Gå til innhold

Insekter som lager hull på klær.

Anbefalte innlegg

Vi hadde for noen måneder siden besøk av noen små, svarte larver i noen klær som lå i et av husets rom. Jeg gikk gjennom alt, kastet mye og vasket og beholdt noe. Har ikke sett spor av dyr siden. Men nå ser jeg stadig at ullklærne våre har nye hull. Gjerne flere små hull i klynger, tydelig spist av et dyr. For et par måneder siden så jeg noen få svarte larver igjen, på et annet rom i huset. Jeg fjernet disse, og har ikke sett dem siden. Men så finner jeg fortsatt nye hull i div klær, men jeg ser ingen larver når jeg går gjennom klær eller skap. Hvordan er det mulig av dyr fortsatt spiser klærne våre når jeg ikke kan se dem? Vi har et gammelt tregulv med sprekker på noen rom i huset, kan de gjemme seg oppi disse sprekkene? 

Så vidt jeg skjønner er møll-larver hvite, hva kan da disse svarte larvene være? 

Anonymkode: 1cc7f...a61

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1243244-insekter-som-lager-hull-p%C3%A5-kl%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde for noen måneder siden besøk av noen små, svarte larver i noen klær som lå i et av husets rom. Jeg gikk gjennom alt, kastet mye og vasket og beholdt noe. Har ikke sett spor av dyr siden. Men nå ser jeg stadig at ullklærne våre har nye hull. Gjerne flere små hull i klynger, tydelig spist av et dyr. For et par måneder siden så jeg noen få svarte larver igjen, på et annet rom i huset. Jeg fjernet disse, og har ikke sett dem siden. Men så finner jeg fortsatt nye hull i div klær, men jeg ser ingen larver når jeg går gjennom klær eller skap. Hvordan er det mulig av dyr fortsatt spiser klærne våre når jeg ikke kan se dem? Vi har et gammelt tregulv med sprekker på noen rom i huset, kan de gjemme seg oppi disse sprekkene? 

Så vidt jeg skjønner er møll-larver hvite, hva kan da disse svarte larvene være? 

Anonymkode: 1cc7f...a61

Både møll, skjeggkre og sølvkre spiser på tekstiler av naturmaterialer.  Hva du har vet ikke jeg. I gamle dager var møllkuler obligatoriske i alle klesskap for å holde møllen unna. Møllkuler av den gamle sorten er i dag forbudt, men Jernia blant annet selger Sedertrekuler som skal være til å holde møllen unna. 

Insekter er særlig glad i naturmaterialer der det er hudrester tilbake. Vasker du klærne før du legger klærne bort, så er dette med på å forhindre at insektene legger sitt matfat til tekstilene. Pappkartonger bør vi ikke dra inn i huset og helelr ikke bruke til oppbevaring da i sekter kan komme inn med og være gode boliger for insekter. 

Jeg er litt hysterisk fordi vi har mengder av nydelig strikkeklær. Derfor har jeg alt av klær som oppbevares i tette plastkasser med lokk på i klesskapene. Skiller også skarpt mellom klær som har vært brukt og rene klær, slik at rene klær er det eneste vi har i skuffer og skap. Brukt tøy brukes til det er vaskeklart, eller vaskes. Sedertrekuler ligger i alle klesposer der bunader ol oppbevares. 

Hysterisk er jeg av en grunn, jeg har opplevd det ingen bør oppleve. 

Anonymkode: 84bcd...341

Majorstubiller og larvene deres?

Vi har sånne (det har vel snart de fleste, leste at de sprer seg i voldsom fart) og vi har i grunnen resignert. Bor i et digert hus med masse krinkelkroker og klarer neppe å bli kvitt dem. Tar heller ekstra godt vare på verdifulle plagg (bunader i pose, fine strikkeplagg i tette plastesker osv).

Anonymkode: 98b9d...6ce

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Majorstubiller og larvene deres?

Vi har sånne (det har vel snart de fleste, leste at de sprer seg i voldsom fart) og vi har i grunnen resignert. Bor i et digert hus med masse krinkelkroker og klarer neppe å bli kvitt dem. Tar heller ekstra godt vare på verdifulle plagg (bunader i pose, fine strikkeplagg i tette plastesker osv).

Anonymkode: 98b9d...6ce

Majorstubiller er en form for pelsbille. Har funnet et par voksne biller hjemme. Det har også flere andre jeg kjenner. Men ingen av iss har merket noe skade på klær eller tekstiler. 

Anonymkode: fbc84...411

Annonse

Brune biler. Om du bor på Østlandet, eller i Oslo? Vi har samme problem. Veldig oppgitt over situasjonen, da både vi og unger liker å bruke ull, men alt av ull er spist og ødelagt hvert år. Går ikke an å fikse da jeg teller tredve+ små hull på hver genser. Blir veldig dyrt å kjøpe nytt. Gir opp ull, rett og slett. Men de er overalt, ikke bare i ull, i alle skuffene, også på kjøkkenet, sinnsyke greier.

https://osloskadedyr.no/skadedyr-i-norge/biller/brun-pelsbille/

Anonymkode: ff5ee...f42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...