Gå til innhold

Noen her som har barn som IKKE får 30 gaver eller gaver til 20 000?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å høre fra dere som har kjøpt gave mellom alt fra ca 0-1500,-. Noen som har barn her som får til den prisen, og som ikke får 30+ gaver under treet? Hva har dere i såfall kjøpt? Og hvor mange gaver får deres barn? Lei å lese om alle disse sykt dyre gavene og pakkehaugene. Vi kjøper fine ting til barna, men ikke svindyrt og de får ikke ekstremt mange gaver hver. Føler nesten på det nå, er det ingen barn her som får under 10 gaver for eksempel? Satt faktisk og vurderte i et sekund å løpe til byen for å kjøpe mer, for får inntrykk av at alle får drøssevis av gaver og gaver til titusentalls av kroner. Så denne tråden er IKKE enda en tråd for dere som gir så mye, ønsker ikke at tråden blir kuppet av det eller diskusjon. Trenger bare å se om vi er flere som gir mindre dyre gaver og ikke en haug. 

Anonymkode: eee8a...41e

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er heldigvis mange av oss

Anonymkode: 14f36...6d2

• Liker 18
Skrevet

Jeg tror det er flere av dere enn det er av den andre sorten. Har ikke barn selv, men har små søsken og søskenbarn som vi feirer med. Jeg tror jeg på 28 er den som får flest gaver, fordi venninners barn lager ting til meg i fleng 😂 de får vel kanskje 10-12 gaver de små, og det er aldri noe til over 1000 kr. 

Anonymkode: 375ab...394

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt for ca 1000 til hvert barn. De er tenåringer og ønsker seg klær som Adidas ol. Ett av barna har ikke ski og er nå utvokst så vi vurderte ski men det ble for dyrt. Jeg tenker å spørre etter jul om brukte ski er ok til bursdag feks. Hvis vi kjøper for mere enn 1000 så er det noe de virkelig trenger som vi måtte ha kjøpt uansett feks PC hvis den gamle er i stykker. 

• Liker 1
Skrevet

vi har kjøpt for ca 1200 til hvert av våre to barn, og for første gang har vi faktisk handlet på finn.no, så tingene ville kostet mer nye. I tillegg til gavene fra oss kommer de til å få gaver fra 8 nære slektninger - noen av dem har gått sammen om en større ting, men i utgangspunktet vil hvert barn få ca 10 gaver hver. Jeg har ikke tenkt at det er lite - tvert om har jeg tenkt at det er litt mye!!!

Anonymkode: 43d75...954

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Duff skrev:

Jeg har kjøpt for ca 1000 til hvert barn. De er tenåringer og ønsker seg klær som Adidas ol. Ett av barna har ikke ski og er nå utvokst så vi vurderte ski men det ble for dyrt. Jeg tenker å spørre etter jul om brukte ski er ok til bursdag feks. Hvis vi kjøper for mere enn 1000 så er det noe de virkelig trenger som vi måtte ha kjøpt uansett feks PC hvis den gamle er i stykker. 

Mine barn har fått brukte ski til jul før, og ble veldig glad for dem. De har faktisk bare fått nye ski en gang, av besteforeldre. De skiene solgte vi, og kjøpte "nye" brukte. Og det har vi gjort siden, etterhvert som de vokste. 

Det har faktisk gått opp i opp hver gang, bortsett fra at jeg en gang solgte et par til 500, og måtte ut med 600 for de "nye" større (ski og sko) , så egentlig har besteforeldrene holdt dem med ski fra de fikk sitt første par da de var 5-6 år og til og med nå når de er 14. Fordi de ga ett sett med ski til hver. :)

Anonymkode: b8fdb...d39

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn har fått brukte ski til jul før, og ble veldig glad for dem. De har faktisk bare fått nye ski en gang, av besteforeldre. De skiene solgte vi, og kjøpte "nye" brukte. Og det har vi gjort siden, etterhvert som de vokste. 

Det har faktisk gått opp i opp hver gang, bortsett fra at jeg en gang solgte et par til 500, og måtte ut med 600 for de "nye" større (ski og sko) , så egentlig har besteforeldrene holdt dem med ski fra de fikk sitt første par da de var 5-6 år og til og med nå når de er 14. Fordi de ga ett sett med ski til hver. :)

Mine har arvet ski fra jeg var liten hele tiden men nå som de er klare for voksen størrelse hadde jeg lyst til at de kunne ha ett par som kunne brukes resten av livet om de ville. Siste årene har hun lånt mine ski. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sånn har vi gjort det med sykler etter som de har vokst til, så strengt tatt har vi bare kjøpt sykkel 1 gang!

Anonymkode: 43d75...954

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Duff skrev:

Mine har arvet ski fra jeg var liten hele tiden men nå som de er klare for voksen størrelse hadde jeg lyst til at de kunne ha ett par som kunne brukes resten av livet om de ville. Siste årene har hun lånt mine ski. 

Mulig å kjøpe det også brukt! Mange med litt for mye penger som kjøper inn fullt utstyrt, for så å finne ut at ski ikke er noe for dem. 

Jeg har selv kjøpt både slalomutstyr og vanlige ski (full pakke) av slike mennesker. Brukt en gang. Hun ene var en utenlandsk kvinne gift med en nordmann, og takket meg hjertelig for å fjerne utstyret. Ski skulle hun ALDRI forsøke igjen. :laugh:

• Liker 7
Skrevet

Jeg kjenner ikke til barn som for mindre enn 20 gaver, er visst det som er normen. 

Anonymkode: fedde...0cd

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig å kjøpe det også brukt! Mange med litt for mye penger som kjøper inn fullt utstyrt, for så å finne ut at ski ikke er noe for dem. 

Jeg har selv kjøpt både slalomutstyr og vanlige ski (full pakke) av slike mennesker. Brukt en gang. Hun ene var en utenlandsk kvinne gift med en nordmann, og takket meg hjertelig for å fjerne utstyret. Ski skulle hun ALDRI forsøke igjen. :laugh:

Tenker det blir brukt, satser på at det finnes flere som hun du fant 😂

Skrevet

Vi har ikke så stor familie. Får rundt 10 gaver. Vi har kjøpt for under 1000 kr. Han er 9 år og får sitt første sesongkort på fotballstadion + nye fotballsko. Har jo kjøpt et sesongkort for voksen også, men nå var vi på så og si alle hjemmekamper i fjor. Så sånn sett kommer vi vel billigere fra det kommende sesong. I fjor fikk han brukte slalomski. Gikk ikke an å se at de var brukt engang. Synes ikke noe om å kjøpe for så og så mange tusen. Kjøper noe han trenger og vil bli glad for. 

Anonymkode: 2ccd9...860

• Liker 2
Skrevet

Dere er ikke alene. Synes det er for mye pakker, hver julaften ser juletrærne på SoMe så overlesset med pakker i alle retninger. 

I år ble det mer enn tidligere år, da. Her har vi kjøpt for 1000kr i år og tenkte at nå har vi virkelig overdrevet, tidligere har hun fått gaver fra oss på absolutt maksimalt 500kr. Det var noe nyttig og et ønske som ble oppfylt så det unnskylder summen litt. 

I vår familie er det 100-600kr til barna alt ettersom hvem som kjøper, det er som oftest foreldrene og besteforeldrene som bruker de høye summene.

Takk for tips om brukt, vi kunne sikkert funnet gaven på Finn eller Facebook, hvorfor tenkte vi ikke på det? Riktignok ikke ski men det finnes mer enn ski som kan kjøpes brukt. 

Anonymkode: d0f60...9b9

Skrevet

Barna våre får julegave for mellom 4-700 fra oss foreldrene, ingen kjøpegaver fra/til hverandre, og gaver for ca 2000 hver fra besteforeldre tilsammen (som regel noe nyttig, ofte klær). De får 4-6 gaver fra tanter/onkler/søskenbarn, gammeltanter og oldefar. (de varierer i prisnivå litt men ligger vanligvis rundt 2-300 kr per gave i snitt). Vår eldste får/gir kanskje et par små symbolske vennegaver i tillegg til familiegavene. Jeg er stor tilhenger av fellespakker, både sånne som er fra noen til hele familien (gavekort til lekeland, sjokolade-esker, brettspill, filmer og kinobilletter!), og sånne der flere går sammen for å kjøpe noe litt større/dyrere til en av ungene. 

Har aldri tenkt at det er lite gaver, synes faktisk det er litt mye med tanke på hvor lang tid det tar å åpne alt. (Men så har vi 3 barn, og feirer jul med 2 besteforeldre, 1-2 tanter, 1 onkel og 3-5 søskenbarn. Det blir nok pakker under treet da! Om alle barna skulle fått 30 pakker hver hadde vi måtte holde på med pakkeåpning langt ut i romjula.) Dyr elektronikk og sportsutstyr er ikke typiske julegaver hos oss. Sånt kjøper vi når vi har behov for det, og da kjøper vi gjerne brukt.

Anonymkode: 08639...32c

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ønsker å høre fra dere som har kjøpt gave mellom alt fra ca 0-1500,-. Noen som har barn her som får til den prisen, og som ikke får 30+ gaver under treet? Hva har dere i såfall kjøpt? Og hvor mange gaver får deres barn? Lei å lese om alle disse sykt dyre gavene og pakkehaugene. Vi kjøper fine ting til barna, men ikke svindyrt og de får ikke ekstremt mange gaver hver. Føler nesten på det nå, er det ingen barn her som får under 10 gaver for eksempel? Satt faktisk og vurderte i et sekund å løpe til byen for å kjøpe mer, for får inntrykk av at alle får drøssevis av gaver og gaver til titusentalls av kroner. Så denne tråden er IKKE enda en tråd for dere som gir så mye, ønsker ikke at tråden blir kuppet av det eller diskusjon. Trenger bare å se om vi er flere som gir mindre dyre gaver og ikke en haug. 

Anonymkode: eee8a...41e

Sønnen vår(snart 2 år) får plastelina til 130 kr og en feiekost til 50 kr fra mor og far.

Anonymkode: 3704a...5f7

• Liker 4
Skrevet

Vår toåring får fingermaling til 50 kr fra oss

Strømper og sokker til 60 kr fra besteforeldre og noe liknende fra tante.

Vi voksne avtalte å ikke gi noen gaver til hjerandre, kun til barn i familien. Funker bra i alle år.

Anonymkode: f3864...b16

• Liker 1
Skrevet

Ja, mange av oss. Jeg tok med meg sønnen min å kjøpte noe til omvendt julenisse. Jeg forklarte han at der var det barn som ønsket seg ett par ullsokker. Han syntes det var veldig rart og sa «men ullsokker har jo alle? Jeg har jo til og med mange!» Han grublet lenge og det har han gjort siden. 

Anonymkode: 11d62...807

• Liker 2
Skrevet

Sønnen vår får to gaver fra oss. En brukt xylofon og en brukt duplo byggeplate. Synes det er litt vanskelig å kjøpe brukt, men samtidig synes jeg det er viktig å lære han om gjenbruk. 

Han er to da så savnet etter flere gaver fra oss er der ikke. Han får flere gaver fra andre familiemedlemmer i tillegg. 

Anonymkode: d307f...ceb

Skrevet (endret)

Vi har kjøpt leker til 400 kr til barnet vårt :) jeg kan tenke meg hun får for ca 1000 kr av besteforeldre og 500 fra oldeforeldre.  

Totalt får hun vel 10-12 gaver fra nærmeste familie. 

Endret av Skogkløver
Skrevet (endret)

Vi har stort sett hatt en ca grense på 1000,- pr barn, da får de EN ting de ønsker seg, koster den mindre så er det også flott :) De har fått dyrere ting til jul også; iPader, sykler, pc-er osv- men det tilhører sjeldenhetene og er ting de uansett ville fått før eller siden så på en måte er det jo mer fornuftige julegaver enn bruk-og-kast lekene de ønsker seg. 

De har en kjøpegal bestemor da, så blir et visst antall pakker. Noe eBay/Wish-ræl og en del klær. De får ikke 30 gaver, men over 10.

Jeg synes det er trist hvis man opplever et kjøpepress man ikke har råd til å være med på i jula, men dyre gaver kan være fint nok det for de som har mulighet. Er selv vokst opp med «råflotte» gaver (dog langt i fra dagens standard), men vi fikk ting vi ønsket oss OG trengte og var en sparsommelig familie ellers. Heller dyre gaver enn mange- ser at tingene har en tendens til å «slå hverandre i hjel» når de får så mye, og det synes jeg er ganske leit. Blir mye de ikke får særlig glede av. 

Endret av QBee
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...