Gå til innhold

Koke egg i mikro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan man koke egget i mikroen? 

Anonymkode: 3a0fa...0dc

Skrevet

eh, nei

Anonymkode: 8341a...5e5

• Liker 1
Skrevet

Skal du koke egg i mikroen må du for det første knekke det i en kopp e.l., og for det andre må du stikke hull på plomma. Da slipper du i alle fall å lage en "eggbombe". Men jeg er uansett litt i tvil om at det blir et jevnt og bra resultat. 

Anonymkode: d4500...1be

Skrevet

Kjør på, jeg gjør det stadig vekk. Aldri opplevd eggbombe hvertfall 😂

Anonymkode: 29b4d...a7e

Skrevet

*pooofff*   

Anonymkode: d8297...37f

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

kan man koke egget i mikroen? 

Anonymkode: 3a0fa...0dc

Nei. Egget vil eksplodere når du tar eggey ut av microen eller når du stikker hull på skallet. Inni egget er det brennende varm masse som så spruter ut i alle retninger. Du kan og risikere at egget eksploderer i ovnen. 

Så en hver fornuftig person koker ikke egg i microen.  Bruk eggkoker eller kjele på koketopp.

Anonymkode: 4b849...e15

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du koke egg i mikroen må du for det første knekke det i en kopp e.l., og for det andre må du stikke hull på plomma. Da slipper du i alle fall å lage en "eggbombe". Men jeg er uansett litt i tvil om at det blir et jevnt og bra resultat. 

I teorien tror du kanskje på dette selv? I ptaksis fungerer ikke eggkoking med hullstikking på eggeplommen. Resultatet blir egg over hele kjøkkenet og alvorlige brannskader degg eggspruten treffer hud. 

Skrevet

Da mikrobølgeovnen kom for snart 40 år siden, fikk en kjøpt hvite plastformer som en knekte et egg oppi og fikk et slags frokostegg av. Men jeg mener bestemt at en ikke måtte stikke hull på plomma, da ville produktet blitt så ulikt et vanlig egg at jeg hadde husket det. Kanskje slike eggeformer fins ennå?

Skrevet

Å koke et helt egg går ikke men en kollega av meg lager eggerøre i mikroen. Ta den ut og rør ofte.. usikker på hvor lenge den skal stå i men det ser man jo etterhvert.. 

Anonymkode: 6865d...74f

Skrevet

Når det er så enkelt å koke egg på vanlig vis ser jeg ikke poenget i å koke det i mikro.  Men eggerøre går fint, blir fin og luftig i mikro.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Peonjenta skrev:

Når det er så enkelt å koke egg på vanlig vis ser jeg ikke poenget i å koke det i mikro.  Men eggerøre går fint, blir fin og luftig i mikro.

Det må da være mye enklere å lage eggerøra i stekepanne og slippe å herje opp og igjen med døra på mikroen?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I teorien tror du kanskje på dette selv? I ptaksis fungerer ikke eggkoking med hullstikking på eggeplommen. Resultatet blir egg over hele kjøkkenet og alvorlige brannskader degg eggspruten treffer hud. 

Jeg bare forteller det jeg alltid har hørt om å koke egg i microen selv, og det som sto i microkokebøkene jeg fikk når jeg flyttet for meg selv. Jeg har, i likhet med de fleste andre i tråden, aldri sett poenget ved å koke egget på denne måten. 

Skrevet

Jeg bruker mikro til mye, men ikke til å koke egg (har prøvd med sånn spesialplastkopp). Vanlig koking gir definitivt best resultat.

Noe jeg var godt voksen da jeg lærte, er at det holder å ha litt vann i bunnen av kjelen når man koker egg (bare så mye at det ikke koker tørt). Det sparer en del oppkokingstid i forhold til å dekke eggene med vann.

Anonymkode: 4588e...e10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...