AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #1 Del Skrevet 23. desember 2018 Jeg er en av de late å kjøper alltid ferdig risgrøt fra Fjordland. Men idag skal vi ha Toro risgrøt som skal koke i 25 min. Det jeg lurer på er, kan denne varmes til kokepunktet og settes i ovnen sånn som mange gjør med Geisha grøtris? Og må man ha en spesiell type kjele for å koke grøt i ovnen? Jeg har en tynnbunnet teflonbelagt kjele som er ganske stor (skal kun lage en pose) også har jeg en mindre kjele av stål (tynnbunnet kjøpt på IKEA) hvem av disse egner seg til å bruke? Og hvordan gjøres dette her? Anonymkode: be236...a77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 23. desember 2018 #2 Del Skrevet 23. desember 2018 Tror jeg heller ville latt den stå på kokeplaten og skrudd temperaturen ned på det laveste når den var ferdig. Så fortsetter du å røre av og til, og spe på med litt melk dersom den blir for tørr. Er det snakk om at den må stå lenge etter at den er ferdig? Ville begynt på den senest mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 23. desember 2018 #3 Del Skrevet 23. desember 2018 Graut laget i høykasse eller steikeovn eller dyne blir spiselig, men ikke god. Den blir vassen, fordi melka ikke blir nedkokt. Men det er kanskje ikke så nøye med smaken, jeg har til og med sett noen koke risengrynsgraut på lettmelk! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #4 Del Skrevet 23. desember 2018 Nei den skal spises når den er ferdig. Meg og sønnen min som skal ha til middag idag i 17 tiden😊 Så jeg bør bare ha den i kjelen på komfyren og skru ned varmen og røre av og til? Den brenner seg ikke da altså? Burde jeg bruke stål kjelen eller den teflonbelagte? Anonymkode: be236...a77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #5 Del Skrevet 23. desember 2018 1 minutt siden, Vox_populi skrev: Graut laget i høykasse eller steikeovn eller dyne blir spiselig, men ikke god. Den blir vassen, fordi melka ikke blir nedkokt. Men det er kanskje ikke så nøye med smaken, jeg har til og med sett noen koke risengrynsgraut på lettmelk! Jo, smaken er viktig. Vil ha skikkelig tykk og god grøt 😋 Anonymkode: be236...a77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 23. desember 2018 #6 Del Skrevet 23. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den brenner seg ikke da altså? Burde jeg bruke stål kjelen eller den teflonbelagte? Teflon, vil jeg tro. Det er vanskelig å unngå at grøten svir seg om du har induksjonsplater, men noe hjelper det med tykkbunnet kjele og å være ytterst forsiktig med varmen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #7 Del Skrevet 23. desember 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en av de late å kjøper alltid ferdig risgrøt fra Fjordland. Men idag skal vi ha Toro risgrøt som skal koke i 25 min. Det jeg lurer på er, kan denne varmes til kokepunktet og settes i ovnen sånn som mange gjør med Geisha grøtris? Og må man ha en spesiell type kjele for å koke grøt i ovnen? Jeg har en tynnbunnet teflonbelagt kjele som er ganske stor (skal kun lage en pose) også har jeg en mindre kjele av stål (tynnbunnet kjøpt på IKEA) hvem av disse egner seg til å bruke? Og hvordan gjøres dette her? Anonymkode: be236...a77 Toro har mye bra, men risgrøten deres i poser er ikke noe vi liker. Den er også vanskelig å få passe konsistens på. Den beste grøtrisen er Geisha sin. Ville heller prøvd å få tak i en pakke av Geisha og dulgt oppskriften slagisk. Da får du god grøt. Bruker du likevel den du alt har, så følg også på den oppskriften på posen til punkt og prikke. Anonymkode: f73dd...9ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #8 Del Skrevet 23. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Toro har mye bra, men risgrøten deres i poser er ikke noe vi liker. Den er også vanskelig å få passe konsistens på. Den beste grøtrisen er Geisha sin. Ville heller prøvd å få tak i en pakke av Geisha og dulgt oppskriften slagisk. Da får du god grøt. Bruker du likevel den du alt har, så følg også på den oppskriften på posen til punkt og prikke. Anonymkode: f73dd...9ef Dere liker ikke Toro, men jeg gjør 😀 Anonymkode: be236...a77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 24. desember 2018 #9 Del Skrevet 24. desember 2018 Geisha er tingen. Risengrynsgrøt er livretten min, så jeg koker MYE grøt Jeg bruker en 4,5 liters teflonkjele. Koker av 3,5 liter ekstra lett melk (2x1,75L) og 5dl grøtris. Jeg varmer opp melken på trinn 9 (induksjonstoppen går til 12), rører med treslev innimellom for å sørge for at det ikke brenner seg fast. Når melken begynner å koke hiver jeg oppi grøtrisen før det koker over (en fordel, så pass på ;)). Skrur ned til 6 og lar den småkoke til den tykner. Rører innimellom. Når den tykner litt skrur jeg ned til 5, og etterhvert til 4. Når den er ferdig har jeg en god del salt oppi og rører godt (bruker nok fort en drøy spiseskje). Hele prosessen tar ca. 1,5 time. Og grøten er minst like godt neste dag, varmer i kjele og sper den litt ut med ny melk. Jeg ser ingen grunn til å bruke helmelk, har prøvd forskjellige melketyper og synes ekstra lett er greiest. Skummet gir for stor fare for at den brenner seg. Oppå har jeg rosiner, brunt sukker og kanel. Samt smørøye av Soft flora lettmargarin, synes det gir best smak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå