Gå til innhold

Tyte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fådd ei lita tyte på armen, som man jo av og til kan få. Men jeg har aldri opplevd at det har blitt så rødt rundt før, og det er helt hardt under den røde huden. Klør ikke. 

Helt normalt, eller kan det være noe annet enn ei tyte?

Orker ikke å oppsøke lege for dette, bare sånn før noen kommer med pekefingeren 😝

757A66A7-8A57-4D1E-867E-53828556836E.jpeg

Anonymkode: f8eba...9d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er tyte?

Anonymkode: 90f48...41b

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er tyte?

Dialektord for kvise. Tenkte meg ikke om 🤭

Skrevet

Føler det kanskje er litt bekymringsverdig det røde områdrt som ligger rundt. Var en voldsom reaksjon... 🤔

En ting jeg ville gjort er å holdt et godt øye med det. Kanskje pørve seg på litt rensking av stedet. 

Og ikke nøle med å ringe inn til legevakten om noe skulle endre på seg, evt. hevelsen blir større og lignende :) 

Anonymkode: cb147...cc2

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. Har bare hørt tyte som i mase. :)

Har du katt? (Tenker kanskje fuglelopper)

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke fått et stikk/bitt av noe slag da? Allergisk reaksjon på noe? Er akkurat sånn jeg blir av vepsestikk, nå er det riktignok ikke så mye veps ute på denne tiden, men andre insekter som holder til innendørs finnes vel. Er enig med vedkommende over her ang å holde et øye med det i tilfelle..

Anonymkode: 4626b...d98

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har ingen kjæledyr. 

Tenkte litt på om det kunne være et stikk av noe slag, men da bruker det jo som regel å klø. 

Skal ta rådene deres om å følge med på det. Hvis det blir mer hovent eller begynner å verke, så kan jeg ta en telefon til legevakta😊

Skrevet

Hvis du har bacimycin, kan du prøve å smøre det over hele området: både på kvisa og det området som er rødlig. Er litt antibiotika i det som kan hjelpe.

Anonymkode: b17af...310

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis det blir mer hovent eller begynner å verke, så kan jeg ta en telefon til legevakta😊

Høres fornuftig ut. God bedring.

Fine armbånd, forresten. :)

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Der jeg kommer fra, betyr tyte å mase

Skrevet

Kan det være et rdderkoppbitt? De klør som regel ikke, men blir gjerne litt som dette (pga bakteriene i edderkoppens munn, ikke pga gift eller noe slikt)

Ved edderkoppbitt kan man ofte skimte to bittesmå hull og/eller litt grålig farge i midten av bittet etter noen dager (døde hudceller)

Anonymkode: bed9a...a86

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Honey Dew skrev:

Hehe. Der jeg kommer fra, betyr tyte å mase

Passer jo ganske godt da! Kviser er noe helt for jævlig masete. 

Her bruker vi «en tyte» der talg tyter ut av huden, så er jo logisk det også. 

Men glemte av at det var et dialektord da jeg skrev overskriften. Genialt egentlig, da det ser ut som mange folk klikker seg inn på tråden bare fordi de lurer på hva i helvete en tyte er for noe 😂

Takk for alle råd, ønsker dere ei flott jul 😚🎄

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Passer jo ganske godt da! Kviser er noe helt for jævlig masete. 

Her bruker vi «en tyte» der talg tyter ut av huden, så er jo logisk det også. 

Men glemte av at det var et dialektord da jeg skrev overskriften. Genialt egentlig, da det ser ut som mange folk klikker seg inn på tråden bare fordi de lurer på hva i helvete en tyte er for noe 😂

Takk for alle råd, ønsker dere ei flott jul 😚🎄

God jul til deg også med eller uten tyte :nissegutt:

Skrevet

Tegn rundt det røde, så er det lett å se om det sprer seg. 

Skrevet

Skulle også til å si dette. Tegn med blå penn rundt, så ser du om det utvider seg, om det er en infeksjon (typ streptokokk) tegner legene alltid rundt et par ganger i døgnet for å se når tid det går tilbake og om antibiotikaen virker. 

Skrevet

Ps: følg også med på innsiden av armen om det kommer en mørk stripe oppover armen, da ringer du lege/113 med en gang (da kan det være sepsis-blodforgiftning) 

• Liker 1
Skrevet

Pass på om du får flere...kan være brannkopper

Anonymkode: 17d7c...ee4

Skrevet

Hei trådstarter! 

Da tittelen på tråden din er mangelfull, må jeg stenge tråden. Viser til forumets regelverk:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for åbeskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende moderator PM med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. 

Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil jeg åpne tråden igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...