kkristin Skrevet 2. april 2005 #1 Skrevet 2. april 2005 Forrige gang jeg var hos helsesøster fikk jeg nærmest kjeft fordi jeg lot dattera mi på da 15 mnd styre puppen. Hun diet når hun ville, jeg følte det var naturlig. Hun klagde også på at dattera mi sover i samme seng som meg. Hun snakket med store bokstaver, ang. puppen, hvordan skulle dette gå? Jeg kom jo fortsatt til å ha jenta mi hengenede i puppen når hun var fire år! Dette var jo på grensen til omsorgsvikt! Jeg, som føler meg trygg på måten jeg behandler barnet mitt på, begynte etter en lang stund med moralisering fra helsesøster å bli usikker på meg selv, og mine metoder. Når jeg kom hjem ble jeg sint, og klarte å gi blaffen i prekenen hennes. Nå er jenta mi 21 mnd og får pupp morgen og kveld. Nedtrappingen har gått helt naturlig, og problemfritt. Og det vet jeg er fordi jeg har gitt jenta mi muligheten til å samarbeide med meg. Disse helsesøstrene er for store i munnen ofte! Og de vet jo svært lite når det gjelder mange ting! Det mener jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #2 Skrevet 2. april 2005 Helt enig i at helsesøstre vet altfor lite. Tror kanskje de er lite flinke til å spørre foreldre hvordan de gjør ting slik at de vet litt om hva som er vanlig og ikke bare alt som står i boka. Og hvilken bok de følger det vet ikke jeg for den passer ikke med hva jeg har lært og erfart. Lurt å si ifra slikat andre foreldre slipper å oppleve det samme som deg. Det gjorde jeg! Jeg fant et skriv på nettet om mitt tema og sa at hun burde lese det. Du kjenner ditt barn og din livssituasjon best så alle velmenende råd må man ta som et råd blandt flere. Klem og lykke til!
asterix Skrevet 2. april 2005 #3 Skrevet 2. april 2005 Det er en av fordelene med å ha mange friske, velutviklede, veltilpassede barn. Helsesøstre er etter hvert nødt til å innse at man faktisk kan det her med å ha barn selv om man ikke nødvendigvis gjør ting etter deres bok...
Gjest Madeline Skrevet 3. april 2005 #4 Skrevet 3. april 2005 Ikke alle helsesøstre er like flinke. Jeg fikk kritikk for at alle mine 3 barn veide for mye som babyer selv om de kun fikk morsmelk. Alle var innenfor normalen på vekstkurvene og alle tre ble naturllig slanke da de begynte å krabbe. Da eldstemann var sent ute med å snakke skikkelig og vi ba om hjelp hos helsesøster, var det ingen hjelp å få. Det måtte vi ordne via andre kanaler. Om du synes det er naturlig for deg å amme din datter på 21 mnd, så synes jeg du skal gjøre det. Jeg trodde faktisk at det ble anbefalt å amme til barnet var 2 år.
:-) anna Skrevet 3. april 2005 #5 Skrevet 3. april 2005 Det er sikkert både flinke og lite flinke helsesøstre rundt om kring. Men jeg må si at jeg er litt enig også... sønnen min hadde kolikk, og da jeg kontakta helsestasjonen for å høre om de hadde noen gode råd så var det som om jeg var den første mammen i verden som hadde en kolikkunge. De eneste rådene de kunne gi var å ikke spise erter og kål. Ettersom jeg ikke lever på femtitallet var ikke det så vanskelig... jeg har ikke kjøpt en boks erter i mitt liv, og det eneste jeg spiser som inneholder kål er fårikål... og det er en gang i året. De kunne ikke si noe om maten som jeg (og de fleste andre moderne mødre) spiser... pasta - hvitløk o.s.v
kariannemor Skrevet 3. april 2005 #6 Skrevet 3. april 2005 Uff ja, mange helsesøstra har nok ikke den kunnskapen de trenger.. Helsesøstra som er på helsestasjonen her hos oss, er den samme som var der da jeg var baby! :o Hun kommer med mange råd som muligens har godt ut på dato.... Hun ville vi skulle kle datteren vår med to bodyer (gjerne av ull) genser over, sparkebukse, sokker og ull tøfler uten på når vi skulle være inne!!!! Når hun skulle sove måtte hun ha på 2 ullbodyer, pysj, ull lue og votter og ligge innpakket i saue skinn!! Synes det var litt voldsomt, for ungen ville jo kokt i hjel... Hadde nok ikke tatt hensyn til at hus i dag faktisk har isolasjon og at temp. inne var mellom 15-20 grader... Jeg leste faktisk i en bok om barn at de kun trengte ha på seg body og evt. sokker/votter hvis de var kalde på hendene/føttene når de var inne i et rom med temp. på 18 grader... Har også lest at overoppheting er værre for en baby enn å ha det kaldt.. overoppheting fører jo til en stor risiko for krybbedød..... Mener mange helsesøstere (spes. gamle..) bør ta et oppfriskningskurs, og lærer litt mer om dagens babyer og mødre...
nallemaja Skrevet 3. april 2005 #7 Skrevet 3. april 2005 jeg har heldigvis en helsesøster som kan sitt fag og som er skikkelig grei og normal og skjønner at barn og foreldre er forskjellige fra familie til familie, og har kommet med bare gode råd. Fikk bli med på kurs i babymassasje for å bedre kolikksmerter hos minstejenta til og med! -Men den første helsestasjonen vi brukte var helt pyton med overhysteriske helsesøstre(a-la hun som rådet en lenger oppe i tråden til å pakke inn barnet i klær osv...
Gjest lilletroll Skrevet 4. april 2005 #8 Skrevet 4. april 2005 Helsesøsteren hos oss er det ingen hjelp i...... :-?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå