Gå til innhold

Forsikring av hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en av foreldredyrene har C hofter. Hva skjer da om man forsikrer valpen og den senere da har problemer med hoftene? Når man på forhånd vet at foreldredyrene ikke har A eller B hofter som er frie og friske.

Anonymkode: 18a1a...bf9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor avle på en hund med dårlige hofter, lurer jeg på? 

Anonymkode: 9dc2d...541

• Liker 2
Skrevet

De færreste forsikringer dekker hofteproblemer om foreldrene er urøntgete eller rønget med annet enn a og b 

Anonymkode: 1568b...94d

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor avle på en hund med dårlige hofter, lurer jeg på? 

Anonymkode: 9dc2d...541

Det er skremmende mange ( seriøse ) oppdrettere som ikke ser på dette som et problem, så lenge den andre avlshunden er fri.

Anonymkode: f949d...ecd

Skrevet

Nå er det ikke så enkelt som at A + A = fri, da hadde vi vært kvitt HD for lenge siden. Derimot er HD svært komplekst, og det er hele familier og HD-indeksen som tilsier noe om arveligheten, ikke foreldrene alene. To frie foreldre, men med søsken og foreldre der igjen som har C eller D vil neppe gi frie valper. 

Med andre ord kan en seriøs oppdretter ha svært god grunn til å bruke en hund med C-hofter. Kanskje har foreldrene og søsknene til denne hunden helt frie hofter? Kanskje er det nytt blod som utvider genpolen? Avl er kjempekomplekst, og det er lett å dømme når man står på utsiden.

Skrevet

Det er godkjent i raseklubben at de kan parre en med C-hofter med en med A-hofter. Så da dekker ikke forsikringa dette da eller? Noen som har erfaring?

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Fy flate hvor glad jeg er for å ha blandingshunder! NEI, de har ikke 2 raser i seg men mange!  

Anonymkode: cc82f...3b1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...