Thyra Skrevet 22. desember 2018 #1 Skrevet 22. desember 2018 Noen mener man bør kjøoe brukte julegaver av miljøhensyn. Men ikke alle er bekvemme med å få brukte ting de ikke vet hvor kommer fra. Hva med å kjøpe mat, godteri, vin og andre forbruksvarer, er ikke det også miljøhensyn? Da slipper jo mottakeren å kjøpe det selv. Eller man kan gi gavekort, kino eller konsertbilletter e.l. 1
Frostrose Skrevet 22. desember 2018 #2 Skrevet 22. desember 2018 Jeg syns det må være opp til den enkelte. Vi har gjort det klart at vi syns brukt er flott, men forstår at ikke alle mener det samme. Jeg ville ikke funnet på å kjøpe det til svigerinne min f.eks. da hun ikke synes noe om det. Biletter og mat er også fine gaver.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #3 Skrevet 22. desember 2018 Vin og lignende som man vet mottakeren kommer til å drikke/spise opp er ok. Gavekort er vel omtrent det dummeste man kan kjøpe (men god butikk for handelsstanden, da, med tanke på hvor mange gavekort som forblir ubrukt) Konsertbilletter eller kinobilletter er også noe man kun bør kjøpe dersom man vet at mottakeren har lyst til å gå på akkurat den konserten/filmen (har fått billetter til et komplett uinteressant arrangement selv en gang, hvor vi gikk hjem lenge før det var ferdig. Og har fått kinogavekort som fikk ligge i skapet og gå ut på dato) Hvorfor MÅ man gi så mange gaver til folk som har de det behøver, egentlig? Holder det ikke å si: «God jul!» og la det være med det? Anonymkode: cd36a...bc3 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #4 Skrevet 22. desember 2018 Må og må. Gjør det du vil og er komfortabel med. Kos deg! Anonymkode: 753c7...ae8 1
Daria Skrevet 22. desember 2018 #5 Skrevet 22. desember 2018 Jeg kjøper mye brukt til meg selv, men brukte gave kjøper jeg bare til dem jeg vet er komfortable med det. Ser man alt jeg kjøper i løpet av et år under ett, utgjør jo ikke julegavene den største delen... Hvis målet er å tenke mest mulig miljøvennlig når man kjøper gaver er uansett mat, drikke, opplevelse og symbolske gaver bedre enn ting, enten de er nye eller brukte. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #6 Skrevet 22. desember 2018 Jeg tenker at man kun bør kjøpe gaver brukt, men det er flere brukte gaver jeg hadde likt å få. Bøker, for eksempel, er helt supert å få pent brukt. En ting er så klart miljøperspektivet. Det er for meg også et aspekt i hvilke summer man faktisk legger i gaver. Ikke fordi det i seg selv er problematisk, så lenge man har økonomien til det, men på grunn av presset som skapes. Jeg er og blir ellers en stor tilhenger av ønskelister, for da kan man kjøpe noe mottakeren har behov for. Gaver som brukes opp er også topp, det samme er opplevelser om man kjenner mottakeren ganske godt. Jeg liker både at man sparer miljøet, og at jeg slipper å ha en haug av "ræl" liggende hjemme. Anonymkode: c0cad...758
skjerpings Skrevet 23. desember 2018 #7 Skrevet 23. desember 2018 Brukte gaver er helt topp! Det elsker jeg å både gi og få. Selvfølgelig må brukte gaver være i god stand, rene og hele, og aller helst komme med garanti eller kjøpsbevis (gjelder spesielt elektronikk og designvarer). I år gir jeg noen dvd'er og bøker kjøpt på finn.no, som mottakerne har ønsket seg men som ikke produseres lengre. Alt er i super stand, virker såvidt åpnet. Selv har jeg flere ting fra finn.no på ønskelisten. Både miljøperspektivet og det økonomiske aspektet ved kjøpefesten som julen har blitt har fått meg til å kjøpe mye mer brukt, vi kan rett og slett ikke holde på slik vi har gjort til nå. På julaften kler jeg meg i kjole og sko fra Fretex, alt er som nytt (og nytt for meg!) Oppfordrer alle til å kjøpe mer brukt, men følg selvfølgelig ønskelisten til mottakeren.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #8 Skrevet 23. desember 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at man kun bør kjøpe gaver brukt, men det er flere brukte gaver jeg hadde likt å få. Bøker, for eksempel, er helt supert å få pent brukt. En ting er så klart miljøperspektivet. Det er for meg også et aspekt i hvilke summer man faktisk legger i gaver. Ikke fordi det i seg selv er problematisk, så lenge man har økonomien til det, men på grunn av presset som skapes. Jeg er og blir ellers en stor tilhenger av ønskelister, for da kan man kjøpe noe mottakeren har behov for. Gaver som brukes opp er også topp, det samme er opplevelser om man kjenner mottakeren ganske godt. Jeg liker både at man sparer miljøet, og at jeg slipper å ha en haug av "ræl" liggende hjemme. Anonymkode: c0cad...758 Jeg tenker at man kun bør kjøpe gaver som brukes opp, med mindre man vet at mottakeren ønsker seg noe spesielt. De fleste har nok ting. Anonymkode: 14448...e93 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #9 Skrevet 23. desember 2018 Vi kjøper i alle fall noe som står på ønskelisten til vedkommende. Alle i min familie/svigerfamilien skriver alltid ønskeliste som alle kan se. Så blir mottakeren glad og gaven blir ikke liggende i et skap og støve ned. Vet ikke om jeg hadde turt å gi brukte gaver til andre enn som de sa de ønsket seg det. Anonymkode: 4086c...b51
AnonymBruker Skrevet 28. august 2019 #10 Skrevet 28. august 2019 Hvis man skal kjøpe mat må man vite at det er noe vedkommende vil få bruk for. Anonymkode: a30e5...52d
sølvdryss Skrevet 28. august 2019 #11 Skrevet 28. august 2019 Synes det kommer an på. Men ikke alle er glad i brukte ting. Jeg synes det er ok å gi til folk man vet selv kjøper brukt og ville blitt glad for det. Ellers synes jeg det er mer viktig å tenke på at gaven faktisk blir brukt om man kjøper noe nytt. Det er ikke vits å kjøpe et fargerikt sjal til en som ikke er så veldig fargerik. Så ligger bare sjalet og støver i en skuff. Forbruksvarer og gavekort synes jeg er ok om man ikke vet hva man skal kjøpe. F.eks til kvinner som liker litt velvære kan man kjøpe diverse som sminkerens, neglelakkfjerner, filer, en god håndkrem, ansiktsmaske. Eller til en som liker å lage mat så kan man kjøpe ne god olivenolje, et par gode krydder osv. Gavekort kan være alt fra et senter, spotify, restaurant og til lydbøker. Ellers kan man jo gi en opplevelse. F.eks spandere et kafebesøk, en tur på kino, lekeland for små osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå