Gå til innhold

Opptak av jern / vitamin c

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan kan hun da få jernmangel i det hele tatt når hun spiser mye kjøtt og fisk? Det virker ganske rart om det du skriver stemmer

Anonymkode: e1ea8...cf9

Øh, det var en pussig kommentar. "Mye" er relativt. Nå er jo jeg operert i magen, så mye i forhold til en person som spiser normalt store porsjoner er det ikke. Men jeg er nøye med kosten og prioriterer proteiner og mat med næring, ikke tomme kalorier.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Oi! Jeg googlet litt og fant ut du har rett! Jeg leste tidligere om hvordan Fe3+ må reduseres til Fe2+ for å tas opp, og leste om at det er to typer jern, så det forstod jeg som at Fe2+ var hemjern og Fe3+ var ikke-hemjern. Men både Fe2+ og Fe3+ er ikke-hemjern og hemjern er hemjern. 

Så TS: Spis c-vitamin samtidig som du tar pillene, spis kjøtt til og drikk vann. For eksempel paprika, kjøttdeig og vann. Ikke noe annet siden det meste annet hemmer opptaket av ikke-hemjern. Du kan spise normalt de andre måltidene, men spis gjerne enda mer kjøtt, og aller helst innmat og blodmat. Og jeg vil oppfordre deg til å kutte kraftig ned på korn, gjerne kutt ut hvis du kan. Korn har spesielt høyt innhold av antinæring som binder seg til vitaminer og mineraler og derved hemmer opptaket.

Så går du også til legen og sier at du vil ha et jerntilskudd med hemjern.

Folk har forskjellig definisjon av "mye". De fleste vil si at de ikke spiser mye brød selv om de spiser brød til flere måltider hver dag. Jeg vil si at det er mye å spise noe brød hver dag er mye siden jeg vet hvor usunt det er. Og dessuten er ikke kjøtt så magisk (særlig ikke når man har operert magesekken) at litt kjøtt dekker behovet for alt av vitaminer og mineraler. Kanskje hun ikke spiser nok kjøtt? ;) 

Anonymkode: ff12e...7c9

Takk for gode råd!

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Folk har forskjellig definisjon av "mye". De fleste vil si at de ikke spiser mye brød selv om de spiser brød til flere måltider hver dag. Jeg vil si at det er mye å spise noe brød hver dag er mye siden jeg vet hvor usunt det er. Og dessuten er ikke kjøtt så magisk (særlig ikke når man har operert magesekken) at litt kjøtt dekker behovet for alt av vitaminer og mineraler. Kanskje hun ikke spiser nok kjøtt? ;) 

Anonymkode: ff12e...7c9

Hvor mye kjøtt må man spise hver dag for å unngå jernmangel?

Syntes fortsatt det høres rart ut. Nordmenn spiste mye sjeldnere kjøtt før, og jernmangel før og nå er ikke så forskjellig, om man ser bort ifra fattigdom og mennesker som ikke klarte få tak i nok mat. Mange mennesker kjøttforbruk er skyhøyt i forhold til det det har vært mulig for mennesker gjnenom historien, så det er litt rart at vi plustelig nå trenger så mye kjøtt for å få nok jern og overleve. Tror ikke det hadde gått så bra med mennesker om majoriteten av mennesker var syke av jernmangel før

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye kjøtt må man spise hver dag for å unngå jernmangel?

Syntes fortsatt det høres rart ut. Nordmenn spiste mye sjeldnere kjøtt før, og jernmangel før og nå er ikke så forskjellig, om man ser bort ifra fattigdom og mennesker som ikke klarte få tak i nok mat. Mange mennesker kjøttforbruk er skyhøyt i forhold til det det har vært mulig for mennesker gjnenom historien, så det er litt rart at vi plustelig nå trenger så mye kjøtt for å få nok jern og overleve. Tror ikke det hadde gått så bra med mennesker om majoriteten av mennesker var syke av jernmangel før

Forskjellen er at før i tiden spiste man hele dyret, mer innmat og blodmat. Nå spiser de fleste kun avblødd muskelkjøtt.. I tillegg er det mange ting som hemmer opptak av jern, som ulike medisiner, korn, te/kaffe etc, som det forbrukes mer av nå.

Anonymkode: ba777...704

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...