter. 

Anonymkode: 143be...3d7

Skrevet
1 time siden, Leo skrev:

Ja, mange blir dødelig fornærmet hvis du så mye som antyder at hunden/katten/marsvinet deres er overvektig! :ler:Og det er jo ganske dumt for til syvende og sist er det dyreplageri å ha feite dyr... :( 

Du har vist ikke hatt dyr som sliter med vekten forstår jeg. Ja, det kan være dyreplageri bak, men ikke alltid. 

Hilsen ei som har slitt med overvektig katt i over 7 år fordi han er lat og nekter å røre på seg og attpåtil blir aggressiv om han får for lite mat!!! Ikke for å glemme helseplagene! Har brukt flere tusen kroner på å prøve ut forskjellige fôr. Har til og med vurdert avliving fordi han tåler ikke alt av fôr. Jeg har kjempet for den katten, fy faen hvor jeg har kjempet. Har slitt med oppkast, diarè, blitt angrepet, kloret og bitt til blods, jeg har kastet flere kilo med svindyr fôr fordi katten ikke tåler det. Etter samråd med veterinær så får han være som han er, litt feit og rund med rundt 6 kg for mye men med nåværende fôr rutiner så har vekten vært stabil de siste 2-3 årene. Jeg  blir ikke fornærmet, jeg blir forbannet når folk kommenterer vekten hans og attpåtil kaller meg for dyreplager, fordi de vet faen meg ikke historien til den katten og den kampen jeg har kjempet i alt for lang tid. 

Anonymkode: 3517d...6d5

• Liker 5
Skrevet (endret)

Vi har to katter. En katt er tynn, egentlig litt for tynn for rasen sin, og en katt er ganske stor, på grensa til overvektig. De får ulikt fôr, men begge foretrekker slankefôret til katten som kanskje kunne tatt av litt. Og det sier jo litt om at dyr er forskjellige, og at det ikke alltid er så enkelt. Og at det ikke handler om dyreplageri.

Våre katter sjekkes jevnlig av veterinær. De får spesialfôr. De lekes og stelles mye med hver eneste dag. Allikevel er det som det er. Heldigvis har ingen av kattene noen livsstilssykdommer, og den litt større katten kan lage mye liv (og kan bli helt propell til tider), så det handler i grunn ikke om aktivitet. Vi begrenser våtfôr til én gang per uke (lørdag), og vi fyller ikke på skålene for ofte. Kattene er friske og sunne.

Jeg synes man skal være forsiktig med å slenge rundt seg om påstander om dyreplageri. 

Endret av SPOCA
  • Liker 6
Skrevet

Vi har en katt som veier 6,5 kg og en som veier 2,8 kg. De er samme kjønn, temmelig like i lengde/høyde/kroppsbygning, er på samme alder, herjer like mye rundt sammen og får nøyaktig det samme foret og like mye. Likevel veier altså den ene over dobbelt så mye som den andre. 

Ja, vi vet at den ene katten er kraftig overvektig. Vi vet at den hadde trengt å gå ned i vekt og vi blir vel ikke direkte forbanna når noen påpeker at hun er tykk. Kall henne gjerne bolla med kosestemme og klø henne på magen fordi den er stor og myk, men dersom noen i det hele tatt hinter om at vi er dårlige dyreeiere fordi vi tilfeldigvis har en katt med hormonelle problemer eller hva pokker det er blir vi både lei oss og forbanna. For hva pokker er det folk tror om oss og hva pokker mener de vi skulle gjort? Avliva en aktiv og lykkelig katt fordi hun ikke ser perfekt ut? Kasta henne ut av huset og latt henne klare seg selv? Sulta henne til organene svikter? 

Noen ganger er det lov å tenke seg om to ganger og innse at man kanskje ikke vet alt om andre og deres situasjon enten de har to eller fire ben. 

Anonymkode: 12bf5...be9

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har vist ikke hatt dyr som sliter med vekten forstår jeg. Ja, det kan være dyreplageri bak, men ikke alltid. 

Hilsen ei som har slitt med overvektig katt i over 7 år fordi han er lat og nekter å røre på seg og attpåtil blir aggressiv om han får for lite mat!!! Ikke for å glemme helseplagene! Har brukt flere tusen kroner på å prøve ut forskjellige fôr. Har til og med vurdert avliving fordi han tåler ikke alt av fôr. Jeg har kjempet for den katten, fy faen hvor jeg har kjempet. Har slitt med oppkast, diarè, blitt angrepet, kloret og bitt til blods, jeg har kastet flere kilo med svindyr fôr fordi katten ikke tåler det. Etter samråd med veterinær så får han være som han er, litt feit og rund med rundt 6 kg for mye men med nåværende fôr rutiner så har vekten vært stabil de siste 2-3 årene. Jeg  blir ikke fornærmet, jeg blir forbannet når folk kommenterer vekten hans og attpåtil kaller meg for dyreplager, fordi de vet faen meg ikke historien til den katten og den kampen jeg har kjempet i alt for lang tid. 

Anonymkode: 3517d...6d5

Joda, jeg har hatt dyr som har slitt med vekten, men ingen det ikke har gått an å regulere matinntaket til. Jeg vet imidlertid at det er nærmest umulig å slanke enkelte katter, men hvis katten har store helseplager og/eller for eksempel har problemer med å vaske seg eller generelt være i bevegelse på grunn av vekten (Jeg sier ikke at det gjelder din katt!) vil det kanskje være mer humant å la den få slippe. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en retriever, som er slank og i godt hold. Er ganske overvektig selv, og vil ikke påføre min egen hund plager og følger av overvekt. Det er mitt ansvar som eier å passe på at hunden får nok mosjon og riktig mengde med mat. Tror også at mange glemmer alt det ekstra de ofte putter i hundene sine i form av tyggebein og hundegodis f.eks.
Og så har man jo eiere som gir hunden sin brødskiver, ymse middagsrester, potetgull, is, kjeks osv...

Og ja, mange blir fornærmet når man nevner at kjæledyret dems burde ned i vekt. ''H*n er bare stor og kraftig av vekst....''
Et velkjent fenomen i retriever-miljøet i allefall, der man finner ekstremt matglade hunder.

Anonymkode: 55775...f3f

Skrevet

Trykka litt fort der, gitt...

Som flere har nevnt, så kan også dyr ha underliggende årsaker til at de er overvektige ( også undervektige ), så man skal også være forsiktig med å dømme for fort.

Anonymkode: 55775...f3f

Skrevet

Det er trist å se overvektige hunder og hunder på tur som åpenbart slitermed å gå :( la dem få slippe! Og enda verre er de som tillater seg å ha hunder som lider kun ved sin blotte eksistens. pga fremavlede deformasjoner. I tillegg blir de (menneskene, altså..) dødelig fornærmet når man sier høyt: stakkars! og i tillegg gjerne: dyreplageri! ved forbipassering. (Noe jeg alltid gjør) Grrr!

Anonymkode: c63cd...9fa

• Liker 1
Skrevet

Det er da ikke dyreplageri å ha tjukke dyr. De kan fortsatt ha fullverdige aktive liv, akkurat som tjukke folk. 

Skrevet
På 23.12.2018 den 13.09, AnonymBruker skrev:

Min hund er tjukk fordi hun har HD og vi ikke kan gå tur lengre. Hun har slankefor som er bra for ledd og bein, men hun får ofte en liten bit med ost/leverpostei og lignende under frokosten. Og dersom det er rester av middag får hun en liten skål av det i stedet for tørrfôr. Da middag med kjøtt og grønnsaker.

Synes hun fortjener å kose seg, vi vet ikke hvor lenge vi får beholde henne.

Det kan kanskje være en grunn til at rottweileren er litt stor? 

Anonymkode: 221a5...79c

Og du våger å påstå at hunden er feit på grunn av HD?.. Du sier jo selv at dette er deres feil alene. Overvekten vil minske mengde år dere har hunden. Hunden trenger ikke leverpostei eller middag, i så fall må dere klare å matche det så hunden ikke får mer kalorier enn den trenger.

Anonymkode: 36ab9...a90

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...