Gå til innhold

Hvordan er det egentlig å leve med autisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er under utredning for asperger syndrom og synes egentlig det er ille nok. Det gir meg en slags "panikk" følelse, ikke fordi jeg selv føler meg så totalt annerledes enn andre, men fordi jeg er redd at uansett hva jeg gjør så vil det fort bli rart i andres øyne. 
Jeg sliter på datingfronten. Utseendet er på plass, men jeg har aldri hatt kjæreste. Opplever ofte at de skjuler meg , de få gangene jeg "dater". 
Det er nok fordi jeg ikke er særlig status, og alle legger merke til at det er NOE med meg 😕 Jeg er ikke dum egentlig, men jeg fremstår nok litt slik. Pga depresjoner, tidligere selvmordstanker, psykoser og konstant angst og stress har jeg slitt med skolearbeidet og med så lite interesser som meg så har jeg ikke orket å gå all inn for en utdannelse. så jeg har "vanlig" gulvjobb. jeg fremstår nok ikke særlig smart for andre. jeg er nok litt typisk ei pen kvinne som ikke har noe innenfor skallen. 
Føler meg også umoden i forhold til andre. jeg kan komme godt over ens med folk i korte perioder, men så kommer denne veggen sånn plutselig igjen. 

Anonymkode: 4b7ec...93b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

så glemte jeg selvfølgelig poenget med tråden.
Hvordan er det å leve med sterk autisme? de blir jo fort totalt enslige. de fremstår ofte helt følelsesflate, men er de egentlig det? savner de ikke en partner osv? 

Skrevet

Svært lite som tyder på at du har autisme.

Skrevet
På 23.12.2018 den 20.53, hutula1 skrev:

Svært lite som tyder på at du har autisme.

Hvorfor det? Mennesker med Asperger har da som regel normal intelligens, men har problemer i sosiale settinger.

Anonymkode: 58e39...bb8

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Mennesker med Asperger har da som regel normal intelligens, men har problemer i sosiale settinger.

mennesker med as får også ofte psykoser. jeg mistenkes for as....
er redd jeg aldri kommer til å forstå sosialt språk :( 

Skrevet

Vi har en autist i familien. Det merkes godt på måten den snakker på, går på osv. På innsiden har personen er ganske rikt liv. Det kom frem når personen lærte å bruke PC. Den kan skrive lange tekster om sine spesielle interesser men også om hvordan det er å leve på innsiden av seg selv. Personen merker hvem som behandler den som en autist og hvem som behandler den som en likeverdig person. 

Anonymkode: df175...ae0

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro alle er forskjellige, men hvis du får tak i boken "Fra ingen til en" skrevet av Donna Williams så anbefaler jeg den. Hun er  selv høytfungerende autist, så hvor representativ hun er vet jeg ikke, men boken gir iallfall et inntrykk av hvordan autisme kan arte seg. 

• Liker 4
Skrevet
På 23. desember 2018 den 0.57, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det å leve med sterk autisme? de blir jo fort totalt enslige. de fremstår ofte helt følelsesflate, men er de egentlig det? savner de ikke en partner osv? 

Hva mener du med sterk autisme? For da tenker jeg barneautisme. Og det ser ut som et helvete. Mange har ikke språk for å uttrykke hva de føler og/eller de forstår ikke hvorfor de er sinna feks. 

Anonymkode: 208e0...171

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med sterk autisme? For da tenker jeg barneautisme. Og det ser ut som et helvete. Mange har ikke språk for å uttrykke hva de føler og/eller de forstår ikke hvorfor de er sinna feks. 

Anonymkode: 208e0...171

med sterk autisme så mener jeg slike som tenker helt annerledes, er helt alene og ikke noe åpne i det hele tatt. gjentar oppførselen sin og går innenfor den trygge rammen. har en liten boble de lever i liksom og tror at deres virkelighet er virkeligheten.
I bygda jeg er fra er det en mann, som skiller seg ut. da jeg jobbet på matbutikken så kjøpte han alltid de samme varene, hilser ikke og snakker ikke. han har begynt å hilse nå, men han er veldig klønete. det er som om han har lest på internett "hva er lurt å si" .. han sier ting som ikke passer men kommer med helt random ting og så går han. kjedelige klær og ustelt. går på en litt spesiell måte. aldri hatt kjæreste. ser han heller aldri sammen med noen. 

en god venn av meg er KANSKJE høytfungerende autist. han har noen autistiske trekk, men jeg anser han ikke som en autist på den måten. han skiller seg ut fordi han er så himla glup, har har høy utdannelse og millionlønn. men han er ikke en kjæresteperson, driver ikke med smalltalk og er veldig monoton. ler veldig sjelden og er alvorlig i ansiktet hele tiden. han har noen få nære venner, og så har han kollegaene sine som han har jobbforhold til. når han er alene så liker han å drive med sin forskning.. han har bare vært heldig og interesserer seg for noe som gav han god jobb. Dette er altså høytfungerende. 

Skrevet

Jeg har en form for auteisme, men ikke aspergers syndrom. Jeg er veldig god på verbalt språk, og skriving er jeg også bra på. Når det derimot kommer til non verbalt språk som feks kroppspråk, tonefall, mimikk, audiovisuell kommunikasjon, visuell kommunikasjon etc, så hender det at jeg sliter. Har riktignok lært meg opp til å forstå kroppspråk og tonefall i de fleste tilfeller, men jeg kan feks misforstå ironi av og til. Noen ganger kan jeg feks finne på å si noe som ikke passer inn i samtale evnet, men jeg skjønner det først i etterkant. Eller tid og sted passer ikke. Kan også av og til misforstå ting. 

Når det er sagt så blir jeg veldig sliten av non visuell kommunikasjon. Bare det å gå på kjøpesenteret fører med seg så mange inntrykk at jeg kan bli liggende på sofaen resten av dagen. Jeg trenger mye tid for meg selv for å orke disse inntrykkene, eller feks klare å være sosial. Jeg må slappe mye av både før og etter. Klarer stort sett å følge opp avtaler, men hvis jeg feks vet jeg skal i50 års lag hvor det vil være mange inntrykk for meg, så forbereder jeg meg på det ved å feks kun være hjemme de to eller tre dagene før.

Et annet eks er nå som det er jul. Jeg har vært i selskap 23, 24, og idag. I morgen er det ny middag hos familiemedlemmer. For å skulle klare dette så hadde jeg før den 23 des hatt en uke hvor jeg ikke gjorde noe annet enn å være hjemme. Fra 27 og utover blir jeg nok værende hjemme fram til den 31 igjen. 

• Liker 2
Skrevet

Vet du i det hele tatt hva sterkt autisme er?   Det kan overhodet ikke sammenlignes med aspergers.

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

med sterk autisme så mener jeg slike som tenker helt annerledes, er helt alene og ikke noe åpne i det hele tatt. gjentar oppførselen sin og går innenfor den trygge rammen. har en liten boble de lever i liksom og tror at deres virkelighet er virkeligheten.
I bygda jeg er fra er det en mann, som skiller seg ut. da jeg jobbet på matbutikken så kjøpte han alltid de samme varene, hilser ikke og snakker ikke. han har begynt å hilse nå, men han er veldig klønete. det er som om han har lest på internett "hva er lurt å si" .. han sier ting som ikke passer men kommer med helt random ting og så går han. kjedelige klær og ustelt. går på en litt spesiell måte. aldri hatt kjæreste. ser han heller aldri sammen med noen. 

en god venn av meg er KANSKJE høytfungerende autist. han har noen autistiske trekk, men jeg anser han ikke som en autist på den måten. han skiller seg ut fordi han er så himla glup, har har høy utdannelse og millionlønn. men han er ikke en kjæresteperson, driver ikke med smalltalk og er veldig monoton. ler veldig sjelden og er alvorlig i ansiktet hele tiden. han har noen få nære venner, og så har han kollegaene sine som han har jobbforhold til. når han er alene så liker han å drive med sin forskning.. han har bare vært heldig og interesserer seg for noe som gav han god jobb. Dette er altså høytfungerende. 

Mannen du beskriver først er en høyt fungerende autist.   

Skrevet

Diagnosene Autisme og Aspergers er forskjellig, om det så er en av de du tror du har er det nok Aspergers, men bare fordi du sliter med det sosiale betyr ikke at du har sterk Aspergers syndrom, for det er noe ALLE aspergere har tilfelles. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av den totale gruppen mennesker som har problemer i sosiale settinger, er nok autistene i et mindretall.

En autist ville heller ikke reflektert over hvordan hen er i sosiale settinger.

Skrevet (endret)

Siden TS tydelig ikke har ide om hvordan mennesker med sterk autisme fungerer:

Endret av Peonjenta
Skrevet
On 12/23/2018 at 12:57 AM, AnonymBruker said:

Hvordan er det å leve med sterk autisme?

Aspergers er ikke sterk austime!

Men det kan være alvorlig nok, og fører ofte til at livet blir et helvete.

Anonymkode: b132c...9df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...