Gå til innhold

Sparer til pensjon i fond

Anbefalte innlegg

Skrevet

En i fam har en del kr i fond. Beregnet til ekstra pensjon, når dagen er der. Nå går børsen dårlig, og han lurer på å få flyttet disse kr til noe mere sikkert. 

Kan dette sies opp? Han har hatt det i 12 år. Og hva ville du anbefalt? 

Anonymkode: 97881...ae2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg økonom, men hele greia med fond (annet enn indeksfond) er jo at det går opp og ned, og hvis man trekker seg ut når det er på tur ned eller helt nederst så vil man jo tape penger. Det kommer jo oppgangstider igjen, og jeg tenker at om man er nervøs av seg og vil trekke seg ut i nedgangstid er man kanskje ikke helt lagt for å spare i fond. Isåfall vil det være lurere å spare i indeksfond med lavere avkastning. 

Anonymkode: dcd18...853

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er ikke jeg økonom, men hele greia med fond (annet enn indeksfond) er jo at det går opp og ned, og hvis man trekker seg ut når det er på tur ned eller helt nederst så vil man jo tape penger. Det kommer jo oppgangstider igjen, og jeg tenker at om man er nervøs av seg og vil trekke seg ut i nedgangstid er man kanskje ikke helt lagt for å spare i fond. Isåfall vil det være lurere å spare i indeksfond med lavere avkastning. 

Dette

Anonymkode: 41072...a52

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Indeksfond gir i snitt høyere avkastning enn klassiske dyre fond, siden de fleste dyre fond ikke klarer å få høy nok avkastning til at det veier opp for de høyere avgiftene. Det er ikke noe mer vits i å prøve å time indeksfond enn dyre fond.

Anonymkode: 23fe6...69a

• Liker 3
Skrevet

Fond går opp og ned. Det er noe av greia med fond. Jeg råder familiemedlemmet ditt til å holde hodet kaldt og la pengene stå i fond, eg. flytte dem til et indeksfond som har lave kostnader, kanskje sette ekstra penger i fond nå som de er rimeligere.

Man står selvsagt fritt til å ta ut pengene når som helst, men hvorfor ta ut med lav avkastning når de mest sannsynlig øker igjen?

Om familiemedlemmet ditt er 55/60 eller eldre og dermed nærmer seg pensjonsalder, ville jeg rådet ham/henne til å gradvis flytte penger til noe med lavere risiko, men ikke alt nå som verdien er lav.

Anonymkode: 73e07...59d

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det første poenget ditt.

Men indeksfond er kun sikrere enn aktive fond i den betydning at det er sikkert at du sparer omtrent 1-1,5% i avgifter hvert år sammenlignet med aktive fond. Markedsrisikoen er like stor i indeksfond som i aktive fond. Som gruppe har indeksfond bedre avkastning enn aktive fond, iallfall utenfor Norge, hvor aktive forvaltere som gruppe har greid å skape meravkastning (trolig på bekostning av privatinvestorer og utlendinger som prøver å kjøpe enkeltaksjer i Norge).

Anonymkode: dbbb5...521

• Liker 1
Skrevet

Ble litt krøll den siste setningen. I Norge har aktive fond greid å skape meravkastning. I utlandet har aktive fond greid det.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ble litt krøll den siste setningen. I Norge har aktive fond greid å skape meravkastning. I utlandet har aktive fond greid det.

Enkelte fond har gått bedre enn indeksfond, men jeg har ikke sett noen undersøkelser som tyder på at verken norske eller utenlandske fond i snitt har gitt meravkastning hvis man tar hensyn til survivorship bias.

Anonymkode: 23fe6...69a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...