AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #1 Skrevet 22. desember 2018 Det går mot tøffere tider for boligselgere. Bl.a. går det mot slutten for eierskifteforsikringene. Protector har allerede varslet at de vil avvikle sine eierskifteforsikringer. Blant annet fordi de har gått på store tap pga absurde rettsavgjørelser pga et ufarlig innsekt, nemlig skjeggkre. Dette insektet fører fort til en reduksjon av boligen på 30% og i de verste tilfellene blir boligen verdiløs. Nå får dette konsekvenser. Det er ingen grunn til å tro at det andre selskapet som tilbyr eierskifteforsikringer, Norwegian Claims Link, ikke vil følge etter. Det vil også trolig innføres nye regler der man ikke lenger kan selge boligen "som den er". Dette innebærer at selger vil komme mye mer i ansvar for feil og mangler i boligen, også de som ikke er synlig. Man kan jo bare tenke seg hva dette vil føre til fremover. Tilstandsrapportene vil bl.a. mangedobles i pris da takstmennene vil være nødt til å bruke dagesvis på å gjennomgå boligene, millimeter for millimeter, men de vil samtidig inneholde en rekke forbehold for å unngå at takstmann kommer i ansvar. https://www.nettavisen.no/na24/skjeggkre-tok-knekken-pa-eierforsikringsgianten-protector/3423571081.htmlhttps://www.nettavisen.no/na24/na-kan-det-bli-bli-ulovlig-a-selge-bolig-som-den-er/3423529047.html Anonymkode: d0a31...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #2 Skrevet 22. desember 2018 Bra at det stilles krav til å ha papirer og dokumentasjon på alt. Dette vil gagne forbrukere som meg, som er opptatt av å få det man ser og leser om i en boligannonse. For selgere som er seriøse så er dette en fantastisk nyhet. For useriøse selgere er dette noe virkelig dritt. Boligprisene vil trolig kunne stige pga dette. Flere boliger vil ha behov for oppussing før salg etc. Anonymkode: ece51...334 10
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #3 Skrevet 22. desember 2018 Syns det er kjempegode nyheter. Mange som har kjøpt hus som har vist seg å nesten være ubeboelige fordi selger har pyntet på sannheten. 3-4 millioner i gjeld og et ubrukelig hus ødelegger livet til folk. Vil man "klage på kjøpet" står man ofte ene og alene og må kjempe mot store forsikringsselskaper, som ikke bare har egne advokater, takstmenn og andre eksperter i lomma, men også nesten ubegrenset med midler. Det skulle bare mangle at selger og kjøper selv kan finne ut av konfliktene eventuelt møtes i retten med likt grunnlag. Anonymkode: 36eb5...633 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #4 Skrevet 22. desember 2018 Ja, dette er jo veldig fint for meg som nettopp har kjøpt bolig "som den er" og må ta risikoen både for kjøp og ved senere salg... Anonymkode: 08c56...8c9 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #5 Skrevet 22. desember 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns det er kjempegode nyheter. Mange som har kjøpt hus som har vist seg å nesten være ubeboelige fordi selger har pyntet på sannheten. 3-4 millioner i gjeld og et ubrukelig hus ødelegger livet til folk. Vil man "klage på kjøpet" står man ofte ene og alene og må kjempe mot store forsikringsselskaper, som ikke bare har egne advokater, takstmenn og andre eksperter i lomma, men også nesten ubegrenset med midler. Det skulle bare mangle at selger og kjøper selv kan finne ut av konfliktene eventuelt møtes i retten med likt grunnlag. Anonymkode: 36eb5...633 Dette. Har selv kjøpt bolig av selger som løy så det rant og bl.a malte over og monterte veggfaste hyller foran områder hvor det var synlige skader. Anonymkode: e27c2...b83 1
Gjest O.G. Skrevet 23. desember 2018 #6 Skrevet 23. desember 2018 (endret) På 22.12.2018 den 7.21, AnonymBruker skrev: Det går mot tøffere tider for boligselgere. Bl.a. går det mot slutten for eierskifteforsikringene. Protector har allerede varslet at de vil avvikle sine eierskifteforsikringer. Blant annet fordi de har gått på store tap pga absurde rettsavgjørelser pga et ufarlig innsekt, nemlig skjeggkre. Dette insektet fører fort til en reduksjon av boligen på 30% og i de verste tilfellene blir boligen verdiløs. Nå får dette konsekvenser. Det er ingen grunn til å tro at det andre selskapet som tilbyr eierskifteforsikringer, Norwegian Claims Link, ikke vil følge etter. Det vil også trolig innføres nye regler der man ikke lenger kan selge boligen "som den er". Dette innebærer at selger vil komme mye mer i ansvar for feil og mangler i boligen, også de som ikke er synlig. Man kan jo bare tenke seg hva dette vil føre til fremover. Tilstandsrapportene vil bl.a. mangedobles i pris da takstmennene vil være nødt til å bruke dagesvis på å gjennomgå boligene, millimeter for millimeter, men de vil samtidig inneholde en rekke forbehold for å unngå at takstmann kommer i ansvar. https://www.nettavisen.no/na24/skjeggkre-tok-knekken-pa-eierforsikringsgianten-protector/3423571081.htmlhttps://www.nettavisen.no/na24/na-kan-det-bli-bli-ulovlig-a-selge-bolig-som-den-er/3423529047.html Anonymkode: d0a31...4e8 Som en som gikk på en kjempesmell da hun kjøpte nyoppført leilighet like før jul i fjor, så er jeg glad for de nye reglene. Jeg vil ikke at andre skal havne i samme skiten som jeg gjorde, men faktisk ha en real sjanse til å få tidligere eier til å rette opp i feil og mangler uten å sloss med forsikringsselskapene i tillegg. Endret 23. desember 2018 av O.G.
Jytte Skrevet 23. desember 2018 #7 Skrevet 23. desember 2018 På 22.12.2018 den 8.52, AnonymBruker skrev: Syns det er kjempegode nyheter. Mange som har kjøpt hus som har vist seg å nesten være ubeboelige fordi selger har pyntet på sannheten. 3-4 millioner i gjeld og et ubrukelig hus ødelegger livet til folk. Vil man "klage på kjøpet" står man ofte ene og alene og må kjempe mot store forsikringsselskaper, som ikke bare har egne advokater, takstmenn og andre eksperter i lomma, men også nesten ubegrenset med midler. Det skulle bare mangle at selger og kjøper selv kan finne ut av konfliktene eventuelt møtes i retten med likt grunnlag. Anonymkode: 36eb5...633 Synes også det er bra. Det er mulig jeg skal selge boligen, men det er ingen skjulte feil her og den er nyoppusset. Da må jeg kjøpe noe annet, og jeg vil gjerne vite hva jeg får uten skjulte fallgruber. Når jeg har solgt bolig tidligere har jeg alltid tatt full tilstandsrapport i tillegg til takst. Da har kjøper visst hva de får. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #8 Skrevet 23. desember 2018 1 time siden, O.G. skrev: Som en som gikk på en kjempesmell da hun kjøpte nyoppført leilighet like før jul i fjor, så er jeg glad for de nye reglene. Jeg vil ikke at andre skal havne i samme skiten som jeg gjorde, men faktisk ha en real sjanse til å få tidligere eier til å rette opp i feil og mangler uten å sloss med forsikringsselskapene i tillegg. Hva skjedde? Problemer med NY leilighet, altså? Anonymkode: a8468...987 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #9 Skrevet 23. desember 2018 På 22.12.2018 den 8.52, AnonymBruker skrev: Syns det er kjempegode nyheter. Mange som har kjøpt hus som har vist seg å nesten være ubeboelige fordi selger har pyntet på sannheten. 3-4 millioner i gjeld og et ubrukelig hus ødelegger livet til folk. Vil man "klage på kjøpet" står man ofte ene og alene og må kjempe mot store forsikringsselskaper, som ikke bare har egne advokater, takstmenn og andre eksperter i lomma, men også nesten ubegrenset med midler. Det skulle bare mangle at selger og kjøper selv kan finne ut av konfliktene eventuelt møtes i retten med likt grunnlag. Anonymkode: 36eb5...633 Etter den søte kløe kommer ofte den sure svie. Selv om dette kan virke bra på individnivå, så vil selgere nå måtte ta mange forbehold, kanskje pusse opp før salg, dokumentere mye osv. Det vil igjen føre til prisstigning. Selgere med gamle boliger som kanskje har noen skjulte feil vil oftere heller velge å ikke selge, og dermed synker omsetningstakten i boligmarkedet. Totalt sett vil dette fort kunne føre til at det blir verre for boligkjøpere, særlig førstegangskjøpere, å komme seg inn i markedet. Om så mange nordmenn ønsker et liv der man ikke får mulighet til å kjøpe så be my guest…. For det å være likestilt med kjøper har blitt løst de senere årene, der man kan kjøpe boligkjøperforsikring. Dermed er man bedre rustet mot selgere som har tegnet eierskifteforsikring. Selvsagt er det noen som har hatt problemer med useriøse selgere, men mange boligtvister skyldes også at en del kjøpere ikke sjekker det de kjøper i særlig grad, samtidig som en del har urealistiske forventninger. Jeg syntes ikke resten av boligmarkedet skal måtte lide på grunn av denne gruppen. Anonymkode: 87ccc...79f 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #10 Skrevet 23. desember 2018 4 minutter siden, Jytte skrev: Synes også det er bra. Det er mulig jeg skal selge boligen, men det er ingen skjulte feil her og den er nyoppusset. Da må jeg kjøpe noe annet, og jeg vil gjerne vite hva jeg får uten skjulte fallgruber. Når jeg har solgt bolig tidligere har jeg alltid tatt full tilstandsrapport i tillegg til takst. Da har kjøper visst hva de får. Skjulte feil innebærer en feil som man ikke nødvendigvis vet om, så det vet man jo strengt tatt ikke. Og det er problematisk at selger nå også for ansvar for alle feil som h*n genuint sett ikke visste, for på et makronivå vil det drive boliprisene opp. Og dermed er man like langt, samtidig som man gjør det verre for førstegangskjøpere. Anonymkode: 87ccc...79f 1
Jytte Skrevet 23. desember 2018 #11 Skrevet 23. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjulte feil innebærer en feil som man ikke nødvendigvis vet om, så det vet man jo strengt tatt ikke. Og det er problematisk at selger nå også for ansvar for alle feil som h*n genuint sett ikke visste, for på et makronivå vil det drive boliprisene opp. Og dermed er man like langt, samtidig som man gjør det verre for førstegangskjøpere. Anonymkode: 87ccc...79f Jeg vet ikke, men tviler på at det vil drive prisene mye opp. Selger må jo da ta en full tilstandsrapport, slipper å betale eierksifteforsikring og kjøper vet hva han får.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #12 Skrevet 23. desember 2018 Kjempefint for alle som skal kjøpe, skummelt for alle som skal selge. Ergo både positivt og negativt for de fleste. Opplysningsplikt har vi fra før, så å direkte ljuge om feil og forsøke å skjule mangler er ikke lov under dagens regelverk heller. Jeg gruer meg til å selge vårt store, gamle uoversiktlige hus Anonymkode: 73aef...a94 1
Gjest O.G. Skrevet 23. desember 2018 #13 Skrevet 23. desember 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjedde? Problemer med NY leilighet, altså? Anonymkode: a8468...987 De mye godt solgte meg en ulovlig leilighet som kommunen har latt meg få lov til å bo pga jeg hadde ingen steder å flytte til.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #14 Skrevet 25. desember 2018 Når gjelder dette fra? Anonymkode: 2b02c...9ec
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #15 Skrevet 26. desember 2018 På 22.12.2018 den 7.21, AnonymBruker skrev: Det går mot tøffere tider for boligselgere. Bl.a. går det mot slutten for eierskifteforsikringene. Protector har allerede varslet at de vil avvikle sine eierskifteforsikringer. Blant annet fordi de har gått på store tap pga absurde rettsavgjørelser pga et ufarlig innsekt, nemlig skjeggkre. Dette insektet fører fort til en reduksjon av boligen på 30% og i de verste tilfellene blir boligen verdiløs. Nå får dette konsekvenser. Det er ingen grunn til å tro at det andre selskapet som tilbyr eierskifteforsikringer, Norwegian Claims Link, ikke vil følge etter. Det vil også trolig innføres nye regler der man ikke lenger kan selge boligen "som den er". Dette innebærer at selger vil komme mye mer i ansvar for feil og mangler i boligen, også de som ikke er synlig. Man kan jo bare tenke seg hva dette vil føre til fremover. Tilstandsrapportene vil bl.a. mangedobles i pris da takstmennene vil være nødt til å bruke dagesvis på å gjennomgå boligene, millimeter for millimeter, men de vil samtidig inneholde en rekke forbehold for å unngå at takstmann kommer i ansvar. https://www.nettavisen.no/na24/skjeggkre-tok-knekken-pa-eierforsikringsgianten-protector/3423571081.htmlhttps://www.nettavisen.no/na24/na-kan-det-bli-bli-ulovlig-a-selge-bolig-som-den-er/3423529047.html Anonymkode: d0a31...4e8 Du har virkelig satt deg inn i sake ser jeg Anonymkode: 3dcac...aa6 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #16 Skrevet 26. desember 2018 På 23.12.2018 den 12.47, O.G. skrev: Som en som gikk på en kjempesmell da hun kjøpte nyoppført leilighet like før jul i fjor, så er jeg glad for de nye reglene. Jeg vil ikke at andre skal havne i samme skiten som jeg gjorde, men faktisk ha en real sjanse til å få tidligere eier til å rette opp i feil og mangler uten å sloss med forsikringsselskapene i tillegg. Helt enig med deg her. Anonymkode: 3dcac...aa6
mmd Skrevet 26. desember 2018 #17 Skrevet 26. desember 2018 Det kan være mye man ikke vet om sin egen bolig, og mye man ikke kan sjekke uten å gjøre fysiske inngrep (rive, grave opp osv). Man vil aldri kunne sikre seg 100% på at man vet alt, og da er eierskifteforsikring en forsikring mot i bli ruinert av nye eiere som kjøper gammelt/brukt men som egentlig ønsker seg nytt/ubrukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå