AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #21 Del Skrevet 22. desember 2018 Jeg får si litt om hvordan vår situasjon var da. Han hadde hatt masse gjeld fra før vi møttes og det siste året på den gjelda var det igjen kanskje 30 000,- Så åpnet jeg post som vanlig og der var det gjeld på 140 000,- !! Alt er betalt ned på 1.5 år av hans egne penger, det har ikke gått utover meg på noen måte. Anonymkode: 6b804...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #22 Del Skrevet 22. desember 2018 7 minutter siden, Thyra skrev: Selvsagt går det ut over samboeren når den ene parten tar opp dyre forbrukslån og skaffer seg unødvendig gjeld. Dersom han komner i økonomisk uføre er det ikke sikkert han er i stand til å betale sin del. Og dette vil gå utover hans evne til å spare til egenkapital til deres felles fremtidige bolig. Dersom han har dårlige økonomiske vaner, kan det jo fort eskalere og bli til et verre problem. Nok en gang, ts får sikre seg selv. I tillegg så vet jo hun med seg selv at hun ikke vil fortsette et forhold etter løgn. Så da vet hun jo hva hun må gjøre. Anonymkode: 6b804...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #23 Del Skrevet 22. desember 2018 Hvis han har fast jobb, ansatt i norsk bedrift, så er det igrunn unaturlig å ta opp forbrukslån. Iallfall er det noe muffens som ligger bak. Trodde ingen norske menn kunne gjøre noe sånt. Anonymkode: d6956...130 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #24 Del Skrevet 22. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nok en gang, ts får sikre seg selv. I tillegg så vet jo hun med seg selv at hun ikke vil fortsette et forhold etter løgn. Så da vet hun jo hva hun må gjøre. Anonymkode: 6b804...c6d Hun har vært naiv, gått tilbake til et forhold som ikke fungerte. Dessuten hun banner,synes det er svært usexy Anonymkode: d6956...130 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadzia Skrevet 22. desember 2018 #25 Del Skrevet 22. desember 2018 Her hadde jeg faktisk konfrontert han. Det er ikke greit å ta økonomiske valg som går utover den man er sammen med, uten å være åpen om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Opie Skrevet 22. desember 2018 #26 Del Skrevet 22. desember 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pakk inn gjeldsbrevet i en gave (print det ut) og gi det på julaften Anonymkode: 72552...535 Ja, dette er jo en helt fantastisk måte å løse dette på..... Alarmklokkene bør ringe her. Som andre nevner, hvis han ikke har investert i noe verdi, kan det være snakk om gambling. Da bør du snakke med han og få klarhet i hva dette handler om. Er det gambling, trenger han hjelp, ikke fordømmelse og trussel om samlivsbrudd. Spilleavhengighet kødder man ikke med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 22. desember 2018 #27 Del Skrevet 22. desember 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får si litt om hvordan vår situasjon var da. Han hadde hatt masse gjeld fra før vi møttes og det siste året på den gjelda var det igjen kanskje 30 000,- Så åpnet jeg post som vanlig og der var det gjeld på 140 000,- !! Alt er betalt ned på 1.5 år av hans egne penger, det har ikke gått utover meg på noen måte. Anonymkode: 6b804...c6d Nå er det ikke alle som har mulighet til å betale ned 140 000 i gjeld på 1.5 år, så der var dere svært heldige. Andre sliter i lang tid som igjen går utover samboeren og sparing til egenkapital for å kjøpe leilighet i dette tilfellet. Å stå for den biten alene er langt hardere. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Opie Skrevet 22. desember 2018 #28 Del Skrevet 22. desember 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis han har fast jobb, ansatt i norsk bedrift, så er det igrunn unaturlig å ta opp forbrukslån. Iallfall er det noe muffens som ligger bak. Trodde ingen norske menn kunne gjøre noe sånt. Anonymkode: d6956...130 Merkelig holdning. Ja, man skal ha et kritisk forhold til forbrukslån og kredittkort (for meg er det samme sak). For det første; de fleste som tar opp forbrukslån eller bruker kredittkort, har kontroll. Det er som regel ferieturer eller større investeringer som blir gjort og som betales ned over kort tid. Jeg har selv gjort dette, bl.a. betalt en sydentur for famlien til 60.000 kr. Dette var ikke penger jeg hadde liggende under puta, for å si det slik. Beløpet ble nedbetalt i en smell når feriepengene ankom. Det kostet noen tusenlapper ekstra i renter, men for å sikre plassene, måtte det gjøres. Jeg vil vel heller si at det er mer naturlig at de med god økonomi og betalingsvilje tar opp forbrukslån i ny og ne, enn de som ikke er i stand til å betale for seg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 22. desember 2018 #29 Del Skrevet 22. desember 2018 5 minutter siden, Opie skrev: Merkelig holdning. Ja, man skal ha et kritisk forhold til forbrukslån og kredittkort (for meg er det samme sak). For det første; de fleste som tar opp forbrukslån eller bruker kredittkort, har kontroll. Det er som regel ferieturer eller større investeringer som blir gjort og som betales ned over kort tid. Jeg har selv gjort dette, bl.a. betalt en sydentur for famlien til 60.000 kr. Dette var ikke penger jeg hadde liggende under puta, for å si det slik. Beløpet ble nedbetalt i en smell når feriepengene ankom. Det kostet noen tusenlapper ekstra i renter, men for å sikre plassene, måtte det gjøres. Jeg vil vel heller si at det er mer naturlig at de med god økonomi og betalingsvilje tar opp forbrukslån i ny og ne, enn de som ikke er i stand til å betale for seg..... Det er vel ikke mulig å få forbrukslån uten fast inntekt eller jobb heller. Kredittkort derimot er enklere å få. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #30 Del Skrevet 22. desember 2018 42 minutter siden, AnonymBruker said: Hun har vært naiv, gått tilbake til et forhold som ikke fungerte. Dessuten hun banner,synes det er svært usexy Anonymkode: d6956...130 Gøy å provosere? Anonymkode: 995e3...359 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Opie Skrevet 22. desember 2018 #31 Del Skrevet 22. desember 2018 8 minutter siden, Tutte skrev: Det er vel ikke mulig å få forbrukslån uten fast inntekt eller jobb heller. Kredittkort derimot er enklere å få. Nettopp. Men nå blir det solide innstramninger også, når det fra nyttår opprettes et gjeldregister. Det er et bra tiltak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #32 Del Skrevet 22. desember 2018 3 timer siden, Tutte skrev: Nå er det ikke alle som har mulighet til å betale ned 140 000 i gjeld på 1.5 år, så der var dere svært heldige. Andre sliter i lang tid som igjen går utover samboeren og sparing til egenkapital for å kjøpe leilighet i dette tilfellet. Å stå for den biten alene er langt hardere. De har jo tydeligvis mulighet til å spare 125 000 på et år så tror det skal gå? Eller var det samlet? Bør jo gå på 2.5 år for han om de skulle spare samlet. Innen den tid kan hun ha spart egenkapital selv så får hun ordne seg selv. Anonymkode: 6b804...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 22. desember 2018 #33 Del Skrevet 22. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nok en gang, ts får sikre seg selv. I tillegg så vet jo hun med seg selv at hun ikke vil fortsette et forhold etter løgn. Så da vet hun jo hva hun må gjøre. Anonymkode: 6b804...c6d Mange er avhengig av å være to for å komme seg inn på boligmarkedet. To som lever sammen og deler utgifter har en sterkere økonomi enn om de skulle levd hver for seg. Om den ene parten i et forhold roter til økonomien, går det ut over den andre. Når det gjelder løgnen, bør de snakke ut før ts bestemmer seg for å gjøre noe drastisk. Det kan jo være forståelige grunner til gjelden. Alle kan dessuten tabbe seg ut, men det går an å ta seg sammen og rette ooo i ting. Det spørs om dette er et mønster eller en uheldig episode. Og hva det egentlig dreier seg om. Hvem vet, han kan ha tatt opp lån for å hjelpe et familiemedlem i en alvorlig knipe. Han kan ha blitt truet til å betale en gjeld som egentlig ikke er hans. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 22. desember 2018 #34 Del Skrevet 22. desember 2018 3 timer siden, Tutte skrev: Det er vel ikke mulig å få forbrukslån uten fast inntekt eller jobb heller. Kredittkort derimot er enklere å få. Man får jo stadig tilbud om å låne opptil flere hundre tusen uten sikkerhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 22. desember 2018 #35 Del Skrevet 22. desember 2018 (endret) 5 timer siden, Tutte skrev: De er jo samboere. De leier, og har neppe felles investeringer utover kanskje en bil. TS bør fokusere på å sikre sin egen økonomi og at hun må kunne klare seg uavhengig av samboer. Det bør forøvrig alle, kvinner som menn. Endret 22. desember 2018 av Alterego666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 22. desember 2018 #36 Del Skrevet 22. desember 2018 Akkurat nå, Alterego666 skrev: De leier, og har neppe felles knvesteringer utover kanskje en bil. TS bør fokusere på å sikre sin egen økonomi og at hun må kunne klare seg uavhengig av samboer. Det burde forøvrig alle, kvinner som menn. Poenget var jo at begge skulle spare så de fikk egenkapital til å kjøpe en bolig sammen. Når den ene parten skaffer seg gjeld i stedet for sparepenger, ryker boligdrømmen fort. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #37 Del Skrevet 22. desember 2018 Han har selvsagt tatt opp forburkslånet for å betale den avtalte egenandelen. Han har ikke penger til det ellers. Med det nye gjeldsregisteret trodde han vel at han slapp unna dersom han tok opp lånet før registeret kom på plass. Men der bommet han grovt. Med 125k i forbruksgjeld vil han ikke bare slite med skyhøye renter, men beløpet vil ha null å si å egenkapitalen deres. Anonymkode: b5c05...eb8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 22. desember 2018 #38 Del Skrevet 22. desember 2018 3 minutter siden, Thyra skrev: Poenget var jo at begge skulle spare så de fikk egenkapital til å kjøpe en bolig sammen. Når den ene parten skaffer seg gjeld i stedet for sparepenger, ryker boligdrømmen fort. Jeg forstår det, og ser også konsekvensene. Nettopp derfor fokuserte jeg på TS’ nødvendighet av å sikre egen økonomi. Når/dersom de kjøper felles bolig, bør de f.eks ta opp separate lån. Jeg har gått på smeller her, så jeg kan dele noen dyrekjøpte erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #39 Del Skrevet 22. desember 2018 Jeg prøver bare å se forbi følelser. De eier ingenting sammen nå, så det går ikke utover ts. Det at de begge skulle spare for å kjøpe skjer nok ikke, dermed må ts sikre seg selv uansett hvor mye mer vanskelig det blir. Anonymkode: 6b804...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #40 Del Skrevet 22. desember 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg prøver bare å se forbi følelser. De eier ingenting sammen nå, så det går ikke utover ts. Det at de begge skulle spare for å kjøpe skjer nok ikke, dermed må ts sikre seg selv uansett hvor mye mer vanskelig det blir. Anonymkode: 6b804...c6d Men dette handler mest om følelser. Etter de bestemte seg for å prøve på nytt, så ble de enige om at de skulle være ærlige og stole på hverandre. Det var en del av forutsetningen for å prøve igjen. Nå har han brutt denne tilliten med en ganske stor løgn som går ut over deres felles fremtid, og da er mest antagelig forholdet over. Og det er vel mest derfor TS fortviler, pga. følelser. Hun har blitt grundig lurt. Og hun er redd for at det kan vise seg at han kan ha sveket henne ytterligere, når hun finner ut hva han har brukt pengene på. Anonymkode: dbfdd...1f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå