AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #1 Skrevet 21. desember 2018 Jeg vet jo at historien aldri gjentar seg helt, og at holocaust aldri vil skje på nøyaktig samme måte, men er likevel en tanke jeg har fått. Noen ganger får jeg en sånn ekkel følelse av at vi beveger oss i en svært farlig retning. Synes det er mye skummelt som er i anmarsj, av umenneskeliggjøring og demonisering. Ting blir sagt om muslimer som ikke ville blitt akseptert om andre folk, og enkelte kanaliserer ekstremt mye hat på denne gruppen. Jeg ser for eksempel besteforeldrene mine, som aldri har kjent en eneste muslim, dele "fake news" om muslimer og hvor jævlige de er på Facebook. Mange her på forumet bruker jo også ekstremt mye tid på å diskutere islam negativt, der er ingen grense for hvor mange innlegg og tråder som lages. Mange virker nesten besatt. Er det ikke litt det samme som startet jødeforfølgelsene, at man over tid stadig demoniserte og skyldte på denne gruppen for alt, og sluttet å tenke på dem som individer - men bare som "sleipe, skitne jøder som snyltet til seg penger og lurte folk"? Og over tid, selvsagt etter en del år, så kom noen på tanken om en "endelig løsning"? Anonymkode: db9b7...aea 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #2 Skrevet 21. desember 2018 Jeg er mye mer bekymret for hva islam vil gjøre mot ateister og kristne enn motsatt. Ord og handling er to forskjellige ting, og radikale muslimer har et mye sterkere hat mot det jevne vestlige mennesket enn motsatt. Anonymkode: 88857...57d 22
Vagt Skrevet 21. desember 2018 #3 Skrevet 21. desember 2018 Holocaust-begrepet viser til litt forskjellig, men dersom man forstår holocaust som folkemord på folkegrupper, så ja - muslimer kan, og har blitt utsatt for folkemord. Jeg vil i stor grad si at IS har bedrevet systematisk folkemord mot blant annet muslimer i bla. Irak, Syria, Libya og andre områder hvor de har kontroll. Som regel begynner det med at man forsøker å skape en ytre fiende, som man klandrer problemer for. Tyskerne hadde jøder som en ytre fiende, mens Norge (i enkelte nasjonalistiske kretser) bruker muslimer som en ytre fiende man kan laste over problemer på. Dersom de riktige (les: feil) personene får makt, kan det utvikle seg i farlig retning. Samtidig er det kjent at historien aldri kan gjenta seg, siden den allerede har skjedd. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #4 Skrevet 21. desember 2018 Nei. Retorikken rettet mot muslimer i Europa i dag minner mer om retorikken mot kommunister under den kalde krigen, enn retorikken mot jøder i mellomkrigstiden. Det er større sannsynlighet for at grupperinger innen islam starter en holocaust-lignende heldese mot en annen folkegruppe. Husk at islam er verdens største religion med omtrent 4 milliarder "medlemmer". Anonymkode: bc183...ed3 10
hocane Skrevet 21. desember 2018 #5 Skrevet 21. desember 2018 Nei. Men ser du hvordan muslimer ser og behandler jøder tror jeg det er en mulighet for at historien kan gjenta seg. 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #6 Skrevet 21. desember 2018 Jeg syns ikke sammenlikningen mellom jøder og muslimer i denne sammenhengen er troverdig. Jøder hadde ingen egen stat før Israel og drev heller ikke organisert forfølgelse eller trakassering mot andre folkegrupper. En ting er jo den Islamske statens gjerninger, noe helt annet er muslimers fremferd i Europa. Jøder organiserte ingen terrorangrep eller "seksuell jihad" (Køln nyttårsaften 2015/2016) med mer så vidt jeg vet. Slik sett mener jeg muslimers oppførsel (for å generalisere) er langt verre enn jødenes. Anonymkode: 82ede...4c4 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #7 Skrevet 21. desember 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Retorikken rettet mot muslimer i Europa i dag minner mer om retorikken mot kommunister under den kalde krigen, enn retorikken mot jøder i mellomkrigstiden. Det er større sannsynlighet for at grupperinger innen islam starter en holocaust-lignende heldese mot en annen folkegruppe. Husk at islam er verdens største religion med omtrent 4 milliarder "medlemmer". Anonymkode: bc183...ed3 Jeg tror du har rett. Anonymkode: 82ede...4c4 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #8 Skrevet 21. desember 2018 De aller fleste nordmenn er jo utrolig positive til innvandring og muslimer. De aller fleste muslimer er ikke positive til måten nordmenn lever på, spesielt norske jenter. Jeg er mye mer redd for at det er vi som blir utslettet. Nordmenn er generelt utrolig fredelige og medmenneskelige mennesker Anonymkode: cf3e0...00d 7
Mann3030 Skrevet 21. desember 2018 #9 Skrevet 21. desember 2018 (endret) Vel. 30% regnes som terrorister, eller støtter terroristiske idealer/grupper i følge de fleste store offentlige organer rundt om i verden. (Det er ganske mange mennesker det altså) Resten av de holder kjeft, og tør ikke å si imot. Så tror de er nærmere å bli Hitler enn oss for å si det rett ut. Har jo samme synet på jøder, dreper folk i fleng osv. Så veien er ikke så lang. Endret 21. desember 2018 av Mann3030 3
hocane Skrevet 21. desember 2018 #10 Skrevet 21. desember 2018 Muslimer hater jøder, absolutt hater dem. Et holocaust i fremtiden er absolutt ikke utenkelig
Gjest Vanlig fyr Skrevet 21. desember 2018 #11 Skrevet 21. desember 2018 29 minutter siden, AnonymBruker said: Tror dere muslimer kan bli ofre for et holocaust? Anonymkode: db9b7...aea Folkemord er dessverre noe som er veldig vanlig hvis man studerer vår (menneskers) skriftlige historie. For å svare på ditt spørsmål, så tror jeg enhver gruppe kan bli ofre for et holocaust. Det eneste som skal til er enkelte ting slik som fattigdom og nød, håpløshet, og mangel på tro på fremtiden. Under slike forhold så kan alt skje dessverre. Jødene var en relativt anonym gruppe før Holocaust og se hvor ille de gikk med de....sammenlign det nå med muslimer of antall terrorangrep, manglende integrering osv så får du en anelse om hvor ille det skulle bli hvis Europa går på krigsstien igjen.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #12 Skrevet 21. desember 2018 Denne tråden bekrefter jo bare TS' bekymring, nemlig at muslimer blir ekstremt demoniserte. At den jevne muslim er en vanlig person som verken hater jøder, digger IS eller planlegger jihad mot Vesten, er tydeligvis helt ukjent for mange. Mange som skriver her på KG har ikke en eneste muslimsk venn, men tror på skremmebilder. Jeg har tilbragt mye tid i muslimske land i forbindelse med jobb, og det er ganske bisart hvor forvrengt bildet av disse menneskene er. Det er mye dritt og strukturell undertrykkelse ved mange av arabiske regimer, og terror gjør meg forbanna, men de vanlige muslimene jeg har møtt er like trivelige folk som andre. Årsakene bak terror og krig er komplekse. Det skremmer meg at så mange europeere er så enkle og ureflekterte at de ikke stiller spørsmål ved sin egen muslimfobi, men bare fyrer opp. Med en gang du tror at et folkeslag "er" x eller y, så er det på tide å revurdere eget tankesett. Det gir null mening at 1.8 milliarder mennesker fra vidt forskjellige land og stammer/kulturer "er" noe som helst. Anonymkode: 54699...f7b 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #13 Skrevet 21. desember 2018 Det er nok ikke muslimene som blir ofre iallefall Anonymkode: 34f67...f75 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #14 Skrevet 21. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne tråden bekrefter jo bare TS' bekymring, nemlig at muslimer blir ekstremt demoniserte. At den jevne muslim er en vanlig person som verken hater jøder, digger IS eller planlegger jihad mot Vesten, er tydeligvis helt ukjent for mange. Mange som skriver her på KG har ikke en eneste muslimsk venn, men tror på skremmebilder. Anonymkode: 54699...f7b Hva i alle dager vet du om det? Jeg har to nære venninner som er muslimer og oppegående, smarte jenter og som jeg er veldig glad i. Det betyr ikke at jeg ikke lever i den virkelige verden. Mine holdninger er ikke basert på anekdoter eller erfaringer, men rett og slett statistikken. Muslimsk innvandring er et problem for Norge, både mtp. økonomi og kriminalitet. Det er en gruppe som stikker seg markant, negativt ut. Anonymkode: 88857...57d 2
Tiurleik Skrevet 21. desember 2018 #15 Skrevet 21. desember 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva i alle dager vet du om det? Jeg har to nære venninner som er muslimer og oppegående, smarte jenter og som jeg er veldig glad i. Det betyr ikke at jeg ikke lever i den virkelige verden. Mine holdninger er ikke basert på anekdoter eller erfaringer, men rett og slett statistikken. Muslimsk innvandring er et problem for Norge, både mtp. økonomi og kriminalitet. Det er en gruppe som stikker seg markant, negativt ut. Anonymkode: 88857...57d Hvilke statistikker er det du refererer til, helt konkret? Og hvordan vet du at det har med islam å gjøre, og ikke at de er innvandret fra land med massiv fattigdom, krig og lav utdanning? Ville en kristen eller hindu fra samme område og ressursnivå klart seg noe bedre?
HalldirV2 Skrevet 21. desember 2018 #16 Skrevet 21. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet jo at historien aldri gjentar seg helt, og at holocaust aldri vil skje på nøyaktig samme måte, men er likevel en tanke jeg har fått. Noen ganger får jeg en sånn ekkel følelse av at vi beveger oss i en svært farlig retning. Synes det er mye skummelt som er i anmarsj, av umenneskeliggjøring og demonisering. Ting blir sagt om muslimer som ikke ville blitt akseptert om andre folk, og enkelte kanaliserer ekstremt mye hat på denne gruppen. Jeg ser for eksempel besteforeldrene mine, som aldri har kjent en eneste muslim, dele "fake news" om muslimer og hvor jævlige de er på Facebook. Mange her på forumet bruker jo også ekstremt mye tid på å diskutere islam negativt, der er ingen grense for hvor mange innlegg og tråder som lages. Mange virker nesten besatt. Er det ikke litt det samme som startet jødeforfølgelsene, at man over tid stadig demoniserte og skyldte på denne gruppen for alt, og sluttet å tenke på dem som individer - men bare som "sleipe, skitne jøder som snyltet til seg penger og lurte folk"? Og over tid, selvsagt etter en del år, så kom noen på tanken om en "endelig løsning"? Anonymkode: db9b7...aea Ser du ikke forskjellen mellom å "diskutere Islam negativt" og det å ytre seg rasistisk mot diverse muslimske nasjonaliteter, eller generalisere muslimer generelt, da er det du som er ignorant og i besittelse av farlig tankesett. Hvor hadde vi vært dersom kristendommen ikke ble kritisert opp og i mente? Jo det skal jeg fortelle deg. Homofili hadde vært forbudt og straffbart, kvinnen hadde fortsatt vært lenket til kjøkkenbenken, blasfemi hadde vært straffbart, sex utenfor ekteskap hadde vært straffbart, uekte barn hadde blitt avskydd, abort hadde vært straffbart, vitenskapen hadde vært heftig regulert. Takk faen for de som kritiserer religion, og fortsetter med det på tross av ignorante mennesker som ikke klarer å skille snørr fra bart, og som skal relativisere alt mellom himmel og jord.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #17 Skrevet 21. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mye mer bekymret for hva islam vil gjøre mot ateister og kristne enn motsatt. Ord og handling er to forskjellige ting, og radikale muslimer har et mye sterkere hat mot det jevne vestlige mennesket enn motsatt. Anonymkode: 88857...57d vet ikke jeg.. Anonymkode: 4248e...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #18 Skrevet 21. desember 2018 18 minutter siden, HalldirV2 skrev: Ser du ikke forskjellen mellom å "diskutere Islam negativt" og det å ytre seg rasistisk mot diverse muslimske nasjonaliteter, eller generalisere muslimer generelt, da er det du som er ignorant og i besittelse av farlig tankesett. Hvor hadde vi vært dersom kristendommen ikke ble kritisert opp og i mente? Jo det skal jeg fortelle deg. Homofili hadde vært forbudt og straffbart, kvinnen hadde fortsatt vært lenket til kjøkkenbenken, blasfemi hadde vært straffbart, sex utenfor ekteskap hadde vært straffbart, uekte barn hadde blitt avskydd, abort hadde vært straffbart, vitenskapen hadde vært heftig regulert. Takk faen for de som kritiserer religion, og fortsetter med det på tross av ignorante mennesker som ikke klarer å skille snørr fra bart, og som skal relativisere alt mellom himmel og jord. Å kritisere islam og andre religioner er selvsagt helt i orden, men er du seriøst av den oppfatning at det eneste det massive muslimfokuset handler om er å liksom skulle utfordre religionen på saklig grunnlag? Les det jevne kommentarfelt eller aktuelt-forumet i en umoderert stund, så verserer det så mange nedsettende og generaliserende begreper om denne gruppen at det er helt vilt. Det er i så fall ironisk at de som liksom skal "opplyse" muslimer om kvinner og homofiles rettigheter, påfallende ofte gir totalt faen i disse tingene når det ikke handler om islam. Spør dem om feminisme eller kvinnekamp en annen dag i uka, og de har null forståelse. Islam blir for øvrig hyppig diskutert internt, det er drøssevis av muslimske kvinner som tar til orde for endringer innad i miljøene. Det popper stadig opp diskusjonsgrupper for skeive muslimer. Ting skjer, men det er ikke kommentarfelt-rytternes fortjeneste. Muslimer flest lever ikke i middelalderen. Men noen lever i land og samfunn preget av fattigdom, lav utdanningsnivå og konflikt. Gå til et hvilket som helst fattig land med mye undertrykking, og du vil se det samme. India er f.eks. et av de landene i verden med mest seksuell vold mot kvinner, det samme er Sør-Afrika. Ingen av disse landene er dominert av islam, men de er dominert av urettferdighet og sosiale problemer. Det er mulig du tror at du og andre "islamkritikere" er en moderne Arnulf Øverland som agerer i ateismens tjeneste mot den fæle overmakta, men det er ganske likegyldig for de fleste muslimer. De færreste lever så strengt muslimsk som det mange nordmenn tror, de fleste har nok med hverdagens gjøren og laden, jobb og skole. Jihad og steining er fjernt for de fleste muslimer. På samme måte som tungetale er ganske fjernt for den jevne nordmann som tror litt på Jesus og prøver å leve et streit kristent liv. Anonymkode: db9b7...aea 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #19 Skrevet 22. desember 2018 16 timer siden, Vanlig fyr skrev: sammenlign det nå med muslimer of antall terrorangrep, manglende integrering osv så får du en anelse om hvor ille det skulle bli hvis Europa går på krigsstien igjen. Det som er farlig her er at de har så mange på innsiden! Om det skulle bryte ut krig mellom europeere og andre så har allerede motstanderen vår masse folk på innsiden. Trenger ikke å komme og fortelle meg at innvandrere har større kjærlighet til sitt nye land enn til sitt gamle og sin religion, for det er BS. Anonymkode: 6ccd0...cd1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå