Puffin Skrevet 23. desember 2018 #1 Skrevet 23. desember 2018 Jeg har lav blodprosent og lavt jernnivå, og har i en periode tatt jerntilskudd. Disse har hatt liten effekt, og nå skal jeg ta pillene med appelsinjuice (vit c) for å bedre opptaket. Spiller det noen rolle hvor mye juice jeg drikker til pillen? Er en slurk for å svelge den ned nok, eller må det være et helt glass? Mer?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #2 Skrevet 23. desember 2018 Er det hemjern eller ikke-hemjern i jerntilskuddet ditt? C-vitamin øker bare opptaket av ikke-hemjern som er det jernet du finner i planter og som vi har lavt opptak av. Jernrike planter har også stoffer som hemmer opptak av ikke-hemjern... Planter er altså ingen god kilde til jern. Hemjern er det gode jernet og det finner du bare i kjøtt og fisk. Ca 40% hemjern og 60% ikke-hemjern i kjøtt og fisk. Opptaket av hemjern blir regulert av kroppens behov. Trenger du mye jern, så er jernopptaket av hemjern godt. Har du mye jern, så vil kroppen ta opp lite hemjern. Kjent for å hemme opptak av ikke-hemjern (men hemmer altså ikke opptak av hemjern): Oksalsyre: spinat, rabarbra fytinsyre: mest i korn, frø, nøtter og belgvekster, men finnes i nesten alle planter garvesyre (hovedsaklig tanniner): finnes i skall og frø til frukt og grønnsaker og i blader og bark kalsium: melkeprodukter, bønner, nøtter, grønnsaker som brokkoli og blomkål For å få i deg mest mulig av hemjernet du spiser bør du altså ikke drikke kaffe, te, melk eller rødvin. Anonymkode: ff12e...7c9 4
Vox_populi Skrevet 23. desember 2018 #3 Skrevet 23. desember 2018 Mer effektivt er det nok å ta en tablett C-vitamin samtidig med jerntilskuddet. Eller droppe begge og bruke et preparat med aminojern, der jernet absorberes gjennom tarmveggen bundet til to aminosyrer. Det gir heller ikke løs mage. 3
Puffin Skrevet 23. desember 2018 Forfatter #4 Skrevet 23. desember 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Er det hemjern eller ikke-hemjern i jerntilskuddet ditt? C-vitamin øker bare opptaket av ikke-hemjern som er det jernet du finner i planter og som vi har lavt opptak av. Jernrike planter har også stoffer som hemmer opptak av ikke-hemjern... Planter er altså ingen god kilde til jern. Hemjern er det gode jernet og det finner du bare i kjøtt og fisk. Ca 40% hemjern og 60% ikke-hemjern i kjøtt og fisk. Opptaket av hemjern blir regulert av kroppens behov. Trenger du mye jern, så er jernopptaket av hemjern godt. Har du mye jern, så vil kroppen ta opp lite hemjern. Kjent for å hemme opptak av ikke-hemjern (men hemmer altså ikke opptak av hemjern): Oksalsyre: spinat, rabarbra fytinsyre: mest i korn, frø, nøtter og belgvekster, men finnes i nesten alle planter garvesyre (hovedsaklig tanniner): finnes i skall og frø til frukt og grønnsaker og i blader og bark kalsium: melkeprodukter, bønner, nøtter, grønnsaker som brokkoli og blomkål For å få i deg mest mulig av hemjernet du spiser bør du altså ikke drikke kaffe, te, melk eller rødvin. Anonymkode: ff12e...7c9 Takk for svar. Jeg vet ikke om det er hemjern. Legen har foreskrevet Duroferon 100mg som jeg skal ta morgen og kveld. Jeg spiser mye kjøtt og fisk, men har dårlig opptak etter operasjon. Har hatt lav blodprosent og ferritin lenge. Nå er jeg gravid så da er det ekstra lavt. Drikker hverken kaffe, te eller rødvin, og melk ytterst sjeldent. Greit å vite! 4 hours ago, Vox_populi said: Mer effektivt er det nok å ta en tablett C-vitamin samtidig med jerntilskuddet. Eller droppe begge og bruke et preparat med aminojern, der jernet absorberes gjennom tarmveggen bundet til to aminosyrer. Det gir heller ikke løs mage. Føler jeg må bruke det som er foreskrevet, men syns det er rart at jeg har tatt to jerntabletter daglig i mange mnd uten bedring av nivåene også. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #5 Skrevet 23. desember 2018 Hvis det er slik at du har såpass dårlig opptak (pga gastrointestinale problemer) kan du spørre legen om det ikke er fornuftig å få intravenøst tilskudd. Anonymkode: ba777...704 1
Puffin Skrevet 23. desember 2018 Forfatter #6 Skrevet 23. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis det er slik at du har såpass dårlig opptak (pga gastrointestinale problemer) kan du spørre legen om det ikke er fornuftig å få intravenøst tilskudd. Anonymkode: ba777...704 Det har vært snakket om men nivået er ikke så lavt at det er nødvendig i følge legen. Så NOE må jeg jo ta opp, men skulle altså prøve å booste opptaket litt med å drikke appelsinjucie til tablettene (?).
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #7 Skrevet 23. desember 2018 2 minutter siden, Puffin skrev: Takk for svar. Jeg vet ikke om det er hemjern. Legen har foreskrevet Duroferon 100mg som jeg skal ta morgen og kveld. Jeg spiser mye kjøtt og fisk, men har dårlig opptak etter operasjon. Har hatt lav blodprosent og ferritin lenge. Nå er jeg gravid så da er det ekstra lavt. Drikker hverken kaffe, te eller rødvin, og melk ytterst sjeldent. Greit å vite! Føler jeg må bruke det som er foreskrevet, men syns det er rart at jeg har tatt to jerntabletter daglig i mange mnd uten bedring av nivåene også. Gratulerer med en liten på vei! Det var det jeg mistenkte. Duroferon er hemjern og blir ikke påvirket av det andre du spiser eller drikker. Det vil ikke ha noen effekt å drikke juice til. Husk at leger som regel ikke kan noe særlig om kosthold... De kan bare litt om mye. Her er det tydeligvis en lege som har lest at c-vitamin øker opptaket av jern og ikke har fått med seg at det kun er ikke-hemjern det øker opptaket av... Kjøtt øker også opptaket av ikke-hemjern forresten. Men det er for mye sukker i juicen, så det er ikke mye sunt. Spis heller litt rød eller gul (ikke grønn) paprika hvis du vil få i deg c-vitamin. Det er heller ikke allverdens med c-vitamin i butikkjøpt juice. C-vitaminet er beskyttet inne i celleveggene, men når den blir juicet så mister den beskyttelsen. C-vitamin tåler nemlig ikke luft, varme eller lys. Så spis gjerne litt paprika til maten hvis du spiser planter. En liten skriveleif i det forrige innlegget mitt på slutten. Det skulle være "For å få i deg mest mulig av ikke-hemjernet du spiser bør du altså ikke drikke kaffe, te, melk eller rødvin." men det skjønte du kanskje. Hva slags operasjon? Gastrisk bypass?Jern blir tatt opp i tynntarmen, så etter gastrisk bypass vil man slite med å ta opp jern (og en haug andre vitaminer og mineraler). Tar du andre kosttilskudd? Anonymkode: ff12e...7c9
Puffin Skrevet 23. desember 2018 Forfatter #8 Skrevet 23. desember 2018 Just now, AnonymBruker said: Gratulerer med en liten på vei! Det var det jeg mistenkte. Duroferon er hemjern og blir ikke påvirket av det andre du spiser eller drikker. Det vil ikke ha noen effekt å drikke juice til. Husk at leger som regel ikke kan noe særlig om kosthold... De kan bare litt om mye. Her er det tydeligvis en lege som har lest at c-vitamin øker opptaket av jern og ikke har fått med seg at det kun er ikke-hemjern det øker opptaket av... Kjøtt øker også opptaket av ikke-hemjern forresten. Men det er for mye sukker i juicen, så det er ikke mye sunt. Spis heller litt rød eller gul (ikke grønn) paprika hvis du vil få i deg c-vitamin. Det er heller ikke allverdens med c-vitamin i butikkjøpt juice. C-vitaminet er beskyttet inne i celleveggene, men når den blir juicet så mister den beskyttelsen. C-vitamin tåler nemlig ikke luft, varme eller lys. Så spis gjerne litt paprika til maten hvis du spiser planter. En liten skriveleif i det forrige innlegget mitt på slutten. Det skulle være "For å få i deg mest mulig av ikke-hemjernet du spiser bør du altså ikke drikke kaffe, te, melk eller rødvin." men det skjønte du kanskje. Hva slags operasjon? Gastrisk bypass?Jern blir tatt opp i tynntarmen, så etter gastrisk bypass vil man slite med å ta opp jern (og en haug andre vitaminer og mineraler). Tar du andre kosttilskudd? Anonymkode: ff12e...7c9 2 Takk Er 34 uker nå og dette med jern har gått igjen fra starten av. Nivået var lavt men ok før svangerskap. Det har vært lavere enn nå i svangerskapet også, men det merkes på kroppen at det er lavt likevel. Har også påvist mangel av B12, B6 og folsyre (får b12-injeksjon og tabl). Blir lite energi av sånt. Frustrerende når fastlegen gjør et poeng av ting som ikke er reelt. Jeg ser jo det står jernsulfat på boksen nå. Googlet litt og finner litt sprikende informasjon.. https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/mineraler/jern - der snakker de også om ikke-hemjern og vit c. Operasjonen er en gastric sleeve, så det er ikke så store problemer med malabsopsjon som ved bypass heldigvis. Jeg har fine målinger på alt annet, og da tar jeg kun multivitamin og vit d i tillegg til jern, b12, b6 og folsyre. HB var rett under 10 og ferritin er på 14.
Vox_populi Skrevet 23. desember 2018 #9 Skrevet 23. desember 2018 58 minutter siden, Puffin skrev: Føler jeg må bruke det som er foreskrevet, men syns det er rart at jeg har tatt to jerntabletter daglig i mange mnd uten bedring av nivåene også. Ta det som er foreskrevet, men du har ingenting å tape på å ta en C-vitamintablett i tillegg. Du kan ikke få for mye C-vitaminer!
Puffin Skrevet 23. desember 2018 Forfatter #10 Skrevet 23. desember 2018 23 minutter siden, Vox_populi said: Ta det som er foreskrevet, men du har ingenting å tape på å ta en C-vitamintablett i tillegg. Du kan ikke få for mye C-vitaminer! Ja, vit c er jo vannløselig så det går fint. 200mg er det i tilskudd ser jeg. I 100g klementin er det 49mg, kiwi 71mg, i gul paprika finner jeg 163mg per 100g. Da kan jeg vel strengt tatt spise de matvarene hver dag og ha samme effekt, eller er tablettene mer "effektive"?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #11 Skrevet 23. desember 2018 46 minutter siden, Puffin skrev: Takk Er 34 uker nå og dette med jern har gått igjen fra starten av. Nivået var lavt men ok før svangerskap. Det har vært lavere enn nå i svangerskapet også, men det merkes på kroppen at det er lavt likevel. Har også påvist mangel av B12, B6 og folsyre (får b12-injeksjon og tabl). Blir lite energi av sånt. Frustrerende når fastlegen gjør et poeng av ting som ikke er reelt. Jeg ser jo det står jernsulfat på boksen nå. Googlet litt og finner litt sprikende informasjon.. https://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/mineraler/jern - der snakker de også om ikke-hemjern og vit c. Operasjonen er en gastric sleeve, så det er ikke så store problemer med malabsopsjon som ved bypass heldigvis. Jeg har fine målinger på alt annet, og da tar jeg kun multivitamin og vit d i tillegg til jern, b12, b6 og folsyre. HB var rett under 10 og ferritin er på 14. B6, B9 og B12 også, ja. Og du tar tilskudd og sier du spiser mye kjøtt. Jern-, B6-, B9- og B12-mangel sees også ofte ved absorbsjonsproblemer i tynntarmen. Jeg tror rett og slett ikke kroppen din klarer å ta opp så mye som du trenger nå. Du er på en veldig høy dose jern og det blir fortsatt ikke bedre. Jeg ville forhørt meg med legen om ikke jeg kunne fått sprøyte i stedet... Anonymkode: ff12e...7c9
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #12 Skrevet 23. desember 2018 1 time siden, Puffin skrev: Det har vært snakket om men nivået er ikke så lavt at det er nødvendig i følge legen. Så NOE må jeg jo ta opp, men skulle altså prøve å booste opptaket litt med å drikke appelsinjucie til tablettene (?). Da ville jeg sterkt vurdert å fått en 'second opinion' på det. Det er ikke bra å gå over tid med for lite jern. Anonymkode: ba777...704
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #13 Skrevet 23. desember 2018 12 timer siden, Puffin skrev: Jeg har lav blodprosent og lavt jernnivå, og har i en periode tatt jerntilskudd. Disse har hatt liten effekt, og nå skal jeg ta pillene med appelsinjuice (vit c) for å bedre opptaket. Spiller det noen rolle hvor mye juice jeg drikker til pillen? Er en slurk for å svelge den ned nok, eller må det være et helt glass? Mer? Har legen din undersøkt folatverdiene dine? Mange med lave jernverdier mangler folsyre uten at legene undersøker folatveridene. Skal du svelge piller så er ikke en slurk drikke nok. Du må minst drikke 2 dl, helst tre for å få tabletter skikkelig ned i magesekken og å unngå problemer i magesekken. 2 timer siden, Puffin skrev: Takk for svar. Jeg vet ikke om det er hemjern. Legen har foreskrevet Duroferon 100mg som jeg skal ta morgen og kveld. Jeg spiser mye kjøtt og fisk, men har dårlig opptak etter operasjon. Har hatt lav blodprosent og ferritin lenge. Nå er jeg gravid så da er det ekstra lavt. Drikker hverken kaffe, te eller rødvin, og melk ytterst sjeldent. Greit å vite! Føler jeg må bruke det som er foreskrevet, men syns det er rart at jeg har tatt to jerntabletter daglig i mange mnd uten bedring av nivåene også. Når du er gravid så blir skaen en annen enn om du ikke skulle vært gravid. Du får snakke med legen om Folsyre og om Niferex kan være bedre enn Duroferon. Anonymkode: 81563...390
Puffin Skrevet 23. desember 2018 Forfatter #14 Skrevet 23. desember 2018 46 minutter siden, AnonymBruker said: B6, B9 og B12 også, ja. Og du tar tilskudd og sier du spiser mye kjøtt. Jern-, B6-, B9- og B12-mangel sees også ofte ved absorbsjonsproblemer i tynntarmen. Jeg tror rett og slett ikke kroppen din klarer å ta opp så mye som du trenger nå. Du er på en veldig høy dose jern og det blir fortsatt ikke bedre. Jeg ville forhørt meg med legen om ikke jeg kunne fått sprøyte i stedet... Anonymkode: ff12e...7c9 42 minutter siden, AnonymBruker said: Da ville jeg sterkt vurdert å fått en 'second opinion' på det. Det er ikke bra å gå over tid med for lite jern. Anonymkode: ba777...704 Takk til begge to, jeg skal forhøre meg over overlegen på føden. Har vekstkontroll i romjulen så kan ta det da. 38 minutter siden, AnonymBruker said: Har legen din undersøkt folatverdiene dine? Mange med lave jernverdier mangler folsyre uten at legene undersøker folatveridene. Skal du svelge piller så er ikke en slurk drikke nok. Du må minst drikke 2 dl, helst tre for å få tabletter skikkelig ned i magesekken og å unngå problemer i magesekken. Når du er gravid så blir skaen en annen enn om du ikke skulle vært gravid. Du får snakke med legen om Folsyre og om Niferex kan være bedre enn Duroferon. Anonymkode: 81563...390 Ja, jeg har også påvist mangel av B12, B6 og folsyre (får b12-injeksjon og tabl). Hadde påvist mangel på folsyre før svangerskapet, men fikk den opp igjen i første trimester, nå er den for lav igjen. Niferex er det jeg har tatt frem til nå, men ble byttet over på Duroferon. Er det stor forskjell?
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #15 Skrevet 23. desember 2018 2 timer siden, Puffin skrev: Takk til begge to, jeg skal forhøre meg over overlegen på føden. Har vekstkontroll i romjulen så kan ta det da. Ja, jeg har også påvist mangel av B12, B6 og folsyre (får b12-injeksjon og tabl). Hadde påvist mangel på folsyre før svangerskapet, men fikk den opp igjen i første trimester, nå er den for lav igjen. Niferex er det jeg har tatt frem til nå, men ble byttet over på Duroferon. Er det stor forskjell? Da blir oppfølgingsspørsmålet hva legen har gjort for å finne ut av en så massiv mangel? Er tarmene undersøkt? Anonymkode: 81563...390
Zenobia Skrevet 23. desember 2018 #16 Skrevet 23. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var det jeg mistenkte. Duroferon er hemjern og blir ikke påvirket av det andre du spiser eller drikker. Det vil ikke ha noen effekt å drikke juice til. Husk at leger som regel ikke kan noe særlig om kosthold... De kan bare litt om mye. Her er det tydeligvis en lege som har lest at c-vitamin øker opptaket av jern og ikke har fått med seg at det kun er ikke-hemjern det øker opptaket av... Kjøtt øker også opptaket av ikke-hemjern forresten. "For å få i deg mest mulig av ikke-hemjernet du spiser bør du altså ikke drikke kaffe, te, melk eller rødvin." Anonymkode: ff12e...7c9 Fra Durofen-lenken din: Virkestoff er jernsulfat tilsvarende 100 mg Fe2+. Jernsulfat er ikke hemjern Dermed blir det påvirket av C-vitamin/appelsinjuice 2
Puffin Skrevet 24. desember 2018 Forfatter #17 Skrevet 24. desember 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Da blir oppfølgingsspørsmålet hva legen har gjort for å finne ut av en så massiv mangel? Er tarmene undersøkt? Anonymkode: 81563...390 Ingenting. Det er litt over ett år siden operasjonen så alt som har blitt gjort til nå er bare å prøve seg frem med tilskudd. Og nå som jeg er gravid er det vel ikke aktuelt med noen videre sjekk siden det kan gå seg til etter svangerskapet. 6 hours ago, Zenobia said: Fra Durofen-lenken din: Virkestoff er jernsulfat tilsvarende 100 mg Fe2+. Jernsulfat er ikke hemjern Dermed blir det påvirket av C-vitamin/appelsinjuice Skjønner at jeg må google litt mer.
Vox_populi Skrevet 24. desember 2018 #18 Skrevet 24. desember 2018 16 timer siden, Puffin skrev: Ja, vit c er jo vannløselig så det går fint. 200mg er det i tilskudd ser jeg. I 100g klementin er det 49mg, kiwi 71mg, i gul paprika finner jeg 163mg per 100g. Da kan jeg vel strengt tatt spise de matvarene hver dag og ha samme effekt, eller er tablettene mer "effektive"? Det nytter ikke å spise 2-3 appelsiner om morran og ta jerntablett om kvelden. Ta jerntablett og C-vitamintablett samtidig, slik lettes opptaket av jern i tarmen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #19 Skrevet 24. desember 2018 22 hours ago, AnonymBruker said: Gratulerer med en liten på vei! Det var det jeg mistenkte. Duroferon er hemjern og blir ikke påvirket av det andre du spiser eller drikker. Det vil ikke ha noen effekt å drikke juice til. Husk at leger som regel ikke kan noe særlig om kosthold... De kan bare litt om mye. Her er det tydeligvis en lege som har lest at c-vitamin øker opptaket av jern og ikke har fått med seg at det kun er ikke-hemjern det øker opptaket av... Kjøtt øker også opptaket av ikke-hemjern forresten. Anonymkode: ff12e...7c9 Hvordan kan hun da få jernmangel i det hele tatt når hun spiser mye kjøtt og fisk? Det virker ganske rart om det du skriver stemmer Anonymkode: e1ea8...cf9
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2018 #20 Skrevet 24. desember 2018 16 timer siden, Zenobia skrev: Fra Durofen-lenken din: Virkestoff er jernsulfat tilsvarende 100 mg Fe2+. Jernsulfat er ikke hemjern Dermed blir det påvirket av C-vitamin/appelsinjuice Oi! Jeg googlet litt og fant ut du har rett! Jeg leste tidligere om hvordan Fe3+ må reduseres til Fe2+ for å tas opp, og leste om at det er to typer jern, så det forstod jeg som at Fe2+ var hemjern og Fe3+ var ikke-hemjern. Men både Fe2+ og Fe3+ er ikke-hemjern og hemjern er hemjern. Så TS: Spis c-vitamin samtidig som du tar pillene, spis kjøtt til og drikk vann. For eksempel paprika, kjøttdeig og vann. Ikke noe annet siden det meste annet hemmer opptaket av ikke-hemjern. Du kan spise normalt de andre måltidene, men spis gjerne enda mer kjøtt, og aller helst innmat og blodmat. Og jeg vil oppfordre deg til å kutte kraftig ned på korn, gjerne kutt ut hvis du kan. Korn har spesielt høyt innhold av antinæring som binder seg til vitaminer og mineraler og derved hemmer opptaket. Så går du også til legen og sier at du vil ha et jerntilskudd med hemjern. 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan hun da få jernmangel i det hele tatt når hun spiser mye kjøtt og fisk? Det virker ganske rart om det du skriver stemmer Anonymkode: e1ea8...cf9 Folk har forskjellig definisjon av "mye". De fleste vil si at de ikke spiser mye brød selv om de spiser brød til flere måltider hver dag. Jeg vil si at det er mye å spise noe brød hver dag er mye siden jeg vet hvor usunt det er. Og dessuten er ikke kjøtt så magisk (særlig ikke når man har operert magesekken) at litt kjøtt dekker behovet for alt av vitaminer og mineraler. Kanskje hun ikke spiser nok kjøtt? Anonymkode: ff12e...7c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå