Gå til innhold

Tilkallingsvikar - forferdelig klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobbet litt som tilkallingsvikar nå før jul. Er verken godt kjent med skolens rutiner eller elevene. Har hatt litt ulike klasser, og de fleste er greie. Noen elever prøver seg jo, men de hører på meg til slutt.

Så er det en klasse jeg har hatt et par ganger, som er, unnskyld meg, helt forferdelig. Det er noen få elever der som nekter å høre på meg, en slags «hva gjør du her????»-holdning bare jeg ser på de eller sier hei. Høylytte protester, klaging og ekstremt frekke kommentarer mot meg i undervisning. De blir skikkelig provosert og frekke hvis jeg gir beskjeder som «nå må du sitte på plassen din», «nå skal vi jobbe med oppgavene, ikke prate med sidemannen», «nå er det Lise som snakker, så da må du være stille». De tåler ikke tilsnakk, selv om jeg sier det på en ordentlig måte.

I de andre klassene er jeg rolig og blid, men rettferdig, bestemt og konsekvent om det trengs. Har aldri trengt å heve stemmen noe særlig. Men sist jeg var vikar i denne andre klassen, så ble jeg forbanna til slutt. Jeg sa ikke noe stygt eller gikk personlig til angrep på noen, men jeg ble bare dritt lei og hamra i bordet og ropte ut at nå er det nok!!! Så holdt jeg en lang tirade om at jeg ikke tåler slik oppførsel.

Jeg snakket med kontaktlærer etterpå, og de fikk visst skikkelig tilsnakk. Men nå gruer jeg meg SKIKKELIG til å ha klassen igjen etter nyttår! 

Noen tips til hvordan håndtere slike klasser? Det er skikkelig nedlatende holdning. De gidder ikke høre på meg og behandler meg som dritt. Eneste gangen de holdt munn var da jeg ble forbanna på de, men jeg kan ikke kjefte på de hver eneste gang? Jeg syns så synd på de andre, stakkars elevene som faktisk sitter stille, er hyggelige og høflige og gjør sitt beste.

Siden jeg bare jobber noen timer her og der, så får jeg aldri satt meg ned og snakket med kolleger for tips og råd. Jeg er jo ikke med i fellesmøter og sånt. Derfor spør jeg her.

Anonymkode: 3d569...437

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må snakke med de enkeltelevene som lager bråk. Ta de til side etter timen, og inngå avtaler med de. Ala; "Du, jeg liker ikke å måtte kjefte, og jeg tror du synes det er kjipt å bli kjefta på, hvordan kan vi sammen finne frem til en løsning som fungerer i klasserommet?". Pleier å funke på ungdomstrinnet. På barnetrinnet litt mer 50/50... Prøv, funker det ikke, må du alliere deg med kontaktlærer/foreldre. 

Anonymkode: 7edc2...e00

• Liker 13
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må snakke med de enkeltelevene som lager bråk. Ta de til side etter timen, og inngå avtaler med de. Ala; "Du, jeg liker ikke å måtte kjefte, og jeg tror du synes det er kjipt å bli kjefta på, hvordan kan vi sammen finne frem til en løsning som fungerer i klasserommet?". Pleier å funke på ungdomstrinnet. På barnetrinnet litt mer 50/50... Prøv, funker det ikke, må du alliere deg med kontaktlærer/foreldre. 

Anonymkode: 7edc2...e00

Jo, jeg har prøvd å snakke til noen enkeltelever. De verste, to stk, bare løp sin vei da jeg prøvde å snakke med de etter timen sist. Og jeg måtte jo dra. Ikke gidder jeg å løpe etter de heller. Prøver også å skape relasjoner. Si hyggelige ting, smalltalk, men det er som om de hater meg fordi jeg setter krav til de. Det er som om de blir overrasket over at de må følge skolens regler i mine timer. 

Tenker jeg kan skrive navn på de som bråker på en lapp og gi til kontaktlærer. Håpe at h*n tar tak i det. 

«Heldigvis» fortalte noen andre av elevene i klassen at denne lille gjengen bråker med alle andre vikarer og studenter også. Så det er jo ikke meg personlig det går på, men er jo ikke greit uansett.

• Liker 1
Skrevet

Noen klasser er vanskelig å komme inn i, særlig som vikar. Har du anledning til å ta en prat med kontaktlæreren deres for å få noen gode råd? 

Jeg var borti en klasse i praksis som responderte veldig dårlig på å stille krav og på å "kjefte". Vi alle erfarte at når vi møtte dem med en positiv innstilling, og ga dem tilbakemeldinger på det som fungerte, fikk vi elever som var langt mer vennlig innstilt til oss.

Anonymkode: cae3c...ee3

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet litt som tilkallingsvikar nå før jul. Er verken godt kjent med skolens rutiner eller elevene. Har hatt litt ulike klasser, og de fleste er greie. Noen elever prøver seg jo, men de hører på meg til slutt.

Så er det en klasse jeg har hatt et par ganger, som er, unnskyld meg, helt forferdelig. Det er noen få elever der som nekter å høre på meg, en slags «hva gjør du her????»-holdning bare jeg ser på de eller sier hei. Høylytte protester, klaging og ekstremt frekke kommentarer mot meg i undervisning. De blir skikkelig provosert og frekke hvis jeg gir beskjeder som «nå må du sitte på plassen din», «nå skal vi jobbe med oppgavene, ikke prate med sidemannen», «nå er det Lise som snakker, så da må du være stille». De tåler ikke tilsnakk, selv om jeg sier det på en ordentlig måte.

I de andre klassene er jeg rolig og blid, men rettferdig, bestemt og konsekvent om det trengs. Har aldri trengt å heve stemmen noe særlig. Men sist jeg var vikar i denne andre klassen, så ble jeg forbanna til slutt. Jeg sa ikke noe stygt eller gikk personlig til angrep på noen, men jeg ble bare dritt lei og hamra i bordet og ropte ut at nå er det nok!!! Så holdt jeg en lang tirade om at jeg ikke tåler slik oppførsel.

Jeg snakket med kontaktlærer etterpå, og de fikk visst skikkelig tilsnakk. Men nå gruer jeg meg SKIKKELIG til å ha klassen igjen etter nyttår! 

Noen tips til hvordan håndtere slike klasser? Det er skikkelig nedlatende holdning. De gidder ikke høre på meg og behandler meg som dritt. Eneste gangen de holdt munn var da jeg ble forbanna på de, men jeg kan ikke kjefte på de hver eneste gang? Jeg syns så synd på de andre, stakkars elevene som faktisk sitter stille, er hyggelige og høflige og gjør sitt beste.

Siden jeg bare jobber noen timer her og der, så får jeg aldri satt meg ned og snakket med kolleger for tips og råd. Jeg er jo ikke med i fellesmøter og sånt. Derfor spør jeg her.

De anser deg som svak, får deg dit de vil med sin prat. Du må være sterkere enn elevene, tilsnakk og lett "kjeft" tåler de. Ellers kan jeg tenke meg at du ikke har opparbeidet deg noe tillit, så det får du jo merke. Å få en flokk med unger til å like deg, i tillegg være etter reglene er gå ake så vanskelig. Tid er tingen. 

Anonymkode: acb6d...c1f

Skrevet

Jeg trodde det bare var å sende de til rektor for en samtale? 

Anonymkode: 62def...f9f

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg har prøvd å snakke til noen enkeltelever. De verste, to stk, bare løp sin vei da jeg prøvde å snakke med de etter timen sist. Og jeg måtte jo dra. Ikke gidder jeg å løpe etter de heller. Prøver også å skape relasjoner. Si hyggelige ting, smalltalk, men det er som om de hater meg fordi jeg setter krav til de. Det er som om de blir overrasket over at de må følge skolens regler i mine timer. 

Tenker jeg kan skrive navn på de som bråker på en lapp og gi til kontaktlærer. Håpe at h*n tar tak i det. 

«Heldigvis» fortalte noen andre av elevene i klassen at denne lille gjengen bråker med alle andre vikarer og studenter også. Så det er jo ikke meg personlig det går på, men er jo ikke greit uansett.

I stedet for å alltid ta tak i det negative, se etter det positive og bruk det. Ellers vil du bli sett på som hun teite.

• Liker 2
Skrevet

Dette hadde de bare godt av, bråkegjengen. De må lære seg respekt for voksne.

Anonymkode: e725f...dbf

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I stedet for å alltid ta tak i det negative, se etter det positive og bruk det. Ellers vil du bli sett på som hun teite.

Dette er helt sant. Den klassen er nok vant til å bli kjeftet på, siden det er noen umuliuser der. Overrask dem med å være sykt hyggelig, da skjønner de ikke noe, og du kan bruke den «luka» - altså det kvarteret, hvor de sitter helt stille å lurer på hvorfor du er så grei - til å vinne tillit. 

Endret av Unika
  • Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen klasser er vanskelig å komme inn i, særlig som vikar. Har du anledning til å ta en prat med kontaktlæreren deres for å få noen gode råd? 

Jeg var borti en klasse i praksis som responderte veldig dårlig på å stille krav og på å "kjefte". Vi alle erfarte at når vi møtte dem med en positiv innstilling, og ga dem tilbakemeldinger på det som fungerte, fikk vi elever som var langt mer vennlig innstilt til oss.

Anonymkode: cae3c...ee3

Jeg kommer alltid inn i klassen med et smil og positiv innstilling. Sier ting som at det er hyggelig å se de igjen, og sånt. Men så er det for eksempel noen som begynner å prate når jeg gir beskjed, og jeg sier fra på en hyggelig måte noe sånt som «skal vi se, da bare venter jeg litt til alle følger med». Det bryr de seg ikke om, men kan heller begynne å rope ting som «når skal vi spise?? Når er det friminutt?? Herregud men bare gi den beskjeden da!!!!»

Eller så begynner noen å gå rundt, kanskje finner de seg en saks eller fikler med ett eller annet. Så sier jeg at de må sette seg ned, også får jeg noe sånt som «Samma det, vel! Herregud!» eller «Faen som du MASER da!!!». Og da klarer jeg bare ikke se det positive i det de driver med. Har de en sjelden gang sittet ordentlig og gjort det de skal, så roser jeg. Det gjør jeg alltid, uavhengig av hvilken klasse. Men stort sett er det bare sånne kommentarer. Det er også noen som sitter og lager lyder. Enten med stemmen, eller at de trommer med en blyant e.l. De gidder ikke å respektere det verken om jeg eller andre elever ber de være stille. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg svarer ut fra at jeg gikk i en sånn problemklasse der noen fikk en lærer til å gråte blant annet. 

Skrevet

Hvorfor kan du ikke be dem sitte på gangen om de ikke kan oppføre seg? 

Eller de kan få sitte sammen med deg ved tavla til de lærer folkeskikk. 

Anonymkode: e1571...f08

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan du ikke be dem sitte på gangen om de ikke kan oppføre seg? 

Eller de kan få sitte sammen med deg ved tavla til de lærer folkeskikk. 

Anonymkode: e1571...f08

Skrevet

Høres slitsomt ut... Men du sier ikke hvilken alder disse er i? Det er ofte lettere å komme med tips dersom en vet om det er småtrinnet, mellomtrinnet eller ungdomstrinnet vi snakker om her.

Anonymkode: f896e...eca

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Unika said:

Dette er helt sant. Den klassen er nok vant til å bli kjeftet på, siden det er noen umuliuser der. Overrask dem med å være sykt hyggelig, da skjønner de ikke noe, og du kan bruke den «luka» - altså det kvarteret, hvor de sitter helt stille å lurer på hvorfor du er så grei - til å vinne tillit. 

Hmm. Hvordan da? Og hva skal jeg gjøre om en elev sier at jeg er stygg og dum så h*n gidder ikke høre på meg. (Har fått lignende kommentar). Eller når tre elever høylytt i kor protesterer på at de må finne matteboka og gjøre oppgaver?

Jeg syns det er et godt forslag da, men kan liksom ikke komme på noe konkret :p. 

Kanskje jeg kunne hatt en morsom lek neste gang, hvor vi kan bli bedre kjent. Men jeg er 90% sikker på at noen vil prøve å sabotere da også.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres slitsomt ut... Men du sier ikke hvilken alder disse er i? Det er ofte lettere å komme med tips dersom en vet om det er småtrinnet, mellomtrinnet eller ungdomstrinnet vi snakker om her.

Anonymkode: f896e...eca

Mellomtrinnet :)

Glemte å skrive det.

Skrevet

Dette er typiske eksempler på unger som aldri blir snakket til hjemme. De er alltid vant til å få det som de vil. Den pedagogiske barneoppdragelsen kan du få av meg. Den avler kun "drittunger" for å si det rett ut!

Anonymkode: d382c...263

• Liker 2
Skrevet

Skal  du være i klassen mye? I sånne "problemklasser" (i mangel av et bedre ord) er relasjoner alfa og omega, sammen med tydelighet, struktur og klare rutiner. Sett deg inn i hvilke rutiner kontaktlærer bruker og prøv å følge disse. 

Anonymkode: ff4d7...0b8

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Skal  du være i klassen mye? I sånne "problemklasser" (i mangel av et bedre ord) er relasjoner alfa og omega, sammen med tydelighet, struktur og klare rutiner. Sett deg inn i hvilke rutiner kontaktlærer bruker og prøv å følge disse. 

Anonymkode: ff4d7...0b8

Jaaa jeg tror det. Rektor har sagt at de vil treng vikar en del på trinnene pga sykemelding og videreutdanninger hos lærerne. 

Jeg har fått ganske grei info om rutiner. Det funker fint i de andre klassene. Kanskje jeg burde snakke om rutinene neste gang og være veldig tydelig på at de skal følges. Det ble litt sånn «sjokk» å gå fra klasser der det går veldig greit, til en klasse hvor det er helt kaos. Jeg tok det vel for gitt at de skulle være like greie å ha med å gjøre.

Mhm, prøver å bygge relasjoner. Men de som respekterer meg minst har ikke lyst til å prate med meg. Hvis jeg går bort til de i timen og gir en positiv kommentar, så er det bare «gå vekk, du er plagsom» eller noe. Sier jeg hei og smiler i friminuttet så ser de bare dumt på meg og går.

Også drar de jo med seg de andre i klassen og hauser opp til skikkelig negativ stemning i timen.

jeg skal fortsette å si hei til de og gi de positive kommentarer, altså. Men ja, det tar vel sin tid. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis alt annet er prøvd, ignorerer jeg slike elever, i hvert fall en stund, til ting har snudd. De blir ofte roligere når de ser at du ikke reagerer. Noen ganger sier jeg rett ut "nå gidder jeg ikke mer av deg", og så ignorerer jeg vedkommende resten av timen og oppfører meg samtidig normalt mot de andre elevene. Jeg syns det er utrolig provoserende hvor dårlig enkelte foreldre oppdrar barna sine. 

Anonymkode: a5b4a...131

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...