Gå til innhold

Hvor lenge har du fremme adventsstjerna og adventsstaken?  

56 stemmer

1. 1. Hvor lenge har du fremme adventsstjerna og adventsstaken?

• Siste søndag i advent
    • Til du rydder vekk julepynten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt ryker samtidig 1. januar😊

• Liker 1
Skrevet

Så lenge jeg har resten av julepynten framme. 

• Liker 1
Skrevet

Gjerne litt lenger enn den andre julepynten. Samme med utelysene... 🙈

Anonymkode: bebe0...faa

Skrevet

Til jeg rydder vekk resten av julepynten, en gang i januar. ;) 

Skrevet

Egentlig mpr advent er over, altså til julaften. Det eneste er at jeg har EN stjerne jeg er så glad i. Den får henge på julaften også, og kanskje 1. og 2. Juledag :)

Anonymkode: 9e10b...567

Skrevet (endret)

Advendtsstjerna henger oppe hele romjula. Adventsstaken min er en enkel rund stake med fire lys - i adventstida har den lilla lysmansjetter og ditto lys, når julepynten kommer opp får den hvite mansjetter og røde lys.

Endret av Daria
Skrevet

Til naboen tar vekk sin... Ellers kommer Bygdedyret og tar meg...

Anonymkode: b449f...7a0

• Liker 1
Skrevet

Staken tas ned i kveld, stjernene 13. Eller 20. dag jul. Evt før om treet begynner å drysse. 

Anonymkode: 311bd...a77

Skrevet

Jeg tar ikke ned stjernene nå nei, de er en del av julepynten. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp med at stjerna skulle ned kl. 17 julaften og jeg synes fremdeles det er "riktig". Men jeg synes også min gir så fint varmt lys, så den får henge til resten av "stæsjet" pakkes ned. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar stjerne og adventstake med pynten 13. dag jul. Men adventsstaken med fire lys på bordet ryker fjerde søndag i advent sammen med spor av alt lilla. Så den rydda jeg nettopp bort. 

Skrevet
På 22.12.2018 den 15.29, PurpleRain skrev:

13. Dag Knut jager jula ut. Altså 13. juledag.

Anonymkode: 0b335...dcc

Skrevet

Har aldri hørt om noen som har tatt ned julestjerna i vinduet FØR julaften, høres merkelig ut!!  Her skal den ned 1-2 nyttårsdag sammen med det lille av julepynt jeg har framme. 

• Liker 1
Skrevet

Stjerna får henge ihvertfall til 13. dag jul, kanskje 20. Hvis naboer beholder stjerna lenger enn det beholder jeg også min, men ikke lenger enn ut januar.

Adventsstaken forsvinner før middag juleaften, men siden vi skal bort på middag blir den antagelig stående til vi kommer hjem. Juleaften formiddag er også advent, det er ikke jul før klokkene kimer. 

Anonymkode: 39e39...a3e

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

13. Dag Knut jager jula ut. Altså 13. juledag.

Anonymkode: 0b335...dcc

Nå heter det 20.dag Knut jager jula ut da......

mine er framme til jeg tar vekk resten av jula....sånn ca 1.januar....

Anonymkode: deacc...6aa

Skrevet

Tradisjonelt er adventsstjernen et symbol på Betlehemsstjernen.  Den som varslet om hva som skulle komme, og som viste vei for "de hellige 3 konger" som kom med gull, røkelse og myrra til barnet som var født i en stall.

De kom frem 13. dag etter fødsel, og "helligetrekongersdagen" markerer slutten på (den kristne) jula.

Hos oss henger den oppe til vi fjerner resten av julepynten, fordi den tradisjonelt er en del av både advent og jul.  :)

Anonymkode: 809e5...0f6

Skrevet

Her henger stjerna og adventsstaken står frem til ca. 2 nyttårsdag. Syns det er koselig med lys i vinduene. Samtidig orker jeg ikke ha jula så lenge som 13dag jul etter tradisjonene. Deilig å pakke vekk nips, og få ryddet huset til nytt år. 

Anonymkode: d3c16...409

Skrevet

Det "riktige" er jo å ta den ned julaften, men selv om stjerne i vinduet opprinnelig er et kristent symbol er den for oss bare pynt og noe som lyser opp i en mørk årstid og derfor lar vi den henge hele julen. 

Skrevet
12 timer siden, Peonjenta skrev:

Har aldri hørt om noen som har tatt ned julestjerna i vinduet FØR julaften, høres merkelig ut!!  Her skal den ned 1-2 nyttårsdag sammen med det lille av julepynt jeg har framme. 

Bloggere fjerner all julepynt 1.juledag og ønsker sommeren velkommen. De feiret jo julen tidlig i november. 

Anonymkode: bf144...ffb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...