AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #1 Skrevet 22. desember 2018 Hva skjer når eieren av gården blir dement. Det er ikke odel på gården pga nye arealgrenser. Eieren av gården er gift og var også gift med samme personen når han i si tid tok gården på odel. Han står som eier alene. Eieren og ektefellen har 4 barn sammen. Anonymkode: 3e1e5...7de
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #2 Skrevet 22. desember 2018 Har han verge? Det hadde min bestefar (gårdbruker) som ble dement. Min far ble verge. Arven blir delt etter vanlige lover og regler om det ikke er odel inni i bildet. Anonymkode: 0065a...b16
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #3 Skrevet 22. desember 2018 Han har ikke verge. Et av søsknene tar seg nå veldig til rette, med vår mors fulle støtte og velsignelse mens vi tre søsken blir skjøvet bort. Spørsmålet er da om vi tre søsken kan kreve en annen og nøytral verge eller har vår mor full styringsrett? Anonymkode: 3e1e5...7de
Testosteron Skrevet 22. desember 2018 #4 Skrevet 22. desember 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er da om vi tre søsken kan kreve en annen og nøytral verge eller har vår mor full styringsrett? Anonymkode: 3e1e5...7de Det er fylkesmannen som bestemmer hvem som skal være verge. Du kan søke fylkesmannen om at det oppnevnes verge for din far.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #5 Skrevet 22. desember 2018 10 minutter siden, Testosteron skrev: Det er fylkesmannen som bestemmer hvem som skal være verge. Du kan søke fylkesmannen om at det oppnevnes verge for din far. Arver min mor gården når han faller fra, ergo får hun full rådighet da og kan overlate gården til hvem hun vil? Hun er 20 år yngre enn han og pga hans sviktende helse er det sannsynlig at hun lever lengst. Derfor styrer hun nå som hun eier gården Anonymkode: 3e1e5...7de
Testosteron Skrevet 22. desember 2018 #6 Skrevet 22. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arver min mor gården når han faller fra, ergo får hun full rådighet da og kan overlate gården til hvem hun vil? Hun er 20 år yngre enn han og pga hans sviktende helse er det sannsynlig at hun lever lengst. Derfor styrer hun nå som hun eier gården Anonymkode: 3e1e5...7de Hennes arvelodd er 25 %. Barnas arvelodd er til sammen 75 %, men hun har rett til å overta alt i såkalt uskiftet bo med mindre han hadde særeie eller barna er hans særkullsbarn. En person som sitter i uskiftet bo, kan selge eiendommen til hvem hun vil så sant hun selger for markedsverdi. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #7 Skrevet 22. desember 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Arver min mor gården når han faller fra, ergo får hun full rådighet da og kan overlate gården til hvem hun vil? Hun er 20 år yngre enn han og pga hans sviktende helse er det sannsynlig at hun lever lengst. Derfor styrer hun nå som hun eier gården Anonymkode: 3e1e5...7de Her var det stemor som endte opp med gården. Kroner 0,- i arv på meg om min søster. Så det kan skje hos dere også. Anonymkode: 0065a...b16
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #8 Skrevet 22. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her var det stemor som endte opp med gården. Kroner 0,- i arv på meg om min søster. Så det kan skje hos dere også. Anonymkode: 0065a...b16 Kanskje du kunne fortelle litt om jusen bak dette? Det høres nemlig ut som det må ligge noen ganske spesielle omstendigheter bak. Anonymkode: 8768c...9fc
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #9 Skrevet 22. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her var det stemor som endte opp med gården. Kroner 0,- i arv på meg om min søster. Så det kan skje hos dere også. Anonymkode: 0065a...b16 Var din far dement? Anonymkode: 3e1e5...7de
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #10 Skrevet 23. desember 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Her var det stemor som endte opp med gården. Kroner 0,- i arv på meg om min søster. Så det kan skje hos dere også. Anonymkode: 0065a...b16 Her må det ha vært en særavtale eller lignende hvor dere har skrevet under? Er det ikke odel, så vil det bli tildelt arv etter arverekken og sum. I deres tilfelle er dere særkullsbarn og har krav på arv fra din far, med mindre dere har skrevet under på at stemor sitter i uskiftet bo. Da får dere farsarven når hun går bort, gifter seg på ny eller får samboer. Sitter hun i uskiftet bo, har hun heller ikke lov å misligholdte farsarven. Anonymkode: 0c594...452 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #11 Skrevet 23. desember 2018 På 22.12.2018 den 11.13, AnonymBruker skrev: Hva skjer når eieren av gården blir dement. Det er ikke odel på gården pga nye arealgrenser. Eieren av gården er gift og var også gift med samme personen når han i si tid tok gården på odel. Han står som eier alene. Eieren og ektefellen har 4 barn sammen. Anonymkode: 3e1e5...7de Så lenge de var gift når han overtok gården så spiller det ingen rolle om gården står på ham. Jeg var gift med en som overtok familiegården mens vi var gift, og når vi skilte oss brukte vi advokat og jeg hadde rett på halve gården. Så din mor eier mest sannsynlig halve gården, og dere unger arver på like linje med henne deres far. Hvis dere er 4 søsken, vil hun ende opp med 60%, dere 10% hver av gården. Altså skal hans 50% deles mellom dere 5. Tror jeg Anonymkode: b2dd0...1c6
Testosteron Skrevet 23. desember 2018 #12 Skrevet 23. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så din mor eier mest sannsynlig halve gården, og dere unger arver på like linje med henne deres far. Hvis dere er 4 søsken, vil hun ende opp med 60%, dere 10% hver av gården. Altså skal hans 50% deles mellom dere 5. Tror jeg Anonymkode: b2dd0...1c6 Ektefellen arver 1/4-del. Dermed blir hun sittende med 5/8-parter av hele eiendommen. Barna arver 3/4-deler av den dødes halvpart, altså 3/8-parter av hele eiendoemmen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå