Gå til innhold

Rekesmørbrød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har for første gang smakt rekesmørbrød. Det var jo veldig godt. 

Kunne tenke meg å lage dette hjemme fremover. Sjekket rema 1000, fantes kun reker i lake. Finnes ikke i vann? Vet ikke om jeg vil like reke i lake 😕 

det vi fikk servert var enkle smørbrød medsoldat, reke og majones, og litt sitron på toppen. 

Hvordan lykkes hjemme? 

Anonymkode: cada7...79f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kunne tenke meg å lage dette hjemme fremover. Sjekket rema 1000, fantes kun reker i lake. Finnes ikke i vann? Vet ikke om jeg vil like reke i lake 😕 

det vi fikk servert var enkle smørbrød medsoldat, reke og majones, og litt sitron på toppen. 

Hvordan lykkes hjemme? 

Kjøp frosne reker, tin og pill.

• Liker 5
Skrevet

Alle reker som finnes i butikken er i lake. Untakene vil være de ferske eller frosne rekene du kan renske selv.

Men synes rema1000 sine reker i lake er de beste 😊 smakt en del andre sorter, men ikke like gode. 

Anonymkode: 39283...bc5

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan lykkes hjemme? 

Hvordan lykkes med rekesmørbrød hjemme? Les nest siste linje i innlegget ditt så har du oppskriften. ;) Dvs hvis "medsoldat" betyr "mer salat" så er ikke det noe jeg pleier å bruke til reker. Når det kommer til brødet så foretrekker jeg forresten loff. Også drysser jeg gjerne litt tørket dill på toppen. De fleste vil kanskje ha fersk dill.

Anonymkode: a17a3...0a1

• Liker 5
Skrevet

Lakereker kan med hell skylles i kaldt vann. Renn godt av og spis! ;) 

• Liker 1
Skrevet

Personlig liker jeg ikke reker i lake. Men pleier å tine frossne reker. 

Ta ett stykke loff, litt smør, klask på ett lite salatblad, legg de tinte rekene på, så mange du får plass til, ta på majones, skjær en skive eller en båt sitron, legg det på, så toppes det med dill. Fersk eller tørket. Så er det bare å hugge inn.

Om en har lyst så kan en også legge skiver av kokt egg på salaten før rekene legges på. 

• Liker 2
Skrevet

Og hvis en rører sammen reker, (litt smaksfremmende krydder), majo, dill OG fiskepuddingsmåbiter,
så blir dette smaskens å ha på de fineste skiver i selskap også, med en dillkvast på toppen selvfølgelig. :spise: 

• Liker 1
Skrevet

Bruk god loff og meierismør på skivene, da er mye gjort.  

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for alle gode svar! 😄😄 

jeg skal forsøke alle tips, kanskje utenom den med fiskepudding. Jeg er litt sær i matveien og har aldri smakt fiskepudding. 

• Liker 1
Skrevet

Det smaker ikke farlig, eller vondt eller merkelig. :fnise:  Julens og kanskje neste års utfordring er herved overlevert.

• Liker 2
Skrevet

Gode tips her, men jeg foretrekker å smøre loffeskiva med majones :) Er det man gjør ute på restaurant, noe jeg oppdaga etter at jeg jobba på bakeri ;)

Anonymkode: 054e0...d0b

• Liker 1
Skrevet

Veldig godt det ja.  :jepp:  Nå blir jeg veldig lysten på dette altså...og det egner seg godt som nattmat. 

• Liker 1
Skrevet

Jøss, første gang? Ikke verst. På 80-tallet, da jeg vokste opp, var rekesmørbrød noe av det gjeveste man kunne spise. Det var tider, det. 

Skrevet
16 hours ago, Hoppetaujenta said:

Og hvis en rører sammen reker, (litt smaksfremmende krydder), majo, dill OG fiskepuddingsmåbiter,
så blir dette smaskens å ha på de fineste skiver i selskap også, med en dillkvast på toppen selvfølgelig. :spise: 

Men det der er jo ikke et rekesmørbrød, det er et smørbrød med noe som, med litt velvilje, kan ligne på rekesalat. ;)

God loff, smør med majones, ha på masse (ferske) reker, topp med litt mer majones og en sitronskive. Jo enklere du lager det, jo mer smak får du av rekene som tross alt er grunnen til at man spiser et rekesmørbrød. Salat og dill kan gjerne utelates.

• Liker 2
Skrevet

Noen ganger så rører jeg også sammen majones og finrevet pepperrot. La det stå å trekke en stund, og ta det på rekesmørbrødet i stedet for vanlig majones. Ja, det er om en liker pepperrot da....

Annonse
Skrevet
På 22.12.2018 den 0.49, Akhenaton skrev:

Jøss, første gang? Ikke verst. På 80-tallet, da jeg vokste opp, var rekesmørbrød noe av det gjeveste man kunne spise. Det var tider, det. 

Ikke sant, var på tide. Jeg er som sagt sær i  matveien, men forsøker stadig å prøve nye ting for å utvide utvalget litt. Er ikke lenger glad i kjøtt og kylling, så da må sjømat utforskes :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...