Gå til innhold

Keramisk stekepanne hvor det setter seg fast.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt to av disse keramiske stekepannene med et litt lysegrått belegg som visstnok skal være mye bedre enn vanlig teflon, og ofte markedsføres som panner det er umulig å brenne ting fast i, enten man brenner sukker til pepperkakehus eller steker egg. Det skal ikke være nødvendig med verken smør eller olje, og det er en vidunderpanne som tåler all slags misbruk. Ting skal nærmest flyte på toppen av belegget slik at det seiler rundt når man rister på panna, og det å snu en pannekake skal være en lek..

..Men min erfaring med begge disse pannene er at de fungerer fint et par uker, for så å bli ordentlig vanskelige å få ting til å ikke feste seg i. Spesielt vanskelig er det med bacon som "svetter" litt sånn væske når det stekes, og eggerøre. Det vil si at det blir ikke svidd med mindre det brukes for høy varme, men det klistrer seg til panna og man må hele tiden skrape med tresleiv for å få bort det brune belegget. Vanlige teflonpanner fungerer mye bedre. Pannekaker og annet som må henge godt sammen kan bare glemmes, for det å løsne det, går bare ikke. 

Hva er det jeg gjør feil? Jeg mener å ha hørt at det kan dannes et tynt belegg med transfett på overflaten som brenner seg fast slik at overflaten mister sin funksjon. Men etter vask ser panna helt 100% ren ut uten noe matrester.

Er disse keramiske pannene bare en hype, eller er det jeg som behandler dem feil?

Anonymkode: 46982...10e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nøyaktig samme erfaring som deg og har kassert to keramiske stekepanner av nøyaktig samme grunn. 

Anonymkode: 4bf96...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring har noen fra familien her. Funka greit et par uker, også var de helt tragiske etterpå. Kaller det juks og fanteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har nå er av merket "BEKA". Jeg tror den ble kjøpt på elkjøp for en tid tilbake og kostet rundt 800kr. Ikke veldig dyrt, men heller ikke billigste sort. Forrige panne kan jeg ikke huske, den ble aldri med i flyttelasset.

Den jeg har ser altså helt fin ut på overflaten. Ingen riper, ingen tegn til belegg, men er likevel håpløs å steke ting i. Det går helt greit nok å steke kjøtt og annet som ikke er så farlig om man er litt røff med for å få løst, men ting som pannekaker, omelett og annet som skal henge sammen er total glemmesak.

Så de pannene er vel kanskje slik at de tar seg godt ut i tester når de er nye, men mister non-stick evnen så fort folk har fått de i hus og tatt de i bruk. Så jeg tror ikke jeg kommer til å kjøpe slike panner flere ganger.

Anonymkode: 46982...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du på for høy varme? 

Keramiske panner trenger ikke mer en medium varme, hvis du bruker for høy varme kan du ødelegge det keramiske belegget

Anonymkode: f4c7c...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...