Gå til innhold

Kjøpe ut samboer - med hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei - har gjort litt reseach når det gjelder å kjøpe ut samboer fra bolig ved brudd.

Vi står 50/50 på leiligheten og den har naturlig nok økt i verdi på 3 år.

Vi har ikke samboerkontrakt, og han spyttet inn 80k inn mer enn meg som sikkerhet for kontrakt.  (Dette blir jeg å ta hensyn til )

Det jeg lurer på som jeg sliter å finne ut av - jeg vil trenge å overta lånet 100% samt kjøpe han ut med de 80k og stigningen/verdien som har skjedd av hans del.

men hvis jeg akkurat ikke blir godtatt av bank for dette - kan jeg få hjelp med realkausjonist her? Har ikke det fra før. (Noen av oss) 

Anonymkode: ee8b6...a77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få verdivurdering fra to meglere, bli enig om å kjøpe for snittet av det de kommer frem til. Hør med banken og evnt. foreldrene dine dersom du trenger hjelp. 

Foreldre kan kanskje hjelpe til som kausjonister, medlånstagere eller gi deg forskudd på arv evnt. penger(egenkapital). Hvis de stiller som kausjonister så er det, det samme som at de går gode for at du klarer å betjene lånet ditt. Klarer du ikke det så kan banken kreve penger av de. 

I banken kan du få låne 5 x inntekt. Men noen banker kan låne ut mindre også er det noen som har en kvote som gjør at de kan låne ut litt mer dersom de ser du har god betjeningsevne osv. Men ikke normalen. 

Husk at du også kan få startlån fra kommunen du bor i siden situasjonen er vanskelig. De kan også gi deg et topplån i tillegg til banklånet. Renten her er veldig bra og jeg anbefaler at du sjekker om du er innenfor den gruppen mennesker som tilfredsstiller kravet for å søke om dette. 

Lykke til

Anonymkode: 34ef6...0bc

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for et så utfyllende svar.

Skal kontakte banken og høre mer konkret - klarte bare ikke å finne info om man kan få hjelp med f.eks kausjonist i tilfeller som dette. 

Anonymkode: ee8b6...a77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...