AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #1 Skrevet 23. desember 2018 Hei. Jeg har en mamma som alltid har vært et arbeidsjern. Det siste året har hun vært sykemeldt, men i oktober måtte hun bråbremse og fikk sleng i nakken. Hver dag klager hun over noe, alt mulig, og snakker om sykdom, behandlinger, osv. Hun er hos fysio og legen flere ganger i uka, og virker mer som hun drar til legen fordi hun kjeder seg, og sier ofte at hun er der slik at han kan få oppdatering fra fysio og hvordan ting generelt går. i går kjørte vi 12 timer sammen og skal være sammen hele julen. Alt hun prater om er sykdom og jeg begynner allerede å bli lei. Dersom vi snakker om at vi skal ut å gå tur med hundene, svarer hun at hun ikke kan pga nakken. Snakker vi om hva vi skal spise i morgen, er stolene feil, og at hun kommer til å få vondt i nakken og bli svimmel. Hvordan kan jeg få henne til å snakke litt mindre om sykdom og at alt handler om henne? Vi feirer jul sammen med et familiemedlem som har hatt kroniske nakkesmerter i over 80 år etter et brudd i nakken som barn.. Anonymkode: 39085...fe2 1
visp Skrevet 23. desember 2018 #2 Skrevet 23. desember 2018 Noen slutter bare å se klart hva de selv driver med. Si til henne at hun snakker sykdom hele tiden og du er litt sliten av det. Hun trenger å høre det. 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #3 Skrevet 23. desember 2018 Gi henne ektefølt oppmerksomhet som hun prøver ubevisst å få. Bare hør på uten å mene noe. Irritasjon vil hun merke, og da vil hun føle at hun ikke blir hørt og det blir bare værre. Anonymkode: 4af53...b36
Gjest Dævendøtte Skrevet 23. desember 2018 #4 Skrevet 23. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har en mamma som alltid har vært et arbeidsjern. Det siste året har hun vært sykemeldt, men i oktober måtte hun bråbremse og fikk sleng i nakken. Hver dag klager hun over noe, alt mulig, og snakker om sykdom, behandlinger, osv. Hun er hos fysio og legen flere ganger i uka, og virker mer som hun drar til legen fordi hun kjeder seg, og sier ofte at hun er der slik at han kan få oppdatering fra fysio og hvordan ting generelt går. i går kjørte vi 12 timer sammen og skal være sammen hele julen. Alt hun prater om er sykdom og jeg begynner allerede å bli lei. Dersom vi snakker om at vi skal ut å gå tur med hundene, svarer hun at hun ikke kan pga nakken. Snakker vi om hva vi skal spise i morgen, er stolene feil, og at hun kommer til å få vondt i nakken og bli svimmel. Hvordan kan jeg få henne til å snakke litt mindre om sykdom og at alt handler om henne? Vi feirer jul sammen med et familiemedlem som har hatt kroniske nakkesmerter i over 80 år etter et brudd i nakken som barn.. Anonymkode: 39085...fe2 Snakk med henne på en ordentlig måte. Hvis smertene virkelig er reelle, så kanskje hun føler at alt er urettferdig nå. Du forstår at hun ikke har det bra, viktig å få fram det, men at du også blir lei av å høre det samme hele tiden.
Chantielle Skrevet 23. desember 2018 #5 Skrevet 23. desember 2018 Fra arbeidsjern til langtidssykmeldt,er det en stor overgang,endring i tilværelsen.Tenker hun ikke 'kun' har smerter,men er frustrert/deprimert over situasjonen.Folk som har fått snudd mye av tilværelsen sin på hodet,har en tendens til å snakke om det som et 'mantra',for å få realiteten innover seg,samt forklare 'ihjel' alle andre hvor ille dette er. Gi henne oppmerksomhet og forståelse,slik dere sikkert allerede gjør.Starter hun 'pånytt',kan man si at 'forstår at dette er tøft for deg,men kanskje vi nå skal snakke om noe som er hyggeligere'(for oss alle),for deretter å skifte samtaleemne. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #6 Skrevet 23. desember 2018 Min mor er akkurat lik og hun har nå vært ufør i ti år pga sin sykdom. Det er ikke èn telefonsamtale eller kaffemøte som ikke handler om hva hun klarer og ikke klarer, hvordan dagsformen er osv. Forsøker vi å prate om noe annet så finner hun alltid et eller annet i temaet hun kan relatere til seg selv og sitt og begynner igjen. Det er utrolig slitsomt. Anonymkode: bceca...14d
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #7 Skrevet 24. desember 2018 Jeg lurer også på tips til hvordan håndtere dette. Min mor er helt lik, og problemet er at det overskygger ALT av samtaler - det er helt ekstremt. Og det har vart i så mange år - blir bare verre :S Fastlegen hennes sa rett ut at hun burde snakke med en psykolog, men hun ser nok ikke hvor mye hun belaster alle rundt seg. Selv en forkjølelse skal rapporteres grundig om, og hun ringer ofte.......og spør omtrent ikke noe om barnebarn eller noe. Det er ufattelig trist. Anonymkode: d90b7...c70
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #8 Skrevet 24. desember 2018 Tror det er MANGE foreldre som gjør dette mot barna sine dessverre... Har en mamma (syntes det er rart å kalle hun det) som har psykiske lidelser og fått fysiske som følge av psyken, og går til lege og psykolog om hverandre. Klager på alt. Lager drama og show i sin egen lille boble. Gjort i altfor mange år. Anonymkode: 19001...fdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå