Gå til innhold

Når bestiller man akuttime hos fastlegen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På helt generelt grunnlag: når er det greit å bestille akuttime hos fastlegen?

På mer spesifikt grunnlag:

I fastlegeforskriften står det at ved behov for øyeblikkelig hjelp har pasienten rett på time samme dag, ellers skal pasienten ha hjelp innen 5 dager.

Dette er vanskelig å få til, og de fleste fastlegekontor har vel opptil 2-3 ukers ventetid, noe som er akseptabelt i de fleste tilfeller.

Nå har et eldre familiemedlem fått ny fastlege etter at hennes gamle fastlege pensjonerte seg.

Hun har dessverre blitt syk.  Ikke noe som krever øyeblikkelig hjelp,  og ikke noe legevakten behandler slik det er i dag, men like fullt noe som bør følges opp i løpet av en uke eller maksimalt to.  (Hjerteproblematikk)

Jeg ringte legekontoret, forklarte situasjonen, og sa at jeg vet det er vanskelig nå på grunn av jula, men at jeg tror det vil gå greit hvis hun får time like etter nyttår hvis de ikke hadde noe ledig i romjula.   Hun fikk oppsatt time om 6 uker!

Jeg prøvde igjen å forklare at sjansen for at det blir akutt i løpet av 2-3 uker er nærmest 100%,  og at vi prøver å unngå legevakt eller akuttmottaket så lenge som vi kan.  (Å sitte på legevakt eller akuttmottaket med  en person som i timesvis sier   " jeg vil hjem", "  når kan vi dra hjem", " jeg er frisk nå, jeg trenger ikke snakke med  lege" osv er et mareritt)

Da jeg forklarte det til helsesekretæren sa han bare at "da ringer du bare på nytt for å få en akuttime hos oss før det går så langt, ha en riktig god jul", og så la han på.

Nå tenker jeg at jeg burde ha ringt inn kl 8 i morges for akuttime, i stedet for å bestille ordinær time, slik vi alltid har gjort i slike tilfeller der det haster, men ikke er direkte akutt.  Men samtidig føler jeg at det er å misbruke akuttsystemet hos fastlegen.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 71f43...646

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akuttime regner jeg som noe som er akutt. Jeg har selv brukt det en gang da ryggen virkelig slo klikk i den grad at jeg hadde store problemer med å komme opp av senga. I det tilfellet du beskriver så er det i allfall på grensen til "innafor" vil jeg si, så lenge det er hjerterelatert og erfaring tilsier at det kommer til å bli akutt innen ganske kort tid. Seks uker høres veldig lenge ut for en slik lidelse.

• Liker 1
Skrevet

Hjerteproblemer er absolutt noe som bør prioriteres. Folk drar inn på akutt time for sykemelding for influensa, eller antibiotika for urinveisinfeksjon..

Anonymkode: e3b64...91a

Skrevet

Jeg tenker også at det bør prioriteres, selv om vi har startet akuttbehandlingdet ikke er "må-behandles-i-dag-akutt".

57 minutter siden, Cata skrev:

Akuttime regner jeg som noe som er akutt. Jeg har selv brukt det en gang da ryggen virkelig slo klikk i den grad at jeg hadde store problemer med å komme opp av senga. I det tilfellet du beskriver så er det i allfall på grensen til "innafor" vil jeg si, så lenge det er hjerterelatert og erfaring tilsier at det kommer til å bli akutt innen ganske kort tid. Seks uker høres veldig lenge ut for en slik lidelse.

Slike tilfeller som du beskriver er normalt sett det jeg tenker på som akutt også.  Det samme med uvi, som uten rask behandling kan spre seg til nyrene, store smerter, astmaanfall, osv.

Men så er det det "semi-akutte", det som kan vente litt, men ikke lenge. 

Hos min fastlege, og hennes gamle fastlege, har det aldri vært problemer med å få time i løpet av en ukes tid til semi-akutte problemer som dette, men hos denne legen må jeg visst tenke på en annen måte.

Derfor er det nyttig for meg å høre hvordan andre ser på det med akuttimer.

Skrevet

Synes ofte jeg er mindre syk på akuttimer enn jeg er når jeg må vente på vanlig time. Jeg er gravid,  og må bruke akuttimer hver gang jeg skal fornye sykemelding. De kunne jo bare satt opp en vanlig time den dagen sykemeldingen går ut, men de vil heller at jeg ringer samme dag. Helt merkelig. Samtidig har jeg fått beskjed om å vente med ting jeg har følt haster, som for eksempel prolaps i ryggen som var helt sinnsykt vondt. Endte på legevakta isteden. 😕

Anonymkode: a2ee6...f42

Skrevet

Legeerklæring pga sykdom på eksamensdagen. Hadde vært flott dersom man kunne ventet et par dager istedenfor å hale seg på kollektivtransport og ned til fastlegen når man kaster opp, men eksamenskontoret krever legeerklæring samme dag 

Anonymkode: 0c052...649

Skrevet

Det du beskriver er jo absolutt akutt. Du sier jo selv at det uansett innen 2, 3 uker vil bli enda mer alvorlig.. folk bestiller til og med akuttime pga vondt i halsen liksom

Anonymkode: 04e32...5ca

• Liker 1
Skrevet

Dersom det står om livet ville jeg betalt det det koster hos privat lege. Dersom dere ikke har råd, så ta opp lån. Den tusenlappen blir en bagatell i forhold til livet som står på spill.

Anonymkode: e5b80...030

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dersom det står om livet ville jeg betalt det det koster hos privat lege. Dersom dere ikke har råd, så ta opp lån. Den tusenlappen blir en bagatell i forhold til livet som står på spill.

Eh ja eller hvorfor ikke bare bestille time hos en annen fastlege i samme by? Mange er ikke klar over at man faktisk kan gjøre det dersom den fastlegen har ledig tid, men de prioriterer egne pasienter først.

For det andre så lurer jeg på hvor dere får tak i fastleger med så lange ventelister? Her jeg bor får jeg alltid time innen 4-5 dager..

Anonymkode: 04e32...5ca

Skrevet

Noen legekontor er bare helt ute og sykler.. Hjertekarproblemer om de er akutte pr nå eller er antatt å bli alvorlig innen kort tid = akuttime. Å få time om 6 uker...helt uhørt..Man har krav på å få hjelp...jul eller ei.
Lykke til!

Skrevet

Vi er så indoktrinert i Norge til å tro at det bare finnes to alternativer. Fastlegen eller akutten.

Som en nevnte her. Man lar ikke livet ligge i hendene på ventelister hos fastlegen. Da betaler man for time hos privat lege og får time på dagen. Jeg hadde solgt hus og grunn før jeg hadde lagt med ned for å dø mens jeg stod på venteliste.

Anonymkode: 93c26...26d

Skrevet

Ville ringt på ny 08 i morgen og insistert på akuttime. Det er jul, mange helligdager, tjukt av folk på legevakt som gjerne har influensa osv som noen med hjerteproblemer absolutt ikke trenger som ekstra "gavepakke" på toppen. Uansvarlig av legekontoret å gi time om 6 uker. 

Anonymkode: 7b691...df7

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ringt på ny 08 i morgen og insistert på akuttime. Det er jul, mange helligdager, tjukt av folk på legevakt som gjerne har influensa osv som noen med hjerteproblemer absolutt ikke trenger som ekstra "gavepakke" på toppen. Uansvarlig av legekontoret å gi time om 6 uker. 

Anonymkode: 7b691...df7

Det vil ikke hjelpe å ringe i morgen, på lørdag, men du har helt rett.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke om livet, og det kommer det ikke til å gjøre heller, for vi er på legevakten lenge før tilstanden blir livstruende.

Men jeg fikk en rask læringskurve mtp  hennes nye leges ventetid og rutiner for prioriteringer.

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg av signert helsepersonell

Perelandra, mod.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...