Gå til innhold

Å være den blandt søskenflokken som er "taper"

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg aner ikke hva det er, men jeg har en annen helsøster, som vi begge har slitt sosialt, men hun har ikke slitt med depresjoner. 
Hun gikk lenge arbeidsledig, men fikk seg en jobb hun nå trives i. 
Så har jeg to yngre halvsøsken som klarer seg veldig bra på skolen og har gjort det bra fra dag 1. Virker som de er smarte for alderen også, for de legger merke til at om folk har høy utdanelse og hvilken stillingsprosent de har. 
Jeg har også fått bemerket at jeg er "taper" på forskjellige måter. Jeg snakker om mit ene halvsøsken, det andre bryr seg ikke.
Men jeg føler taperplassen alltid er min. Jeg klarer ikke noe av det jeg satser på liksom. jeg lurer på hva de må tenke om meg.... de lurer kanskje på hvordan det er mulig å klare seg så dårlig i livet. jeg føler meg konstant fanget i dette. føler jeg ikke har lov til noen ting. 

Anonymkode: 37da5...15a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg aner ikke hva det er, men jeg har en annen helsøster, som vi begge har slitt sosialt, men hun har ikke slitt med depresjoner. 
Så har jeg to yngre halvsøsken som klarer seg veldig bra på skolen og har gjort det bra fra dag 1. Virker som de er smarte for alderen også, for de legger merke til at om folk har høy utdanelse og hvilken stillingsprosent de har. 
Jeg har også fått bemerket at jeg er "taper" på forskjellige måter. Jeg snakker om mit ene halvsøsken, det andre bryr seg ikke.
Men jeg føler taperplassen alltid er min. Jeg klarer ikke noe av det jeg satser på liksom. jeg lurer på hva de må tenke om meg.... de lurer kanskje på hvordan det er mulig å klare seg så dårlig i livet. jeg føler meg konstant fanget i dette. føler jeg ikke har lov til noen ting. 

Du må komme deg ut av denne "taper" rollen. Lettere sagt enn gjort, men så lenge du føler det slik selv og lar andre tråkke på deg blir det ikke bedre. 

Et menneske er ikke bedre eller dårligere om man har tatt utdannelse eller ei. 

Jobb med selvtilliten din og vær stolt av deg selv. Garantert masse du er flink i. 

Anonymkode: f0960...89a

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også opplevd dette, og hele barndommen min gikk ut på å være helt eksludert fra de to eldre søskene mine og var alltid ''outsideren'', dette taklet jeg med å etterhvert isolere meg selv og sluttet å være med dem etterhvert fordi det tok på psyken min som mindre. Den dag i dag, når jeg bor for meg selv og søster er gravid osv. Så må jeg si at jeg ikke er veldig knyttet til de, rett og slett fordi jeg ikke forbinder de med noe positivt i livet mitt og har mest dårlige minner med dem. Vi snakker så og si daglig på snap osv, men kan gå leeeenge uten å møte dem til tross for at jeg bor 10 min unna. 

• Liker 1
Skrevet

Du må finne ut av hva som gjør deg til en "taper" (for det er helt tydelig at du tenker det om deg selv), og gjøre noe med det. Hva med å ta en utdanning? Om så bare et årsstudie? Spesialiser deg i noe som gjør at du får en bedre jobb. En jobb med litt status (dvs. en jobb som ikke hvem som helst kan få) og god lønn. Dette kan du blant annet gjøre ved å ta nettkurs via Utdannet.no. Jeg har tatt flere der som har hjulpet meg mye i min karriereretning : )

Kanskje du må gjøre noe med utséendet ditt for å få litt bedre selvtillitt? Lær deg hvordan du sminker deg, kjøp deg noen ordentlige klær, ta en tur til frisøren...

Jobb med dine sosiale antenner. Jeg forstår at det kan være vanskelig å vite hvordan, så se om du finner en selvhjelpsbok om dette som kan hjelpe deg på vei :) 

Dette er i hvert fall ting som for meg er helt avgjørende når det kommer til egen lykke og selvbilde. Kanskje det har betydning for deg også : )

En sterk motivasjonsfaktor for å lykkes, er det å bevise andre at de tar feil av deg. Her har du en gylden mulighet til å vise den frekke søsteren (?) din at du egentlig er jævlig bra! Kanskje til og med mye bedre enn henne? ;);) 

• Liker 1
Skrevet

anser de som kaller andre,eller ser på andre som 'taper',som tapere.Stå på!

• Liker 3
Skrevet
På ‎21‎.‎12‎.‎2018 den 17.54, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker aldri på mennesker som tapere eller ikke-tapere, høres veldig snålt ut. Noen mennesker liker jeg, andre ikke, men å tenke på noen som tapere eller ikke-tapere gjør jeg ikke. Tror nok det er du selv som definerer deg på den måten, ikke andre.

Anonymkode: e2891...36a

Skrevet

Har samme problem, begge mine søsken er vellykkede og gift. Mens jeg er evig singel og ingen vil ha meg. Føler meg såpass dritt og nedfor pga det at jeg ikke orker kontakt med mine søsken og se på deres perfekte familieliv. 

Anonymkode: 2a0a6...590

Skrevet
På 22.12.2018 den 19.35, O.G. skrev:

Søsknene dine bemerker du er en taper? 

nei. 
Men yngste kan komme med "stikk". Legger veldig merke til om folk har "statusjobb" eller "bare" tilkallinsvikar f.eks

Skrevet
På 26.12.2018 den 16.04, Tibbie skrev:

Du må finne ut av hva som gjør deg til en "taper" (for det er helt tydelig at du tenker det om deg selv), og gjøre noe med det. Hva med å ta en utdanning? Om så bare et årsstudie? Spesialiser deg i noe som gjør at du får en bedre jobb. En jobb med litt status (dvs. en jobb som ikke hvem som helst kan få) og god lønn. Dette kan du blant annet gjøre ved å ta nettkurs via Utdannet.no. Jeg har tatt flere der som har hjulpet meg mye i min karriereretning : )

Kanskje du må gjøre noe med utséendet ditt for å få litt bedre selvtillitt? Lær deg hvordan du sminker deg, kjøp deg noen ordentlige klær, ta en tur til frisøren...

Jobb med dine sosiale antenner. Jeg forstår at det kan være vanskelig å vite hvordan, så se om du finner en selvhjelpsbok om dette som kan hjelpe deg på vei :) 

Dette er i hvert fall ting som for meg er helt avgjørende når det kommer til egen lykke og selvbilde. Kanskje det har betydning for deg også : )

En sterk motivasjonsfaktor for å lykkes, er det å bevise andre at de tar feil av deg. Her har du en gylden mulighet til å vise den frekke søsteren (?) din at du egentlig er jævlig bra! Kanskje til og med mye bedre enn henne? ;);) 

søsteren min er såpass ung at jeg ikke akkurat kan ta opp noen konkurranse :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

nei. 
Men yngste kan komme med "stikk". Legger veldig merke til om folk har "statusjobb" eller "bare" tilkallinsvikar f.eks

Men da må du sette grenser. Spør henne om hun syntes det er greit å sette merkelapper på andre mennesker på den måten, uansett om hun gir "stikk" til deg eller andre. Det finnes noen mennesketyper som ikke skjerper seg om de ikke får motstand av andre, og som søster kan du være en som gir slik motstand. 

Om hun er yngre enn deg, handler det også litt om "voksenoppdragelse" hun gjør lurt i å ta til seg. Folk som ofte slenger med leppa og kommer med "stikk" må ofte før eller siden ta konsekvensene av kjeften sin når de treffer på folk som både er mentalt og fysisk sterkere, og som ikke tar fem flate øre for å ta igjen. 

Anonymkode: e42cb...6a1

Skrevet
På 26.12.2018 den 18.57, AnonymBruker skrev:

Har samme problem, begge mine søsken er vellykkede og gift. Mens jeg er evig singel og ingen vil ha meg. Føler meg såpass dritt og nedfor pga det at jeg ikke orker kontakt med mine søsken og se på deres perfekte familieliv. 

Anonymkode: 2a0a6...590

Jeg håper at en dag vil folk forstå at det å være singel ikke gjør deg til en taper.

• Liker 1
Skrevet

Uansett så er det bare en person som kan få deg til å følge deg som taper og det er deg selv. Jeg er sikker på at mange ser på meg som en taper, men jeg ser ikke på meg selv som en taper og derfor er jeg ingen taper. Hva andre måtte mene om det driter jeg i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...