Gå til innhold

Er juicing sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en juicemaskin som sikkert ikke er den mest fancy, kjøpt på chlas ohlson for 600ish kr. Jeg juicer eple og ingefær daglig. Er dette sunt eller bare tull? Har lest så mye rart på nett om dette

Anonymkode: 462d5...97f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en juicemaskin som sikkert ikke er den mest fancy, kjøpt på chlas ohlson for 600ish kr. Jeg juicer eple og ingefær daglig. Er dette sunt eller bare tull? Har lest så mye rart på nett om dette

Burde du ikke gjort deg opp en mening om dette før du begynte å gjøre det?

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, 282_NaughtySpark skrev:

Burde du ikke gjort deg opp en mening om dette før du begynte å gjøre det?

Jeg trodde det var sunt da jeg startet men ønsker å høre fra andre her inne også ☺️👌

Skrevet

Var det ikke mye kontroverser rundt juicing?

Uansett, er det ikke like greit å ha et sunt kosthold uten å måtte juice det i tillegg?

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Var det ikke mye kontroverser rundt juicing?

Uansett, er det ikke like greit å ha et sunt kosthold uten å måtte juice det i tillegg?

Jo men vet liksom ikke hva konklusjonen ble. Tenkte å sjekke om det er noen som har erfaring med juicing her inne.

jeg spiser ganske sunt og lever også ganske sunt. Liker veldig godt å juice og kjøper også juice på joe hver gang jeg er i sentrum. Så jeg må ikke juice, men jeg liker det veldig godt. Vil gjerne ha mer info om dette fra folk som har erfaring.

Skrevet

Juicing er vel et godt alternativ dersom du ikke får i deg spesielt mye frukt og grønt ellers, da får man jo mye gode næringsstoffer :) Det sunneste er likevel å spise frukt og grønt slik at du også får i deg fiberet i frukten. 

Jeg ville passet litt ekstra på tennene dersom du drikker mye juice dog! 

Anonymkode: eb877...7e2

• Liker 3
Skrevet

Det kommer helt an på hva man mener med "sunt". Man får i seg mye gode vitaminer og antioksidanter fra juice, men likevel så inneholder det mye sukker, ofte omtrent like mye som coca cola. Når man drikker et glass med dette, får man ikke samme metthetsfølelse som man får av å spise samme frukten hel, og man får kanskje i seg mer frukt i flytende form, enn man egentlig ville ha spist om man skulle ha spist samme frukten. Ellers er det slik at dess mer most og flytende noe er, dess nærmere blir det som å spise rent sukker. Dette fordi når man spiser frukten hel så havner den i magen i små biter som gradvis løses opp, mens i juiceform kommer alt sukkeret med en gang. Samme gjelder også når man koker diverse grønnsaker. Dess mer kokt de er, dess mykere og bløtere er de, og det løses fortere opp i magen.

Men det er ikke dermed sagt at juice er usunt - det er bare ikke fullt så sunt som hel frukt. Det viktigste er generell variasjon i kostholdet, at kaloriinntak ikke er for høyt osv.

Anonymkode: 0852c...43e

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hva man mener med "sunt". Man får i seg mye gode vitaminer og antioksidanter fra juice, men likevel så inneholder det mye sukker, ofte omtrent like mye som coca cola. Når man drikker et glass med dette, får man ikke samme metthetsfølelse som man får av å spise samme frukten hel, og man får kanskje i seg mer frukt i flytende form, enn man egentlig ville ha spist om man skulle ha spist samme frukten. Ellers er det slik at dess mer most og flytende noe er, dess nærmere blir det som å spise rent sukker. Dette fordi når man spiser frukten hel så havner den i magen i små biter som gradvis løses opp, mens i juiceform kommer alt sukkeret med en gang. Samme gjelder også når man koker diverse grønnsaker. Dess mer kokt de er, dess mykere og bløtere er de, og det løses fortere opp i magen.

Men det er ikke dermed sagt at juice er usunt - det er bare ikke fullt så sunt som hel frukt. Det viktigste er generell variasjon i kostholdet, at kaloriinntak ikke er for høyt osv.

Men er ikke sukker fra cola mer usunt enn fruktsukker fra epler?

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke sukker fra cola mer usunt enn fruktsukker fra epler?

Sukker er sukker uansett hvor det kommer fra. Det som gjør sukker fra frukt "mindre usunt enn vanlig sukker" er at det er kapslet inn i fruktkjøttet slik at det ikke opptas umiddelpart, men magen bruker litt tid på å nå inn til sukkeret. Det blir litt som å svelge tablettkapsler med rent sukker i, hvor kapslene har forskjellige tykkelser slik at ikke alle løses opp samtidig, men én her og én der. Man får da jevne små doser med sukker hele tiden istedenfor alt på en gang slik man gjør med cola og juice.

Når man juicer frukten, er det dessverre slik at man på en måte "knuser" alle kapslene og gjør alt sukkeret tilgjengelig for kroppen på en gang og effekten av at "frukt er sunnere enn brus" reduseres. Når man drikker juice er det riktig at ikke "alt" er rent sukker, det består av veldig mange karbohydrater alt fra sukker til fiber. Men det er gjerne slik at den delen av frukten som er sunn fiber, ofte tas bort og kastes, og man sitter da bare med de mest usunne karbohydratene (sukkeret + de mellomlange karbohydratkjedene), mens det sunne fiberet tas bort.

Sukker er ikke egentlig farlig i seg selv. Problemet er når vi mennesker finner måter å raffinere enkelte bestanddeler av matvarer og konsentrerer dette til å få ut bare det vi vil ha, f.eks. rent sukker eller rent fett. Som når det lages matolje av oliven, nøtter eller forskjellig korn, når det lages smør av melk, når det lages sukker av sukkerrør eller andre planter. Da sitter man igjen med konsentrert fett eller sukker mens resten av råvaren kastes, og man får ikke den riktige variasjonen av næring fra råvaren slik det var ment fra naturens side. Normalt sett fra naturens side ville det ikke vært mulig å få tak i rent sukker eller ren olje, og derfor ville man ikke fått kostholdsproblemer av dette.

Skrevet

Men med det sagt, det er flere aspekter ved sunnhet av frukt og grønt enn bare karbohydrater og sukker. Det inneholder mye gode vitaminer, mineraler og antioksidanter som man fortsatt får i seg av juice. "Sunnhet" må sees på på to måter her:

1. Hvilke vitaminer, mineraler og antioksidanter den består av, at man får et variert innhold av dette slik at man ikke får mangelsykdommer. (Her er frukt og juicet frukt omtrent likt. Mens cola har "ingenting")

2. Hvilken metthetsfølelse det gir mtp hvilke karbohydrater og andre bestanddeler det er bygget opp av. Spiser man mat som gir dårlig metthetsfølelse, risikerer man å legge på seg, bli slapp, at ikke kroppen naturlig justerer apetitten etter behov og man går fortsatt rundt sulten og må spise annen mat, selv om man egentlig har "nok" energi, forbrenningen går ned osv. (her er ren frukt bedre enn juice)

Gjest Julekjedsomhet
Skrevet

JA det er sunt! Eple og ingefær er supert! Du må juice andre ting også, som selleri, spinat, grønnkål, agurk osv. Og ren sellerijuice på tom mage er et mirakel for mageproblemer! Det som er så bra med juicing er at man får i seg så mye næringsstoffer uten å trenge å spise det, så man får liksom en vitaminpille i flytende form. Jeg føler meg mye bedre de dagene jeg juicer :) 

Og nei, frukt er ikke lik annet sukker som noen sier her! Det er en horribel misforståelse :( Grunnen til denne misforståelsen er at forskere har satt likhetstegn mellom sukker som kommer fra genmanipulert mais og beter, som de bruker i laboratorium når de forsker, og sukkeret som finnes i frukt. Det er så feil at det kan ikke få blitt mere feil. Merk: Frukt i sin hele form forskes det ikke på!!! Og i den grad det forskes på det så finner man kun helsefordeler, ikke bakdeler. Frukt er ungdomskilden, jeg kødder ikke. Eple er faktisk en utrolig sunn frukt, det er som et mirakel. Det er ikke uten grunn at det heter "An apple a day keeps the doctor away" og ikke "A chicken breast a day keeps the doctor away" :P 

Det er litt forskjell på dette: 
Related image

Og dette: 
Image result for mountain of sugar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...