Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #1 Skrevet 2. april 2005 Jenta vår blir 10 mnd i september,, og vi vurdere barnehage da. Lure veldig på om d e for tidlig. Noen med erfaringer? Man bli jo så rastløs av å gå hjemme, og de er jo sånn sett flinkere i barnehage. dagmamma er uaktelt da jeg ikke kjenner noen, og vil ha fagpersoner i tilfelle barnet skulle ha behov for ekstra oppfølging. Er usikker på om jeg skal vente til hun er året. Vil ha så mange meninger som mulig. Det blir sikkert tøft ågå ut i jobb igjen og skulle gå fra banet hver dag. kanskje jeg burde få redusert stilling. vi planlegge litt en til og da hadde det vært greit å ha opparbeid sæ rettigheta i arbeidslivet. Så spørsmålet blir e det bra for barnet å begynne i barnehagen så tidlig? Hvordan er det mulig å kombinere med fulltidsjobb? Hvorfor bør man vente til barnet er 1 år? Trenger litt hjelp til å filosofere omkring temaet.
Gjest Violetta Skrevet 2. april 2005 #2 Skrevet 2. april 2005 Er det gutt eller jente du har egentlig? Det er jo ingen sammenheng mellom overskriften og innholdet i vedlegget. Ellers vil jeg si at det er helt vanlig at barn begynner i barnehage når de er 10-12 mnder, men om jeg hadde valget selv så ville jeg valgt en familiebarnehage, fordi det er færre barn der.
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #3 Skrevet 2. april 2005 Jeg syns personlig, når det gjelder mine egne barn at det er for tidlig.... Men hvis det er snakk om deltidsplass tror jeg ikke det gjør noe..! Det er min mening.
Gjest Anonymous Skrevet 2. april 2005 #4 Skrevet 2. april 2005 Oj det ble vist feil. Jeg har en gutt. Her går det unna i svingene.... :oops:
Vimsevips Skrevet 2. april 2005 #5 Skrevet 2. april 2005 Stort sett går det kjempe fint med både full og deltids plass for de helt minste. Jeg pleier aldri å anbefale mindre enn 50/60 % plass. Da gjør det ingenting om de er syke en dag eller to
Varja Skrevet 2. april 2005 #6 Skrevet 2. april 2005 Datteren min begynte i barnehage 2 (korte) dager i uken da hun var 7 måneder. Det var en veldig liten barnehage med få barn og god bemanning. Vi måtte gjøre noen tilpasninger som å sende med henne egen mat/flaske, kjøpe inn noe utstyr (hun kunne ikke sitte i samme slags stol som de andre osv.). Det gikk fint for henne å begynne så tidlig. Tror hun trivdes ok og jeg så at hun lærte mye av de større barna. Hun begynte å klappe i hendene til sangleker, spise selv med skje osv. veldig tidlig. Nå har hun alltid vært et veldig trygt og glad barn så kanskje det var noe av årsaken til at det har gått så bra. Nå er jo 10 måneder ikke så veldig lite da. Datteren din kommer kanskje til å være den yngste en liten stund, men det er jo ikke så stor forskjell til de andre barna. Tror personlig barnehage kan være en bedre løsning selv for de aller yngste enn dagmamma, men som sagt, kommer kanskje ann på barnets personlighet.
Gjest Gjesta Skrevet 3. april 2005 #7 Skrevet 3. april 2005 Dersom jeg hadde et valg ville jeg ikke satt min ti måneders i barnehage. Dersom jeg hadde mulighet ville jeg gått hjemme til barnet var to år. Tex - barnepleier med lang fartstid i barnehage.
Cr@sh Skrevet 3. april 2005 #8 Skrevet 3. april 2005 Dersom jeg hadde et valg ville jeg ikke satt min ti måneders i barnehage. Vil du fortelle hvorfor du ikke ville det? Jeg blir fersk "barnehagemamma" fra høsten - gutten min blir da 14 mnd.... Gruer meg litt til å ha han i barnehage, men økonomien vår tilsier ikke at jeg kan være hjemme enda lenger. Dessverre.
Gjest Gjesta Skrevet 3. april 2005 #9 Skrevet 3. april 2005 Fordi jeg syns at så små barn trenger tettere voksenoppfølging enn man er i stand til å gi når det er fire voksne og fjorten ett- og toåringer. Fordi jeg tror at barna trenger mammaen sin og mammaens trygge arm lengre enn til de er ti måneder gamle. Fordi jeg selv har jobbet på småbarnsavdelig og aldri vil gjøre det igjen, og aldri ville satt ungen min der. Jeg gikk konstant med dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarte å gi de små alt det de trengte hver eneste dag. Fordi det skal være fire voksne, men at kjernetiden for alle fire er fra ti til halv to, og da er det stort sett sovetid for de fleste. Så mesteparten av dagen er man stort sett bare to, og innimellom tre voksne på alle fjorten. Jeg er kanskje ikke så snill som skriver dette, men jeg hadde heller valgt to roms og knekkebrød, enn barnehage til barn under to år. Nå vil jeg presisere at jeg snakker om vanlige barnehager, ikke dagmammaer eller familiebarnehager. Det finnes mange glimrende dagmammaer, som har to max tre barn, og som klarer det på en utmerket måte. Og det finnes glimrende familiebarnehager, med to voksne og fire fem barn, som gjør en god jobb. Problemet er når det blir mange barn og få voksne.
Gjest lilletroll Skrevet 3. april 2005 #10 Skrevet 3. april 2005 Vi ventet til datteren var 3, og ville valgt samme løsning igjen! Vi ville ALDRI hatt jenta vår i bhg fra hun var året og enda yngre enn de, men jeg vet jo at det gjøres og at det er "vanlig" og de vokser vel opp og blir fine barn de også..
Gjest Melie Skrevet 3. april 2005 #11 Skrevet 3. april 2005 Helt enig med Tex... Endelig noen som ser dette fra samme side som meg. Ville ikke hatt ett barn på 2 år i barnehage engang. Har vært hjemme og er fortsatt hjemme med mine to gutter. Barnas barndomsår får man aldri tilbake og jeg har tenkt å nyte hvert og ett av dem. :-)
Gjest Madeline Skrevet 3. april 2005 #12 Skrevet 3. april 2005 Jeg ville ventet til barnet var 2-3 år med å begynne i barnehagen. Men det er min mening og jeg vet at ikke alle har muligheten til å være hjemme med barnet så lenge.
Gjest Primula Skrevet 3. april 2005 #13 Skrevet 3. april 2005 Jeg ventet til min datter var nesten 2. Vi ifkk plass da hun var 10 måneder, men jeg syntes hun var alt for lita til å begynne i barnehagen!! Derfor hadde vi dagmamma 1-2 dager i uken og trappet heller ned på studier/jobb.. Dersom jeg har mulighte vil jeg gjøre det samme med nestemann.
kkristin Skrevet 3. april 2005 #14 Skrevet 3. april 2005 Jeg har alltid vært sterk motstander av å ha barn under to/tre år i barnehage.(særlig mine egne da..) Nå har jeg vært hjemme med dattera mi i snart to år, og venter en lillebror i august. Da blir jeg hjemme et år til. Etter det vet jeg ikke om jeg klarer å gå hjemme mer, selv om det i utgangspunktet er det jeg vil mest av alt. Jeg går i åpen barnehage og andre aktiviteter hver dag. Jeg er også dagmamma til ei jente som er bestevenn med dattera mi. Det er utrolig mange positive ting med å hjemmeværende, og det er så synd at jeg kanskje ikke orker det stort lenger!! Grunnen til at jeg sliter er alt for liten voksenkontakt. Det er jo ikke kultur for å være hjemme lenger... (tragisk) Selv om jeg møter folk i åpen barnehage trenger jeg mer privat og fast kontakt med voksne. Jeg er rett og slett veldig ensom. Det er veldig synd... Så jeg kommer antageligvis til å søke tiltidsplass til begge neste høst, og begynne å studere så smått...
nallemaja Skrevet 3. april 2005 #15 Skrevet 3. april 2005 Jeg ville aldri sendt ungene mine i barnehagen når de var ti måneder, da hadde jeg heller tatt dagmamma, og det er jo mer økonomisk fornuftig også siden man da får kontantstøtte. Selv har jeg vært hjemme med begge mine, og yngste er nå 2,5, og eldste 4. Eldstemann begynte i barnehagen for et halvt år siden for vi så at han trengte mer kontakt med andre barn, og fordi det virka som om han kjeda seg litt hjemme,-og det går kjempebra, men tror ikke jeg ville likt situasjonen om han måtte ut i barnehage når han var bitteliten. Hadde ikke økonomi til å være hjemme med han lengere enn permisjonen egentlig, men vi ville ha flere barn, så vi gjorde meg gravid igjen, slik at han bare måtte til dagmamma i noen få måndeder. Er sikker på at jeg kommer til å være glad for at jeg tok meg disse åra som hjemmeværende husmor resten av livet, for jeg tror det har gjort barna mine trygge, rolige og sikre på at de er elsket
Gjest gjest1 Skrevet 3. april 2005 #16 Skrevet 3. april 2005 Jeg ville ha satt et så llite barn i en familie barnehage, jeg. Mere voksne kontakt..
Bi Skrevet 3. april 2005 #17 Skrevet 3. april 2005 jenta vår skal i barnehage i sommer, da er hun ett år. Vi har gode erfaringer med barnehage, mitt inntrykk er at de strekker seg langt for at barna skal få det bra. og skal man først være borte fra dem, er det jo trygt med barnehage, da. Vi kjenner ingen aktuelle dagmammaer, så det er uaktuelt for oss. Har dårlig erfaring med dagmammaer for øvrig. I barnehager er det tross alt en slags kvalitetssikring. og en fordel til: Får man dem inn i barnehage med det samme, slipper de løsrivelse og ny tilvenning når de engang må slutte hos dagmamma for å begynne i barnehage. For jeg er ikke i tvil om at barn på to-tre år har godt av å være i barnehage.-
kariannemor Skrevet 3. april 2005 #18 Skrevet 3. april 2005 Vi har søkt på barnehage plass for datteren vår til høsten.. da vil hun være 10 måneder, planen er at hun skal gå i barnehage tre dager i uka og være hos farmor/mormor en dag i uka. Slik at jeg og sambo for jobbet/studert... Skulle gjerne vært hjemme et år til, men det har vi ikke råd til- trenger to inntekter! Regner med at det kommer til å gå bra til høsten... Er jo kjekt at hun lærer å være sammen med andre barn også... :-) Det går jo alltids ann å prøve, trives dere ikke med løsningen kan man prøve noe annet!
Allianca Skrevet 4. april 2005 #19 Skrevet 4. april 2005 Jeg ville aldri satt en baby på 10mnd i barnehagen... Om han er 10mnd eller 1år, så synes jeg uansett at det er for tidlig. Hvis du MÅ ut å jobbe, så prøv heller dagmamma eller familiebarnehage. Men har du muligheten til å gå ned på stillingen din, så ville jeg absolutt anbefalt deg det. Når barna er små prioriterer jeg tid sammen med ungene, framfor å ha god råd.
Gjest Anonymous Skrevet 4. april 2005 #20 Skrevet 4. april 2005 Her var det mange som vet hva som er bra/ ikke bra for en unge på 10 mnd! Min 10 mnd gamle datter begynte i barnehagen da hun var 10 mnd. Det er en barnehage med dyktige ansatte og minimalt med gjennomtrekk. Min datter trivdes der nærmest fra 1. dag. Hun fikk se andre voksne enn bare mammaen sin og fikk treffe andre barn. Det er en småbarnsavdeling med 3 barn pr voksen. Antall barn ligger på 9-10 stk. Jeg gikk ut i 50 % jobb og tok resten ut i tidskonto. Det var godt både for min datter og meg. Må legge til at jeg har to barn fra før, og at jeg var lei av å gå hjemme. I dag er hun 1,5 år og det er aldri skriking når jeg leverer ungen i barnehagen. Hun har knapt tid til å klemme meg når jeg drar. Men når jeg henter henne er det stor gjensynsglede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå