AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #1 Skrevet 23. desember 2018 Jeg har en bror som er narkoman, men som ikke innser dette selv. Han bruker amfetamin og setter ved sprøyte. Han er i midten av 20 årene og har vært i fengsel ca 4 ganger pga ting relatert til narko. Jeg er yngre enn han har et lite barn og har sagt til min bror han ikke får være rundt mitt barn så lenge han ruser seg. Men han har kommet i flere familiebesøk tydelig ruset eller på nedtur etter rus. Nå har min mor invitert han på julaften, og jeg er redd han kommer til å være ruset. Jeg og mine skal også være der. Skal jeg bare late som ingenting dersom han er ruset ? Vil jo ikke ødelegge julen for alle ved å lage en scene eller gjøre min bror eller Mor lei seg Anonymkode: ca80b...350 1
Hjärtat Skrevet 23. desember 2018 #2 Skrevet 23. desember 2018 Jeg hadde enten sagt at jeg feirer alene med min egen familie, uten å være bitter og sur, eller latt være å kommentere det om han kom ruset. Det er selvfølgelig forferdelig trist at han ruser seg, men å si til han «la være å rus deg» virker jo liksom ikke, det må han jobbe med over lengre tid, og det virker Jo noe vanskelig hvis han ikke har innsett at han er avhengig. Og han fortjener vel heller ikke å sitte alene på julaften? Håper uansett jula blir god og fredfull, både for han og deg. 17
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #3 Skrevet 23. desember 2018 1 hour ago, Hjärtat said: Jeg hadde enten sagt at jeg feirer alene med min egen familie, uten å være bitter og sur, eller latt være å kommentere det om han kom ruset. Det er selvfølgelig forferdelig trist at han ruser seg, men å si til han «la være å rus deg» virker jo liksom ikke, det må han jobbe med over lengre tid, og det virker Jo noe vanskelig hvis han ikke har innsett at han er avhengig. Og han fortjener vel heller ikke å sitte alene på julaften? Håper uansett jula blir god og fredfull, både for han og deg. Enig Anonymkode: b871c...1a1 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #4 Skrevet 23. desember 2018 Vanskelig det der. Men du må ta hensyn til dine barn, så jeg hadde på en fin måte forklart dette til din mor og feiret annet sted. Klart at din narkomane bror ikke skal måtte være alene på julaften, men når en ikke er sikker på om han er ruset eller ikke, må en tenke mest på egne barn, og ikke om han eller mor blir såret. Barna skal IKKE utsettes for dette og de voksne får heller tåle å bli såret! Anonymkode: bae13...33d 6
Gjest Blondie65 Skrevet 23. desember 2018 #5 Skrevet 23. desember 2018 Jeg hadde gitt det en sjanse denne julen. Etter jul hadde jeg tatt en prat med først mor, deretter kunne både mor og bror fått budskapet: fremtidige juler blir han i nykter tilstand, eller det blir jul uten deg og barna. Hans valg. Det er viktig å ikke å gå inn i diskusjonen om han ruser seg eller ikke - kravet for å delta sammen med dere er at han er nykter. Det burde jo ikke være et problem for en som ikke ruser seg eller er avhengig - så det er en diskusjon som ikke bringer noe nyttig til bordet. Du kan jo også informere om at dette gjelder en hver bursdagsfeiring, konfirmasjon (osv.) også. Den som søker hjelp skal selvsagt få støtte fra familien sin, men man kan ikke bruke barn i adferds eksperimenter for å "hjelpe" en rusmisbruker.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #7 Skrevet 23. desember 2018 Kan du ikke bare snakke med broren din? Fortell han at du gjerne vil feire jul med han, men at det stresser deg at han noen ganger har vært synlig rusa/på nedtur og be han være så snill å være en onkel som i det minste sørger for å stille nykter på julaften, så får han heller trøkke i seg dritten sin når han kommer hjem. Anonymkode: fb5f9...463 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #8 Skrevet 23. desember 2018 Barn og rus går ikke sammen! Om han på død og liv MÅ ruse seg den dagen, så kan han heller gå hjem tidlig. Jeg har ikke barn, men min søster. Og min bror får ikke lov til å feire jul med oss i år. Fordi han nekter å holde seg ren den ene dagen. Han er som din bror, nekter for at han er rusmisbruker (han misbruker hasj, mystiske piller og amfetamin). Han må holde seg ute hele dagen, da han har flyttet hjem igjen grunnet rusen. Jeg støtter min søster 110% og jeg personlig kommer til å kaste han på huet og ræva ut om han dukker opp i morgen. Jeg driter i hans følelser, mine nieser og nevøer kommer først! Julen er mest for barna og ikke fader om han skal få ødelegge den i år også. Jeg er snill og forståelsesfull resten av året, men julen, da blir jeg det noen kanskje kaller for "kald" og streng. Jeg håper du tar til vettet og enten ber han om å hold seg ren, hold seg unna om han skal ruse seg eller at du holder deg hjemme. Fordi barn og rus skal ikke være under samme tak! Anonymkode: 48504...611 7
Chantielle Skrevet 23. desember 2018 #9 Skrevet 23. desember 2018 Synes synd på moren din jeg,trist at man ikke skal kunne ha begge barna sine,samt barnebarn hos seg på julaften.Folk oppfører seg forskjellig nr de er ruset,noen lager ikke så mye styr rundt seg,andre igjen kan være ubehagelige og forsure for alt og alle. Jeg hadde nok strukket meg langt for at familien skal kunne være samlet. Uansett,lykke til og god jul. 2
Svigermor Skrevet 23. desember 2018 #10 Skrevet 23. desember 2018 Så lenge han oppfører seg ordentlig, dvs ikke er utagerende eller oppfører seg på en måte som gjør barna utrygge, så synes jeg han bør få feire jul sammen med familien. 7
SPOCA Skrevet 23. desember 2018 #11 Skrevet 23. desember 2018 Gi det en sjanse denne julen, synes jeg. Har selv et familiemedlem som ruser seg, og vi prøver å gjøre det beste ut av det. Julen er den verste tiden for vårt familiemedlem, da eskalerer gjerne sykdom og rus, som igjen har skapt en del konflikter. Vi prøver dog å la det ligge på julaften. Det skal sies, ett år var det så ille at min mor satte et ultimatum, og vi flyttet også julefeiringen noen år for å gi dette familiemedlemmet en liten tankevekker. Nå klarer familiemedlemmet å ta seg sammen akkurat på julaften, før det eskalerer en del igjen. Jeg er spent på hvordan det blir i år. Føler med deg ts, det er vondt og vanskelig når noen man er glad i ruser seg. 2
Testosteron Skrevet 23. desember 2018 #12 Skrevet 23. desember 2018 7 timer siden, Hjärtat skrev: Og han fortjener vel heller ikke å sitte alene på julaften? Hvis han velger å ødelegge jula for andre, så fortjener han å sitte alene. 4
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 23. desember 2018 #13 Skrevet 23. desember 2018 Hvor gamle er barna dine? Jeg forstår godt bekymringen, og jeg synes også det er trist å la han være alene i jula. Samtidig er jeg enig i at barn og rus ikke hører sammen.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #14 Skrevet 23. desember 2018 Barnet mitt er 3 år og jeg er gravid. Jeg vil selvfølgelig ikke at broren min skal være alene på julaften og tidligere år har han vært i fengsel på julaften. Han har fått beskjed at han ikke får være rundt barnet mitt hvis han er ruset og han vet dette godt. Men han fortsetter bare men lyver om at han ikke er ruset. Veldig lett å se at han er ruset da han plutselig sovner og har veldig høy selvtillit. Han mener han har ADHD selv om legen sier han ikke har dette, og at han bruker amfetamin for da blir han rolig. Anonymkode: ca80b...350 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #15 Skrevet 23. desember 2018 6 timer siden, Testosteron skrev: Hvis han velger å ødelegge jula for andre, så fortjener han å sitte alene. Ingen fortjener å være alene på julaften. Anonymkode: e2184...319 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #16 Skrevet 23. desember 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen fortjener å være alene på julaften. Anonymkode: e2184...319 og ingen barn fortjener være rundt rusa og utrygge voksne. Det er dette som gjør det her så vanskelig ! Ts. Barnet ditt er tre. Mulig skjønner det ikke så mye ennå. Hva med at han får denne siste sjansen til å vise han kan oppføre seg ? Snakk med ham og si han får denne ene sjansen ? Det vanskelige med det er jo han vil si han ikke er rusa uansett om han er eller ikke, i følge deg. Men hjelper det om du sier at du ser om han er det eller ikke. Jeg mener selv at hensynet til barn går foran hensynet til en rusmisbruker eller besteforeldre, Spolerte julaftener setter seg nok for livet. Det er litt seint å skape revolusjon nå, men heller tenke på neste juler, med ett barn som begynner forstå ting. Dette vil bli vondt for noen uansett om situasjonen neste år er den samme. (og andre høytider fremover). Være seg barnet, broren eller deres foreldre, som ev. skal velge mellom deg og bror. Det kan ikke bli smertefritt. Men i det jeg mener barns jul kommer først ville jeg, om årets jul blir en bekreftelse på at han kommer ruset, feiret jul hjemme hos meg selv neste jul. Min bror ville ikke vært invitert.( Mine forelder ville måtte dessverre velge om de f.eks hadde annen hver jul hos meg og annenhver jul med min bror. Slik en gjør ved skilsmisser o.l. Og så feiret 23 motsatt. Eller en annen løsning. kun en tanke det da. Men det kan det ikke bli bra det her. En bror velger ruse seg og jeg ville valgt han vekk 24 des om jeg hadde barn. Anonymkode: 7b7f7...14b 7
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #17 Skrevet 23. desember 2018 Glemte å si: lykke lykke til, uansett. Skjønner dette ikke er lett. Anonymkode: 7b7f7...14b 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #18 Skrevet 24. desember 2018 På 23.12.2018 den 6.23, Hjärtat skrev: Jeg hadde enten sagt at jeg feirer alene med min egen familie, uten å være bitter og sur, eller latt være å kommentere det om han kom ruset. Det er selvfølgelig forferdelig trist at han ruser seg, men å si til han «la være å rus deg» virker jo liksom ikke, det må han jobbe med over lengre tid, og det virker Jo noe vanskelig hvis han ikke har innsett at han er avhengig. Og han fortjener vel heller ikke å sitte alene på julaften? Håper uansett jula blir god og fredfull, både for han og deg. Enig med denne, jeg har selv en bror som er narkoman. Det er jo forskjell på rusavhengige, min bror er aldri synlig ruset ved slike anledninger. Men nykter er han heller ikke. Han er tross alt narkoman. Å forvente at han skal komme nykter er å be om trøbbel, narkomane på nedtur/ første dagene uten rus er ikke særlig hyggelig selskap. I mitt tilfelle er det beste at han får styre dette selv, da slipper vi en mutt/irritabel onkel på besøk, og han slipper belastningen med fullt julestyr mens han sitter der full i angst. Så lenge den rusavhengige ikke er utagerende, og foreldre og andre voksne holder seg edru og trygge synes jeg ikke barna har vondt av å tilbringe tid med ham. Han er en fantastisk bror og onkel, har i gode perioder lært barna mine både å snekre, kjøre båt, fiske og en masse annet. De vet at han er narkoman, og de har sett med egne øyne hvor slitsomt og vanskelig et slikt liv er. Både for ham selv og oss rundt. Det var og er viktig for meg at barna mine lærer å respektere at mennesker er forskjellige, med forskjellige utfordringer og uansett om man er narkoman, uteligger, fattig eller rik så definerer det ikke en person. Begge mine barn er voksne, de har en fornuftig holdning til narkotika, de har utrolig fine holdninger til mennesker. Og er både stolt og glad i onkelen sin. Det verste hos oss er de familemedlemme som er hysteriske iukesvis hver gang familien samles, i tilfelle ditt og datt. Det har enda ikke skjedd at han kommer synlig ruset eller ustelt, noe som virker som det viktigste for noen av dem. Anonymkode: ebcdc...6cc 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #19 Skrevet 25. desember 2018 Hadde sagt klart fra at jeg ikke ville hatt noe med broren min å gjøre før han var rusfri. Så får han ta seg sammen hvis han vil ha kontakt. Hardt språk og kald skulder er det som MÅ til med slike mennesker Anonymkode: f9ce8...87e 1
Sirah Skrevet 25. desember 2018 #20 Skrevet 25. desember 2018 Hvordan gikk det TS? krysser fingrene for at dere hadde en fin kveld 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå