AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #1 Del Skrevet 23. desember 2018 Så alt for første gang den siste uka. Synes ikke det er så spesielt jeg? Føler at de har veldig overfladiske samtaler. Lite dybde. Lite sterke følelser. Kjedelige kommentarer og samtaler. Hvorfor er det så populært? Det er da mindre bra enn mange utenlandske serier som feks Pretty Little Liars. Jeg er 25 så er ikke SÅ gammel heller at det er det som er grunnen. Anonymkode: e5cf8...a1d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #2 Del Skrevet 23. desember 2018 Det er en norsk serie som relaterer seg til norske ungdommer. Den skal være virkelighetsnær for å få ungdom til å ikke føle seg alene med tanker og følelser dw har rundt å være ung. PLL er alt for amerikanisert til at ungdommer kan kjenne seg igjen i problemene. Kun drama for dramaets skyld. Anonymkode: 55ade...4e2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #3 Del Skrevet 23. desember 2018 Du skulle heller fulgt med når det ble lagt ut SMS logger, insta poster etc på P3 sin egen skam side. Anonymkode: d082e...6b2 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #4 Del Skrevet 23. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skulle heller fulgt med når det ble lagt ut SMS logger, insta poster etc på P3 sin egen skam side. Anonymkode: d082e...6b2 Hva skjedde der? Anonymkode: e5cf8...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #5 Del Skrevet 23. desember 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en norsk serie som relaterer seg til norske ungdommer. Den skal være virkelighetsnær for å få ungdom til å ikke føle seg alene med tanker og følelser dw har rundt å være ung. PLL er alt for amerikanisert til at ungdommer kan kjenne seg igjen i problemene. Kun drama for dramaets skyld. Anonymkode: 55ade...4e2 Er det egentlig så virkelighetsnært da? Som Noora og William som tilfeldigvis støter på hverandre her og der og som endelig får hverandre til slutt. Norske ungdommer har det ganske rett frem. Keen eller ikke keen liksom. Ikke så ofte en populær fyr løper etter en av de upopulære uten å gi opp og slutter med å ligge rundt totalt. Anonymkode: e5cf8...a1d 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistymya Skrevet 23. desember 2018 #6 Del Skrevet 23. desember 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjedde der? Anonymkode: e5cf8...a1d Der skjer halve historien 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #7 Del Skrevet 23. desember 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det egentlig så virkelighetsnært da? Som Noora og William som tilfeldigvis støter på hverandre her og der og som endelig får hverandre til slutt. Norske ungdommer har det ganske rett frem. Keen eller ikke keen liksom. Ikke så ofte en populær fyr løper etter en av de upopulære uten å gi opp og slutter med å ligge rundt totalt. Anonymkode: e5cf8...a1d Jeg gikk på vgs da første sesongen av skam kom ut, og så på det da. Den sesongen kjente jeg meg mye igjen i. Eva og Jonas som har vært barndomskjærester og vokser fra hverandre når de begynner på vgs. Når man begynner på vgs finner man mer seg selv, noe som kan være vanskelig. Det er det som tas opp i sesong to også, egentlig. Jeg liker også at flere karakterer har ulike problemer, som Chris og Vilde, som ligger litt i bakgrunn hele tiden. Sluttet å se på PLL og Gossip Girl fordi det er så overdramatisert og alle karakterene ser så perfekte ut. Det er så langt fra hverdagen til mange nordmenn. Anonymkode: 55ade...4e2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #8 Del Skrevet 23. desember 2018 Jeg så sesong 1 og halve 2 i et maraton og husker at jeg reagerte på litt av det samme... Litt overfladisk og dels enkle løsninger på plots som i utgangspunktet var komplekse (venneløse Eva får plutselig en stor vennegjeng) og en del plots som bare virket latterlige og forutsigbare (dumme Vilde forelsker seg in en fyr som bare vil ha smarte og spesielle Noora, som er så spesiell at hun til og med har en ekstra o i navnet sitt). Men jeg fortsatte å følge med, denne gangen i «sanntid» med meldingene og de små klippene og det var DA serien ble gøy å følge med på. Det som i de ferdige episodene fremstår som små plot ble store da man måtte vente i et døgn på neste scene, og mange av screenshotsene som gav hint eller vekte nysgjerighet ble klippet bort i den ferdige serien. At klippene ble publisert «samtidig» som scenene ville ha skjedd bidro også til en større følelse av realisme, samt en annen type samhold mellom de som fulgte med på serien. Man inviterte ikke venner hjem for å se på en episode, i stedet sendte man meldinger for å oppdatere hverandre, typ «nå har William svart!». Det er for all del ikke alle som liker serien uansett hvordan man så den, men jeg tror ikke at det er mulig å forstå den virkelige hypen uten å se episodene på denne måten. Anonymkode: 43585...8ed 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #9 Del Skrevet 23. desember 2018 Jeg liker den heller ikke. Å kan ikke forstå oppstyret. Ei venninne som er rett over 30 ble skikkelig hekta. Anonymkode: 11e4d...dcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #10 Del Skrevet 23. desember 2018 Dette er jo en NORSK TV-serie da. Så en del nordmenn liker vel å skryte av hvor "fint og flott" slike norske TV-serier vissnok er... Anonymkode: 625e2...149 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #11 Del Skrevet 23. desember 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk på vgs da første sesongen av skam kom ut, og så på det da. Den sesongen kjente jeg meg mye igjen i. Eva og Jonas som har vært barndomskjærester og vokser fra hverandre når de begynner på vgs. Når man begynner på vgs finner man mer seg selv, noe som kan være vanskelig. Det er det som tas opp i sesong to også, egentlig. Jeg liker også at flere karakterer har ulike problemer, som Chris og Vilde, som ligger litt i bakgrunn hele tiden. Sluttet å se på PLL og Gossip Girl fordi det er så overdramatisert og alle karakterene ser så perfekte ut. Det er så langt fra hverdagen til mange nordmenn. Anonymkode: 55ade...4e2 Ser perfekte ut? Både Vilde og Noora ser jo bra ut. Anonymkode: e5cf8...a1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #12 Del Skrevet 23. desember 2018 Har du sett hele Pretty Little Liars eller? Blir jo ikke stort mer urealistisk og virkelighetsfjern enn den serien utviklet seg til etterhvert. Rent produksjonsmessig er det jo på et annet nivå enn Skam, ja. Tror noe av det som var forfriskende med Skam var nettopp det at man ga plass til "kjedelige samtaler" og slikt. Syns det er realistisk og mange scener med følelser, jeg. Jeg synes selv at østlandsk lett høres teatralsk ut hvis ikke skuespillet er veldig bra, så det var noe som distraherte meg noen ganger. Serien kunne også våget mer av temaer å ta opp, syns jeg. Anonymkode: bd9ba...6c9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 23. desember 2018 #13 Del Skrevet 23. desember 2018 Jeg synes den er bra jeg. Jeg hadde et helt annet ungdomsliv enn dem, så jeg kjenner meg ikke igjen i så veldig mye. Men, den er underholdende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #14 Del Skrevet 23. desember 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser perfekte ut? Både Vilde og Noora ser jo bra ut. Anonymkode: e5cf8...a1d Det er forskjell på å se perfekt ut og se bra ut. For å sammenligne et promo-bilder Anonymkode: 55ade...4e2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #15 Del Skrevet 23. desember 2018 1 time siden, Kjærlighetsbarn98 skrev: Jeg synes den er bra jeg. Jeg hadde et helt annet ungdomsliv enn dem, så jeg kjenner meg ikke igjen i så veldig mye. Men, den er underholdende Hvordan annerledes? Anonymkode: e5cf8...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 23. desember 2018 #16 Del Skrevet 23. desember 2018 (endret) Slettet Endret 2. januar 2019 av Kjærlighetsbarn98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #17 Del Skrevet 23. desember 2018 Noe av poenget var jo å følge med da den gikk, da serien foregikk i sanntid. Det var små klipp i løpet av dagen, meldinger mellom karakterene, bilder på Instagram osv. Anonymkode: dab87...41a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #18 Del Skrevet 24. desember 2018 Likte MIA bedre. Jenter er også ganske bra, i hvert fall de siste sesongene. Men de var yngre enn karakterene i SKAM. Anonymkode: 8fada...cb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 24. desember 2018 #19 Del Skrevet 24. desember 2018 På 23.12.2018 den 10.10, AnonymBruker skrev: Jeg så sesong 1 og halve 2 i et maraton og husker at jeg reagerte på litt av det samme... Litt overfladisk og dels enkle løsninger på plots som i utgangspunktet var komplekse (venneløse Eva får plutselig en stor vennegjeng) og en del plots som bare virket latterlige og forutsigbare (dumme Vilde forelsker seg in en fyr som bare vil ha smarte og spesielle Noora, som er så spesiell at hun til og med har en ekstra o i navnet sitt). Men jeg fortsatte å følge med, denne gangen i «sanntid» med meldingene og de små klippene og det var DA serien ble gøy å følge med på. Det som i de ferdige episodene fremstår som små plot ble store da man måtte vente i et døgn på neste scene, og mange av screenshotsene som gav hint eller vekte nysgjerighet ble klippet bort i den ferdige serien. At klippene ble publisert «samtidig» som scenene ville ha skjedd bidro også til en større følelse av realisme, samt en annen type samhold mellom de som fulgte med på serien. Man inviterte ikke venner hjem for å se på en episode, i stedet sendte man meldinger for å oppdatere hverandre, typ «nå har William svart!». Det er for all del ikke alle som liker serien uansett hvordan man så den, men jeg tror ikke at det er mulig å forstå den virkelige hypen uten å se episodene på denne måten. Anonymkode: 43585...8ed Dette Jeg så også hele første og halve andre på en gang og kunne ikke skjønne hva som var greia. Så begynte jeg å følge den i sanntid og ble helt hekta 😍 Måten den er laget på er halve greia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #20 Del Skrevet 24. desember 2018 Hvorfor så du ikke serien når den kom ut? Mye av greia med Skam var at handlingen gikk i "nåtid". Den var superaktuell akkurat da den ble sendt, og man kunne følge med karakteruniverset på SoMe. Dette er en så viktig del av konseptet at å se serien flere år etterpå ikke blir det samme. Anonymkode: 0962b...548 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå