Gå til innhold

Å aldri være hjemme i jula. Er det vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir 4 året på rad hvor vi ikke er hjemme i jula. Men drar rundt om kring til familier og ligger over der.

Julaften er vi til svigerforeldre og ligger over til dagen etter. Middag der, julaften og 1 juledag. Så tanta til ungene våre 1 dag med middag. Så til mine foreldre med søsken i 2 dager. Barna her ser disse unklene og tantene 2 gang i året, så jeg synes det er legit å være der en stund.

Men familien til samboer bor 1 km unna og hun insisterer på å henge med dem konstant i jul. Det selv om hun ikke takler halvparten av dem. Altså aldrig en rolig jul hjemme.

Jeg vokste opp med rolig jul hjemme nesten hvert år og såvidt jeg kan huske var det d kosligste. Samboer mener det er uhørt og blir meget sint om jeg tar det opp. Sier det er unormalt å være alene hjemme og eksludere andre. Nå har vi 2 barn, så alene blir vi ikke, men men. Hva er egentlig normalen?

Anonymkode: 4085e...b37

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det opplegget der hørtes slitsomt ut. Vi skal til familie på julaften, og det blir hyggelig dét, men jeg gleder meg aller mest til å komme hjem på kvelden til pysj og julefilm. Hadde aldri villet sove over, og er glad for at vi ikke har planer hver dag. 

• Liker 11
Skrevet

Vi feirer jul hjemme, med mine og hans foreldre som gjester. Kun ett år har vi feiret alene, og det var nydelig. Men stemningen ellers i familien ble så dårlig da.

Anonymkode: a5408...855

Skrevet

Jeg er vant til fra jeg var barn at jula var selskapeligheter og familiebesøk nesten hver dag. Julebrunsjer, middager, kaffebesøk i varierende familiekonstellasjoner i varierende hjem - vi traff nok de fleste i familien hverfall et par ganger i løpet av juleuka. Å ha en rolig dag eller halv dag hjemme kunne være hyggelig, men mest var jula å være med familie - besteforeldre, onkler, tanter og søskenbarn (som alle bodde i relativ nærhet, så vi så hverandre jevnlig hele året).

Dette var (og langt på vei er) min normal, jeg ville synes det var stille og litt trist å ikke se noe særlig til andre juledagene, men det finnes jo ingen fasit på hva som er normalt og riktig for alle.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Begge er vel normalt, folk har ulike preferanser. Men det er ikke greit at julefeiring skjer på den ene partens premisser hvert år. Noen er veldig sære og rigide på hvordan ting skal være i jula, de kan det være vanskelig å endre på.

Når det er sagt, så er det også mulig at hun blir guiltet av familien til å komme, eller har noe annen skjult motivasjon for å ønske være der. At hun blir sint når du forsøker ta det opp er respektløst ovenfor deg. Det må gå an ta opp temaer uten at man blir utskjelt før man i det hele tatt får en forklaring. 

Endret av magikeren
Skrevet

Har det litt sånn vi og. Jula er en familiegreie og da må man innom alle postene virker det som, men det er helt greit om du ikke vil dette. Min familie sa ifra at de forstod det veldig godt om vi ville lage vår egen tradisjon. For meg er julaften pyton med stress og pakkemas, men unga syns det er gøy.  Liker romjula bedre med rolige julemiddager og antijulemiddager med familien. Kjenner andre som er så lei alt sammen at de reiser bort. 

Uansett burde din sambo ta hensyn til dine følelser og tradisjoner og så burde dere finne et kompromiss, f.eks annen hvert år med rolig jula.

Anonymkode: 98005...baf

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir 4 året på rad hvor vi ikke er hjemme i jula. Men drar rundt om kring til familier og ligger over der.

Julaften er vi til svigerforeldre og ligger over til dagen etter. Middag der, julaften og 1 juledag. Så tanta til ungene våre 1 dag med middag. Så til mine foreldre med søsken i 2 dager. Barna her ser disse unklene og tantene 2 gang i året, så jeg synes det er legit å være der en stund.

Men familien til samboer bor 1 km unna og hun insisterer på å henge med dem konstant i jul. Det selv om hun ikke takler halvparten av dem. Altså aldrig en rolig jul hjemme.

Jeg vokste opp med rolig jul hjemme nesten hvert år og såvidt jeg kan huske var det d kosligste. Samboer mener det er uhørt og blir meget sint om jeg tar det opp. Sier det er unormalt å være alene hjemme og eksludere andre. Nå har vi 2 barn, så alene blir vi ikke, men men. Hva er egentlig normalen?

Anonymkode: 4085e...b37

For vår del reiser vi stort sett til foreldre/svigers i jula fordi de bor så langt borte.

Skrevet

Jeg føler en del gjør sånt mest av plikt og hensyn til familie enn at de faktisk har lyst. Syns jula kan gjøres på mange måter, og syns også det er dårlig gjort at dere alltid skal feire jula på hennes måte. Det blir også dårlig gjort av familier generelt å lage dårlig stemning bare fordi noen vil være hjemme alene en jul. Jeg har feiret jul både med bestevenninne og meg alene en jul, med familie nesten hvert bidige år, og har tatt en jul bare meg. Alle tre har vært greit, men jeg foretrekker nok mest å ha få folk eller være alene. Alt det stresset folk driver med hver jul skjønner jeg ikke poenget med, jeg trodde man skulle kose seg sammen da.

Anonymkode: af3a2...5a5

• Liker 1
Skrevet

Vi har vært sammen i 10 og har tilbringet alle juledagen og nyttår hos mine svigerforeldre. Det blir hvertfall 10 dager i strekk og jeg må innrømme at jeg er lei. Noen år har jeg alene reist hjem et par dager fordi jeg har måttet jobbe i romjulen. 

I år igjen forventes det at vi pakker ned oss selv, to barn og en hund å skal bo oppå svigers i 10 dager. I tillegg er jeg gravid og sliten. Er ikke akkurat noe avslapning hos svigers heller. Dvs vi tar mye matlaging og alt barnepass selv. Så skjønner egentlig ikke hvorfor de maser om at vi skal komme hvert år. Får ofte følelsen av at vi er i veien også. Men min samboer synes det er såååå hyggelig å være der. 

Min drøm er å være hjemme i julen og starte våre egne tradisjoner med barna. Å så får de komme til oss de som ønsker det. Evt at det bare blir oss. Men dette vil ikke samboer. Han mener vi bør reise til familien siden de ikke alle orker å reise så langt(hans besteforeldre feirer også hos svigers og de orker ikke reise til oss) vi bor 2 timer unna. 

Anonymkode: 0ea9d...35e

Skrevet
På 22.12.2018 den 14.02, AnonymBruker skrev:

Jeg føler en del gjør sånt mest av plikt og hensyn til familie enn at de faktisk har lyst. Syns jula kan gjøres på mange måter, og syns også det er dårlig gjort at dere alltid skal feire jula på hennes måte. Det blir også dårlig gjort av familier generelt å lage dårlig stemning bare fordi noen vil være hjemme alene en jul. Jeg har feiret jul både med bestevenninne og meg alene en jul, med familie nesten hvert bidige år, og har tatt en jul bare meg. Alle tre har vært greit, men jeg foretrekker nok mest å ha få folk eller være alene. Alt det stresset folk driver med hver jul skjønner jeg ikke poenget med, jeg trodde man skulle kose seg sammen da.

Anonymkode: af3a2...5a5

Men det er ganske dårlig å tviholde på å ville være alene med partneren i jula og holde familie utenfor som da kan ende opp med å sitte mutters alene fordi man ikke er velkommen his de som vil ha en rolig jul bare de... Det har jeg opplevd i fjor. Jeg fikk ikke reist bort i jula pga at jeg var omtrent høygravid og det var mulig min sambier mptte jobbe julaften (heldigvis måtte han ikke det). Jeg var ikke velkommen hos min bror selv om jeg hadde måttet sitte alene dersom samboer måtte jobbe. Firdi det var så viktig for han å dama å ha en rolug jul alene. Da er det råttent gjort syns jeg

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig å feks ta annet hvert år hos hans foreldre og hos dine. Hvis det ikke er mulig å være hos din slekt hvert andre år går det an at dere da er hjemme alene annet hvert år, men at de er invitert til dere da. 

Anonymkode: e7def...991

• Liker 1
Skrevet

Da jeg fikk barn inviterte jeg til jul hos meg. Tror det var max 1-2  ganger vi feiret jul hos svigerforeldre. 1. dag er alltid rolig og tid for hjemreise på kvelden. 2. dag er vi bare hjemme uten besøk. 

Anonymkode: a5c6a...399

Skrevet

Det meste er vel egentlig normalt i den sammenhengen. Selv har jeg stor sans for den "gammeldagse" julen jeg opplevde som barn (selvsagt - alle barndomsjuler er jo best ;) ). Da hadde vi julaften hjemme, med farmor og senere en grandonkel som gjest. 1. juledag var samme sak - den eldre generasjon kom til middag. 

Deretter ble resten av jula en salig miks av kaffebesøk med slekt og venner. Da gikk kvelden med, men vi hadde ro og fred om dagen. 

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men det er ganske dårlig å tviholde på å ville være alene med partneren i jula og holde familie utenfor som da kan ende opp med å sitte mutters alene fordi man ikke er velkommen his de som vil ha en rolig jul bare de... Det har jeg opplevd i fjor. Jeg fikk ikke reist bort i jula pga at jeg var omtrent høygravid og det var mulig min sambier mptte jobbe julaften (heldigvis måtte han ikke det). Jeg var ikke velkommen hos min bror selv om jeg hadde måttet sitte alene dersom samboer måtte jobbe. Firdi det var så viktig for han å dama å ha en rolug jul alene. Da er det råttent gjort syns jeg

Høres ut som veldig spesiell oppførsel av din bror. Jeg er av dem som foretrekker å feire stille og rolig, men hvor mye styr kan det egentlig bli med en eneste ekstra person? Dvs. hvis ikke du er ekstremt høylytt og utadvendt, og han var dødssliten, virker dette direkte smålig av broren din.

Anonymkode: 893ca...86b

• Liker 2
Skrevet

Jeg er heller ikke vant til pysj og sofa hjemme i jula, er vant med selskaper og slektsbesøk hver dag. Kaffe og kaker, og pene klær. Utover romjula er det mer avslappet, med en god bok i lenestolen. 

For meg er høytideligheten og besøkene noe av det spesielle med julen. Chille hjemme kan jeg gjøre hver helg.

Anonymkode: eb6f9...e0a

• Liker 3
Skrevet (endret)

Aldri om jeg hadde sovet der når de bor så nærme. Magien med jula er jo å komme hjem og la trykket synke etter vel endt juleaften. 

Hadde aldri feiret jul hjemme tho. Liker å komme til ferdig middag 😁

Endret av Mann3030
Skrevet

Her er vi aldri bortreist i jula. Aldri vært heller. Hvis vi feirer andre steder enn hjemme, så kommer vi på dagen på julaften og drar på kvelden. Nå har vi all familie med rundt 15 minutters biltur unna, så det hjelper sikkert på. Men likevel. Romjula er vi hjemme og slapper av. Kanskje et dagsbesøk eller to hvis andre også er hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Samboers familie har hatt julebord før jul med familien. Så noe greier lillejulaften. Så bytter vi på annet hvert år hvor vi feirer jul. 1 juledag er frokost et sted og middag et annet. 2 juledag så møtes samme gjengen som på lille julaften. Så vil jo svigers gjerne ha oss med på diverse en av dagene i mellom der. Plutselig er det nyttår og man har kanskje spist en middag hjemme i løpet av uken.

For meg blir det for mye! Jeg er ikke med på annet enn julaften og frokosten på 1 juledag. Gubben er flink og tar med seg barna på det andre om de har lyst.

Anonymkode: 6f80d...9f8

Skrevet

Under oppveksten var det bare vi 4 i familien som feiret, moren min var veldig opptatt av at julekvelden er familie tid og ikke slekts tid. Liker den feiringen aller best. De senere år har en besteforelder som er igjen alene blitt invitert da. 

Anonymkode: 17cb4...01e

Skrevet

Vi har hele slekta i nabolaget så sover aldri borte.

Er gjester julaften, 1 dag og 2 dag, men aldri før kl 16. Formiddagene nytes i pysj mens vi slapper av eller ute pp aktiviteter.

Liker våre tradisjoner. Nyter både storfamilien og hjemmekosen bare oss.

Anonymkode: c449a...284

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...