AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #1 Skrevet 23. desember 2018 Vi skal åpenbart se an formen. Men gitt at barnet som fikk omgangssyke 22. er bedre 23. og ingen av de andre familiemedlemmene er blitt dårlige innen avreise julaften, ville du reist? Det er 2t kjøring så vi må overnatte. Skrekken er at vi andre 3 blir dårlige under reisen eller ved ankomst. Vi er 10 til julefeiring i et hus med 2 toaletter. Vertskapet ønsker at vi skal komme tross potensiell smitte, ett av barna er stort nok til å forstå at det er julaften, partner ønsker vi skal dra om formen er bedre fordi vi har ingenting klart til julefeiring hjemme, mens jeg er svært redd vi skal ende med å være syke hos vertskapet eller smitte noen der. Hva ville du gjort? Anonymkode: 7c234...4ca
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #2 Skrevet 23. desember 2018 Blitt hjemme. Barn har ikke vondt av å lære at ting man gleder seg til kan bli spolert av sykdom. Dere får nok en fin jul hjemme også Anonymkode: 7d7c5...995 11
Blue Berry Skrevet 23. desember 2018 #3 Skrevet 23. desember 2018 Blitt hjemme... Verste som finnes er å få omgangssyke borte 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #4 Skrevet 23. desember 2018 Hvor gammel er barnet som ble sykt? Her er ofte bhg-gutten syk uten at noen av oss andre blir det. Anonymkode: 3c8af...21a
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #5 Skrevet 23. desember 2018 Hadde reist. Hos oss er det sjeldent at resten av oss får det selv om guttungen får det i barnehagen Anonymkode: 6622f...20d 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #6 Skrevet 23. desember 2018 Praksiser god håndhygiene hele tiden, da unngår dere i stor grad smitte. Vask hender før og etter måltid, ha seperat "utstyr", vask overflater med såpevann, kokvask det meste. Jeg synes vertskapet ikke tenker langt når de ignorerer omgangssyke, det er grusomt å være syk borte og å bli smittet i jula. De kan angre bittert av å bagatellisere, og stakkars den syke da. Respekter karantene på 48t etter siste symptom, det vil jeg ihvertfall råde dere til Det er flere enn vertskap som kan bli smittet. Anonymkode: 94564...1db 9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #7 Skrevet 23. desember 2018 Jeg ville dratt likevel. Vertskapet ønsker dere dit, og blir dere syke vil dere ha et eget rom å trekke dere tilbake i med hjelp til å passe barna. Vær nøye med håndvask, ha med egne papirhåndklær og dusj morgen og kveld. Anonymkode: d7253...d37
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #8 Skrevet 23. desember 2018 Hadde ikke reist. Kanskje under tvil hvis absolutt alle de andre som skal være der sier at det er greit, og at alle er ærlige og ikke føler seg presset til å si at det er i orden at dere kommer. Hvis jeg var invitert et sted, og fikk vite at det også kom noen som sannsynligvis hadde med seg omgangssyke, hadde jeg selv valgt å bli hjemme hvis alle de andre mente at det var greit at de kom. Anonymkode: ef84b...459 10
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #9 Skrevet 23. desember 2018 Hadde overholdt 48 timers regelen. Hvis barnet sluttet å kaste opp kl 13 den 22. hadde jeg ansett det som greit å være i besøk fra kl 13 den 24. Det er grusomt å være syk borte, og det er ufint å smitte andre. Anonymkode: 8c46c...d30 8
Jytte Skrevet 23. desember 2018 #10 Skrevet 23. desember 2018 Hadde ikke reist hvis ikke dere har planer om å være der mer enn par dager. Blir dere syke der, er en biltur på to timer lang og slitsom. De har to bad, det hjelper jo litt, men hvis alle blir smittet... Tror jeg hadde holdt meg hjemme, er forkjølet så kanskje jeg må avlyse julaften (er ikke hjemme hos meg). Er det eldre for eksempel med hjerteproblemer som også er inviterte, kan de bli dårligere enn en normalt frisk og ung person. 48-timersregelen er i verste fall, er alle i form etter 1,5 døgn ville jeg kanskje friskmeldt oss. Men vær obs på at selv om dere andre ikke har blitt syk, kan det bryte ut når som helst. Butikkene er åpne i dag og i morgen, det er ikke for sent å handle inn julemat, selv om det kan være hard kost for magen. Den som har vært syk bør få såkalt sondemat i begynnelsen. Jeg mener man bør holde seg hjemme hvis man risikerer å smitte andre. En venninne som ikke klarer å sitte i ro er forkjølet hele tiden, det virker som hun ikke er klar over at man ikke blir immun, men lettere smittet når man er forkjølet. Det er rundt to hundre forskjellige forkjølelsesvirus, ikke bare et par. Men det er en annen diskusjon. Vet bare at man er mest smittsom (forkjølelse) de fire første dagene. 3
addict Skrevet 23. desember 2018 #11 Skrevet 23. desember 2018 Jeg har aldri blitt smittet når barnet har hatt omgangssyke, så jeg hadde dratt så lenge alle var friske.
Minlillesky Skrevet 23. desember 2018 #12 Skrevet 23. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi skal åpenbart se an formen. Men gitt at barnet som fikk omgangssyke 22. er bedre 23. og ingen av de andre familiemedlemmene er blitt dårlige innen avreise julaften, ville du reist? Det er 2t kjøring så vi må overnatte. Skrekken er at vi andre 3 blir dårlige under reisen eller ved ankomst. Vi er 10 til julefeiring i et hus med 2 toaletter. Vertskapet ønsker at vi skal komme tross potensiell smitte, ett av barna er stort nok til å forstå at det er julaften, partner ønsker vi skal dra om formen er bedre fordi vi har ingenting klart til julefeiring hjemme, mens jeg er svært redd vi skal ende med å være syke hos vertskapet eller smitte noen der. Hva ville du gjort? Anonymkode: 7c234...4ca Blitt hjemme! Det er forferdelig å være syk bortreist. Ha en fin jul hjemme, og la barnet få hvile hjemme i sitt eget hjem. Driter i om verten vil ha besøket bort, eller at et av barna et stort nok til å forstå at det er julaften. Hvis dere velger å reise, så kan dere ende opp med enda mer sykt barn, og ikke minst smitte andre. Kos dere hjemme på julaften i år, så kan dere ta det igjen neste år! 8
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #13 Skrevet 23. desember 2018 Det er så sykt dårlig gjort å smitte andre i jula. Men folk driter jo i andre om dagen. Anonymkode: 4d8d2...f4e 9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #14 Skrevet 23. desember 2018 Vent 48 timer etter siste oppkast eller diare. Omgangssyke kan være vanvittig smittsomt, og jeg ville aldri verden latt noen komme hit hvis de kunne smittet oss. Og jeg ville aldri reist bort hvis det var fare for å smitte andre. Er det virkelig verdt å ødelegge jula for både dere selv og vertskapet? Jeg syns ikke det. MEN hvis ingen av dere andre har blitt syke innen i morgen er det ikke sikkert at barnet har omgangssyke Anonymkode: cdb4c...6d1 2
Ulrikke Skrevet 23. desember 2018 #15 Skrevet 23. desember 2018 Når kastet barnet opp siste gang? Hvor gammelt er barnet? Og hvor mange runder med oppkast og diare hadde barnet? Hvor flinke har dere vært med hygienen mens det har stått på? Og nå etterpå, er dere fortsatt nøye med hygienen? Omgangssyke har vel inkubasjonstid på 12-72 timer. Altså er dere ikke "sikre" på at ingen flere blir syke selv om det har gått 48 timer siden barnet kastet opp og barnet ikke er smittefarlig lenger. Jeg tror jeg hadde blitt hjemme. Å ha omgangssyke borte er grusomt (hadde det hos svigers en gang, 50 mil hjemmefra, med 39 i feber og var helt ødelagt). I verste fall, om noen av dere blir syke mens dere er på besøk, kan dere risikere å smitte flere familier som igjen smitter hverandre og dermed har omgangssyke til godt over nyttår.... Ja, verste scenario, men omgangssyke er noe av det verste som finnes av "ufarlige" ting som går over.... Hadde barnet bare hatt litt feber hadde saken vært annerledes, men å ligge kveilet rundt do i hele romjula er ikke fristende for noen.... 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #16 Skrevet 23. desember 2018 Nei. Det er drittkjipt å bli syk i jula, og helt ærlig så gjør det meg rasende at småbarnsfamilier som VET ungene er syke, drar med seg den smitten i det ganske lang. Ikke bare smitter de folk på veien, men familieferie medfører som regel omgang med eldre mennesker med dårlig helse. Som de regelrett kan drepe med ansvarsløsheten sin. Hilsen sint! tante, som selv har ligget flat med influensa en hel jul pga idioter i familien som ikke kan holde seg hjemme når de er syke. Anonymkode: 0bde2...3ed 10
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #17 Skrevet 23. desember 2018 De sier sikkert at det er greit at dere kommer bare for å være hyggelig. Kanskje de ikke får seg til å si noe annet. Anonymkode: b17a6...143 4
Snaskesnusken Skrevet 23. desember 2018 #18 Skrevet 23. desember 2018 Jeg hadde ikke reist avgårde med tanke på at omgangssyke er veldig smittsomt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #19 Skrevet 23. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det er drittkjipt å bli syk i jula, og helt ærlig så gjør det meg rasende at småbarnsfamilier som VET ungene er syke, drar med seg den smitten i det ganske lang. Ikke bare smitter de folk på veien, men familieferie medfører som regel omgang med eldre mennesker med dårlig helse. Som de regelrett kan drepe med ansvarsløsheten sin. Hilsen sint! tante, som selv har ligget flat med influensa en hel jul pga idioter i familien som ikke kan holde seg hjemme når de er syke. Anonymkode: 0bde2...3ed Vet du ikke at man er svært smittsom før man selv vet at man er smittet med influensa? Anonymkode: 88b3e...6cd 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #20 Skrevet 23. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du ikke at man er svært smittsom før man selv vet at man er smittet med influensa? Anonymkode: 88b3e...6cd Alle kan bli syk. Men det unnskylder ikke at folk reiser med syke barnehage-barn landet rundt, gir blaffen i at syke unger har det best hjemme og gir blaffen i alle de kan smitte på veien. Anonymkode: 0bde2...3ed 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå