Gå til innhold

Svoren opp eller ned under damping av ribbe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Ser noen oppskrifter der ribba skal ligge med svoren opp under damping, mens andre oppskrifter ligger svoren opp-ned oppi vann.

Hva gir egentlig best resultat?

Anonymkode: 5df68...8be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid lagt svoren ned under damping  bortsett fra en gang i år. Måtte prøve i høst for å se om det ble noe forskjell. Da synes jeg ikke svoren ble sprø nok, så jeg kommer til å fortsette å dampe ribba med svoren ned.

Skrevet (endret)

Gidder aldri dille med opp/ned og snuing og folie og slikt.  Men jeg prøvde et tips jeg fikk i fjor...hell en halv liter kokende vann sakte over i det ribba settes i ovn.  Svoren reagerer på samme måte som det påstås ved oppneddamping med å sprike og få den mykhet som tilslutt gir sprø svor.    Ble veldig fornøyd.  Alltid fått svoren mest sprø uten for mye om og men, men noen felter kunne bli mindre bra.

Endret av Jerry Lee
Skrevet

Har sluttet å legge svoren ned da jeg får bedre resultat om jeg bygger opp ribben skikkelig under. Og det er vanskelig å gjøre perfekt når man skal håndtere et varmt ribbestykke.

her er mine tips:

se etter ribbe med godt fettlag under svoren

salting i god tid gir sprø svor

rut i SMÅ firkanter, jo mindre firkanter, jo fler passasjer for fett å renne bort.

bygg opp så svoren spriker litt og sørg for en generell helling på formen (10%) så fettet renner av.

damp med vann under alu folie i 40 min, deretter ta av folien - enkelt og greit! Jeg bruker 210 - 220 grader hele veien. 

Får sprø svor uten bruk av grillen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...