Gå til innhold

Katt ute til tirsdags kveld.

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hmm jeg googlet, men finner da ikke igjen den regelen. Har da både hørt og lest at katter skal ha tilsyn av noen over 16 år minst  1 gang pr  døgn man er borte. Og at man kan bøtelegges. Finner det ikke! Kanskje det er tull? 

Anonymkode: 37e4b...e97

Her og Her kan du lese om det. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Brimi skrev:

Her og Her kan du lese om det. 

Ja, men står ingenting om bot? :)

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bot, overtredelsesgebyr eller tvangsmulkt er vel akkurat det samme, bare et annet ord.

Screenshot_20181223-132834_Samsung Internet.jpg

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne fant jeg, men hvor er hovedkilden? 

Dyrevelferdsloven er den som omfatter håndtering av kjæledyr. Se §34 for hjemmel for overtredelsegebyr. Merk at størrelsen på bot ikke står i lovtekst.

Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Dyrevelferdsloven er den som omfatter håndtering av kjæledyr. Se §34 for hjemmel for overtredelsegebyr. Merk at størrelsen på bot ikke står i lovtekst.

Jepp har lest den. Men spesifikt at katter ikke skal være hjemme alene mer enn 1 døgn uten tilsyn har jeg egentlig ikke funnet noe sted. 

Og ikke vær så frekke jeg er helt enig i regelen jeg. 

Skrevet

Katten min skal være hjemme alene fra i kveld, til 1.juledags ettermiddag. Det kommer naboer innom i morgen formiddag for å se til henne. Mat, vann, do og alt er tilgjengelig, og hun får hele huset for seg selv. Dyreplageri?? 

Men for å svare ts: Utrolig kjip situasjon, men du skal så klart reise. Gi naboene nøkkel og be dem følge med, og prøve å lokke den inn. 

Min katt er livredd for den nye valpen vår og har nesten ikke turt å gå inn i hele høst. Nå som kulda er her har hun begynt å komme inn; hun er også umulig å fange ute, men når hun fryser nok så kommer hun inn tross gæren valp. 

Så la naboene prøve! 

Anonymkode: 5bcff...dbf

Gjest Blondie65
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp har lest den. Men spesifikt at katter ikke skal være hjemme alene mer enn 1 døgn uten tilsyn har jeg egentlig ikke funnet noe sted. 

Og ikke vær så frekke jeg er helt enig i regelen jeg. 

Jeg vet ikke om du mente jeg var frekk ...?

Her på Mattilsynet sine sider står det:

Sitat

Når du reiser fra katten må du derfor overlate ansvaret til noen. Det betyr at du ikke kan be noen naboer «holde et øye med katten», du må overlate ansvaret til en konkret person over 16 år. Denne skal se til katten hver dag for å sjekke at den ikke har fått sår, skader eller er syk, og derfor trenger å komme til veterinær.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katten min skal være hjemme alene fra i kveld, til 1.juledags ettermiddag. Det kommer naboer innom i morgen formiddag for å se til henne. Mat, vann, do og alt er tilgjengelig, og hun får hele huset for seg selv. Dyreplageri?? 

Men for å svare ts: Utrolig kjip situasjon, men du skal så klart reise. Gi naboene nøkkel og be dem følge med, og prøve å lokke den inn. 

Min katt er livredd for den nye valpen vår og har nesten ikke turt å gå inn i hele høst. Nå som kulda er her har hun begynt å komme inn; hun er også umulig å fange ute, men når hun fryser nok så kommer hun inn tross gæren valp. 

Så la naboene prøve! 

Anonymkode: 5bcff...dbf

Du bryter heller ingen lov når du faktisk har noen til å se etter katten. Så hvorfor du følte for å fortelle den historien må gudene vite. 

Anonymkode: 5dad4...a97

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du syns det er helt innafor å bryte loven bare ingen oppdager det? Det må jo være en grei tankegang å ha i hverdagen 🙄 

blir det bevist at du har dratt fra dyret ditt uten tilsyn i mer enn 24 timer så rissikerer du bot på 17.200 kr. Hva lønner seg mest, ta ansvar å være hjemme med dyret/ta det med om man ikke får pass, få en nabo/venn til å stikke innom en gang om dagen, eller rissikere bot? 

Å lyve og si at du har noen som skulle kikke innom hver dag. Men tenkte uansett ikke mer enn en helg eller langweekend f.eks. Bor man slik til at katten kan sove under tak og man vet den har tilgang på vann og mus så går det greit.

Skrevet
Akkurat nå, dr_zhivago skrev:

Å lyve og si at du har noen som skulle kikke innom hver dag. Men tenkte uansett ikke mer enn en helg eller langweekend f.eks. Bor man slik til at katten kan sove under tak og man vet den har tilgang på vann og mus så går det greit.

Så det er det beste for katten syns du? Å bli etterlatt riks eg selv i flere dager uten tilsyn? Takke meg til at de fleste begynner å forstå at katter ikke skal etterlates til seg selv. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er det beste for katten syns du? Å bli etterlatt riks eg selv i flere dager uten tilsyn? Takke meg til at de fleste begynner å forstå at katter ikke skal etterlates til seg selv. 

Hysteri. Har tidligere hatt katter som på eget initiativ ble borte i dagesvis. Kommer litt an på katten også, funker sikkert ikke hvis man har en istykkeravlet pyntekatt, men naturlige katter klarer seg meget fint på egenhånd.

Skrevet
19 minutter siden, dr_zhivago said:

Hysteri. Har tidligere hatt katter som på eget initiativ ble borte i dagesvis. Kommer litt an på katten også, funker sikkert ikke hvis man har en istykkeravlet pyntekatt, men naturlige katter klarer seg meget fint på egenhånd.

Katten her, en helt vanlig huskatt, brakk brystbeinet ute. Heldigvis var vi hjemme til å slippe katten inn og få henne til veterinær. Det kan finnes andre katter eller ville dyr i området som katten slåss med og få skader. Det er virkelig ikke greit om det ikke oppdages på flere dager fordi man var bortreist.

Anonymkode: a7c80...c12

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katten her, en helt vanlig huskatt, brakk brystbeinet ute. Heldigvis var vi hjemme til å slippe katten inn og få henne til veterinær. Det kan finnes andre katter eller ville dyr i området som katten slåss med og få skader. Det er virkelig ikke greit om det ikke oppdages på flere dager fordi man var bortreist.

Anonymkode: a7c80...c12

Om katten legger ut på ferietur på egenhånd da? Klart det er kjipt om den skader seg, men sånn er nå livet. Ville dyr skader seg de også.

Skrevet
13 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Om katten legger ut på ferietur på egenhånd da? Klart det er kjipt om den skader seg, men sånn er nå livet. Ville dyr skader seg de også.

Det er derfor man skal chippe katten og kastrere, da vil folk finne eier, og det er mindre sjangs for at de stikker av i flere dager. At de av og til tar seg noen turer rettferdiggjør ikke det å dra fra katten. 

• Liker 4
Skrevet

Det er derfor man skal chippe katten og kastrere, da vil folk finne eier, og det er mindre sjangs for at de stikker av i flere dager. At de av og til tar seg noen turer rettferdiggjør ikke det å dra fra katten. 

Jeg vil da ikke nødvendigvis gjelle katten! Har jeg en hannkatt skal den da få lov å spre sine gener rundt om i nabolaget.

Skrevet
15 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Jeg vil da ikke nødvendigvis gjelle katten! Har jeg en hannkatt skal den da få lov å spre sine gener rundt om i nabolaget.

Å sånne som deg sørger for at katter sprer sykdommer, blir skadet og hjelper til med en allerede stor populasjon av hjemløse katter i Norge. Å jeg nekter å tro at noen har så lite vett mellom ørene 

• Liker 8
Skrevet

Å sånne som deg sørger for at katter sprer sykdommer, blir skadet og hjelper til med en allerede stor populasjon av hjemløse katter i Norge. Å jeg nekter å tro at noen har så lite vett mellom ørene 

Synes du synd på alle de hjemløse gaupene også?

Skrevet
36 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Synes du synd på alle de hjemløse gaupene også?

Regner med du syns det er greit at hunder formerer seg fritt og? Sånne argumenter du kommer med er bare latterlig og har ingenting med temaet å gjøre. Lær deg å komme med saklige svar så skal jeg vurdere om jeg skal orke å bruke mer tid på deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...