AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #1 Skrevet 22. desember 2018 Hvis en av foreldredyrene har C hofter. Hva skjer da om man forsikrer valpen og den senere da har problemer med hoftene? Når man på forhånd vet at foreldredyrene ikke har A eller B hofter som er frie og friske. Anonymkode: 18a1a...bf9
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #2 Skrevet 22. desember 2018 Hvorfor avle på en hund med dårlige hofter, lurer jeg på? Anonymkode: 9dc2d...541 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #3 Skrevet 22. desember 2018 De færreste forsikringer dekker hofteproblemer om foreldrene er urøntgete eller rønget med annet enn a og b Anonymkode: 1568b...94d
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #4 Skrevet 22. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor avle på en hund med dårlige hofter, lurer jeg på? Anonymkode: 9dc2d...541 Det er skremmende mange ( seriøse ) oppdrettere som ikke ser på dette som et problem, så lenge den andre avlshunden er fri. Anonymkode: f949d...ecd
Howl Skrevet 22. desember 2018 #5 Skrevet 22. desember 2018 Nå er det ikke så enkelt som at A + A = fri, da hadde vi vært kvitt HD for lenge siden. Derimot er HD svært komplekst, og det er hele familier og HD-indeksen som tilsier noe om arveligheten, ikke foreldrene alene. To frie foreldre, men med søsken og foreldre der igjen som har C eller D vil neppe gi frie valper. Med andre ord kan en seriøs oppdretter ha svært god grunn til å bruke en hund med C-hofter. Kanskje har foreldrene og søsknene til denne hunden helt frie hofter? Kanskje er det nytt blod som utvider genpolen? Avl er kjempekomplekst, og det er lett å dømme når man står på utsiden.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #6 Skrevet 23. desember 2018 Det er godkjent i raseklubben at de kan parre en med C-hofter med en med A-hofter. Så da dekker ikke forsikringa dette da eller? Noen som har erfaring? Anonymkode: 18a1a...bf9
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2018 #8 Skrevet 25. desember 2018 Fy flate hvor glad jeg er for å ha blandingshunder! NEI, de har ikke 2 raser i seg men mange! Anonymkode: cc82f...3b1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå