AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #1 Skrevet 21. desember 2018 Jeg er veldig flink til å tegne. Da jeg var liten så tegnet jeg hele tiden, og selv om jeg ikke tegner like mye nå, så har jeg fortsatt med det. Problemet er at barna jeg er tante til kommer med bestillinger. "Kan du tegne en jente?" "Kan du tegne en hest?" En ting er å sitte sammen med barna å tegne småting, men det har blitt til at de forventer at jeg tegner til dem. Jeg har ikke alltid lyst, selv om jeg gjør det. Det begynner som oftest med eldste, og så vil lillesøster ha helt lik (selv om det aldri blir det). Hun vil alltid ha det samme som storesøster. Jeg ønsker at de skal tegne selv. Hun på 8 år syntes at jeg er kjempe flink å tegne, og hun liker å ta med tegningene hun har fargelagt på skolen, men hun blir jo ikke like flink en dag hvis hun aldri tegner selv. 😕 Å få noen andre til å tegne ødelegger vel utviklingen av tegnetalentet. Alle kan bli flink til å tegne, men det kommer ikke gratis. Jeg tror kanskje at grunnen til at hun ikke gidder selv er at hun syntes mine tegninger er vaker, samtidig som det er demotiverende å ikke få til å tegne slik jeg gjør. Så jeg lurer nå på om jeg rett og slett skal la være å tegne med barna. De liker jo å tegne, men hvis jeg er i rommet når tegning skjer, så spør de meg. Ingen andre vokse i familien blir bedt om å tegne ting, så det er jo klart at de bare har disse forventningene til meg. Anonymkode: bffab...fb2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #2 Skrevet 21. desember 2018 Kan du ikke si at du bare tegner om dere tegner sammen? Hun tegner litt og du tegner litt? Eller at dere tegner til hverandre? Ikke la barna sitte passive, men inkluder dem. Be dem tegne slik at du kan fargelegge osv. Eller lær fra deg triks med skyggelegging osv. Da blir du en fin inspirator. Anonymkode: 1c95a...3b2 17
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #3 Skrevet 21. desember 2018 Det gjør unger med alle voksne. Jeg kan ikke tegne en rett strek med linjal men blir spurt om å tegne for ungene. Har ikke analysert grunnen. Anonymkode: fd132...f93 24
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #4 Skrevet 21. desember 2018 Hadde det vært dine egne barn og det derfor alltid ble sånn hadde jeg forstått deg. Men du er jo bare tante, bare tegn i vei til dem om du trives med det:) Anonymkode: 01de6...5cd 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #5 Skrevet 21. desember 2018 Sett gjerne grenser for deg selv. 'Ok, men bare én hver.' Si nei noen ganger. Og som noen over sier - vis dem teknikker og oppmuntre dem til å øve. Anonymkode: 25000...079 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #6 Skrevet 21. desember 2018 Når de sier du er flink til å tegne, fortell dem hvor mye du har øvet! Oppmuntre dem til å tegne selv, fordi det er moro. Vis dem hvordan de kan gjøre det, uten å tegne hele. Tegn stiplet svakt så kan de tegne over og lære å føre blyanten. Anonymkode: 0acbe...078 7
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #7 Skrevet 21. desember 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært dine egne barn og det derfor alltid ble sånn hadde jeg forstått deg. Men du er jo bare tante, bare tegn i vei til dem om du trives med det:) Anonymkode: 01de6...5cd Men jeg trives egentlig ikke med det. Det blir så mye mas og bestillinger. Noen ganger vil jeg, men andre ganger vil jeg ikke. For noen dager siden tegner jeg én tegning fordi jeg følte at jeg måtte, men rett etter kommer lillesøster og vil ha, og da prøvde jeg å si nei. Det gikk ikke, så da måtte jeg tegne til henne også. Lillesøster er 3, så hun kan bli litt furten hvis hun ikke får det storesøster får. Anonymkode: bffab...fb2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #8 Skrevet 21. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når de sier du er flink til å tegne, fortell dem hvor mye du har øvet! Oppmuntre dem til å tegne selv, fordi det er moro. Vis dem hvordan de kan gjøre det, uten å tegne hele. Tegn stiplet svakt så kan de tegne over og lære å føre blyanten. Anonymkode: 0acbe...078 Det var en god idé. Da kan jeg få dem til å bli vandt til formene. Anonymkode: bffab...fb2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #9 Skrevet 21. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett gjerne grenser for deg selv. 'Ok, men bare én hver.' Si nei noen ganger. Og som noen over sier - vis dem teknikker og oppmuntre dem til å øve. Anonymkode: 25000...079 Jeg tror at neste gang så skal jeg heller si at vi kan tegne det samme. Så kan hun se og herme på sitt eget ark. Det var lurt. Anonymkode: bffab...fb2 2
absinthia Skrevet 21. desember 2018 #10 Skrevet 21. desember 2018 Jeg pleier å vise barna hvordan de kan få kule tegninger ut av kruseduller eller div former og at det ikke trenger å være helt virkelighetsnært for å bli kult eller fint, om man bare fargelegger godt og gjør seg litt flid. F.eks tegne en hest med bare firkanter og rektangler til kropp og hode, en stor samling kruseduller, som man tegner munner og spøkelsesarmer på og fargelegger rundt spøkelsene, en fugl av trekanter, en rar skapning med uformelig hode og tallerkenøyne, byer med skeive hus, rare drager osv Det setter i gang fantasien deres og gjør at de ser andre muligheter. Jobber med barn og pleier heller å få dem til å tenke, foran å tegne til dem. Viktig at ikke alt må være så fint og perfekt hele tiden. Har jobbet med femåringer som har grått og grått, fordi ikke tegningen deres ble perfekt og lært dem at man ikke trenger å få sammenbrudd og gi opp, dersom en strek ble litt feil, men at det blir bra uansett, om man jobber godt. I ditt tilfelle, ville jeg kanskje tegnet en enkel tegning til dem og ellers heller vist dem hvordan en tegning blir bra, uten at det trenger å være helt virkelighetsnært. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #11 Skrevet 21. desember 2018 17 minutter siden, absinthia skrev: Jeg pleier å vise barna hvordan de kan få kule tegninger ut av kruseduller eller div former og at det ikke trenger å være helt virkelighetsnært for å bli kult eller fint, om man bare fargelegger godt og gjør seg litt flid. F.eks tegne en hest med bare firkanter og rektangler til kropp og hode, en stor samling kruseduller, som man tegner munner og spøkelsesarmer på og fargelegger rundt spøkelsene, en fugl av trekanter, en rar skapning med uformelig hode og tallerkenøyne, byer med skeive hus, rare drager osv Det setter i gang fantasien deres og gjør at de ser andre muligheter. Jobber med barn og pleier heller å få dem til å tenke, foran å tegne til dem. Viktig at ikke alt må være så fint og perfekt hele tiden. Har jobbet med femåringer som har grått og grått, fordi ikke tegningen deres ble perfekt og lært dem at man ikke trenger å få sammenbrudd og gi opp, dersom en strek ble litt feil, men at det blir bra uansett, om man jobber godt. I ditt tilfelle, ville jeg kanskje tegnet en enkel tegning til dem og ellers heller vist dem hvordan en tegning blir bra, uten at det trenger å være helt virkelighetsnært. Du har nok rett. Da jeg var tenåring begynte kusinen min å gråte fordi hun ikke kunne tegne som meg. Hun var jo fem år yngre. Jeg pleier ikke å tegne mitt beste når jeg tegner for dem, fordi det tar tid, men det er jo klart at det blir mye mer virkelighetsnært enn det de tegner, og det kan virke litt demotiverende for dem. Men når jeg tegner spør alltid hun eldste hvorfor jeg tegner så svakt først, og da forklarer jeg at jeg lager en skisse svakt først, slik at jeg har mer kontroll over hva jeg tegner. Det er lurt å gjøre som du sier. Man trener jo opp sine kreative evner når man kan lage noe kult ut av kruseduller! Dessuten er jo alt former. Når jeg lager hest, så begynner jeg med en firkant med to sirkler, for å forme kroppen. Hvis man kan kjenne igjen formene i en ting, så kan man bruke dem til å lage en skisse først. Anonymkode: bffab...fb2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #12 Skrevet 21. desember 2018 Jeg jobber med ei i barnehagen som er kunster, hun har tidvis livnært seg av det (sier det for å poengtere hvor flink hun er). Hun lærer de eldste barna i barnehagen en del teknikk både innen tegning og maling, av og til tegner hun til dem, men det er heller sjelden.. Anonymkode: f5c31...4d7
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #13 Skrevet 21. desember 2018 Jeg ville tegnet i vei og ikke tenkt så mye over det. Jeg hater feks å bygge Lego men gjør det likevel fordi barna synes det er gøy.😊 Anonymkode: 4a805...71e
Hactar Skrevet 21. desember 2018 #14 Skrevet 21. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men jeg trives egentlig ikke med det. Det blir så mye mas og bestillinger. Anonymkode: bffab...fb2 Her er det bare å sette grenser, som med alle andre ting. Sikkert litt vanskeligere som tante, og særlig hvis du ikke har barn selv, men barn vil gjerne mase så lenge du gir etter. De har ikke vondt av å høre at «nå skal tante ditten eller datten, og du kan tegne selv.»
Møysa Skrevet 22. desember 2018 #15 Skrevet 22. desember 2018 Lær dem! Gjør sånn som Øysteins Blyant(NRK TVprogram) og forklar og hjelp dem med bevegelser. Du har rett til å si nei, hvis det er noen ganger du ikke vil. Husk å sette grenser, det er viktig for deg og viktig for dem å lære. Og oppretthold gleden ved å tegne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå