AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #1 Skrevet 21. desember 2018 Hei! Lurer litt på hvordan gaver gjøres i andre familier i forhold til barna, når søsken har ulike livssituasjoner og sivilstatus. Eksempel fra en søskenflokk, mor gjør følgende: Søsken 1 (Gutt): Student i starten av 20-åra, singel, ingen barn. Får gaveverdi på 1000 kr. Liten inntekt. Søsken 2 (Jente): Student i slutten av 20-åra, singel, ingen barn. Får gaveverdi på 1000 kr. Liten inntekt. Søsken 3 (Gutt): Greitt betalt jobb, i starten av 30-åra. Har samboer og 1 barn. Mannen får gaveverdi på 1000 kr (egen gave), samboeren får også egen gave av samme mor tilsvarende verdi på 1000 kr. Vanligvis gir moren en fellesgave til sønnen og samboer, tilsvarende verdi på 2000 kr, men i år har hun gjort det litt annerledes og gir i stedet egen gave til hver av dem, men til samme verdi likevel. Moren gir også gaveverdi tilsvarende 1000 kr til sitt eneste barnebarn. Total gaveverdi til denne familien er altså 3000 kr fra mor. Søsken 4 (Jente): Veldig godt betalt jobb, i starten av 30-åra. Venter sitt første barn sammen med samboer, samboer har 2 barn fra tidligere forhold som bor hos dem. Mor gir felles gave til dattera og samboeren med verdi 2000 kr. Barna til samboeren får hver en gave på 500 kr hver. Samlet gaveverdi til denne familien er 3000 kr fra mor. -- Dette eksempelet er fra min familie, og jeg er søsken 2. Jeg lurer på om dette er normalt måte å gjøre forskjell på søsken i en familie, når det er ulike sivilstatuser? Argumentet til mor er at hun behandler alle barna likt og gir de gaver på 1000 kr hver, men denne summen blir altså doblet når en av barna har en samboer. Jeg skjønner at man gir av dyrere verdi når man gir en fellesgave til datter med samboer, men er det virkelig normalt å doble verdien? Jeg synest det virker som en forskjellsbehandling opp mot meg og søsken 1, bare på grunn av at vi ikke har samboere. Likevel om gaven er felles og deles på 2, så blir det likevel til at den gaven tilhører mer sønnen og datteren til moren enn til partneren? Kan også legge til at f.eks. søsken 4, så har ikke samboeren bidratt i julegaven til mor, det er kun søstera mi som har ordnet. Så er det er heller ikke slik at de gir "ekstra" større gave til mor. Søsken 3 tror jeg gir en litt dyrere julegave til mor enn oss studenter, der navnet til samboer og barnebarn står på lappen, men at gavene er litt dyrere henger nok også sammen med inntekt, så jeg vet ikke helt relevansen. Mora mi sier selvfølgelig at det samme skal gjelde om/når vi får samboere, om det skjer det da. Så da blir det rettferdig. Det gjør det jo kun om det faktisk skjer, er jo ikke tatt høyde for at noen av oss kanskje ikke finner en livspartner? En annen ting som jeg er redd for er hun ser hun ikke har råd til dette i åra fremover dersom situasjonen blir at alle søsken har samboere og det kommer flere barnebarn. Skal hun altså forsette å gi doble verdier på gaven med samboere, og i tillegg gi samme verdi til alle barnebarn som til egne barn, så blir det jo veldig dyrt. Er redd konsekvensen av denne måten hun gir gaver på nå, er at hun i fremtiden heller må justere ned verdien på gaven, og velger å gi mindre verdi til alle, men likevel "likt". Da vil konsekvensen være at mens det enda var få barnebarn og få samboere å dele på, så fikk de større verdier, mens kanskje mine fremtidige barnebarn ikke vil få som dyre gaver som den førstefødte nevøen min. Hun sier hun liker å gi gaver og være gavmild, og det er veldig snilt at hun er så generøs med samboerne og behandler de som en del av familien. Jeg kan likevel ikke la være å føle at denne gavemildheten går på bekostning av meg og søsken 1. Jeg føler normalen i andre familier er at man gir litt ekstra til barna og lar andre få mindre gaver, i stedet for å gi så store verdier til andre. Misforstå meg ikke, jeg synest i for seg 1000 kr er en bra gave fra mor, men blir betenkt når samme verdi og doblet verdi gis til søsken med samboere og barnebarn. Anonymkode: acfda...e54
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #2 Skrevet 21. desember 2018 Jeg synes det blir litt smålig av deg å tenke sånn. Det jeg derimot synes er riktig i sånne tilfeller er at søsken med barn gir bedre/dyrere gaver til søsken uten barn, siden jeg regner med at de barnløse gir til nevøer og nieser. (Eller som i mitt tilfelle: Mine to barn får alltid gaver av en av mine barnløse venninner, da synes jeg det er helt rimelig at denne venninnen får en dyrere gave av meg enn jeg av henne. Ikke at man skal sitte å regne på øret, altså, men en viss balanse er greit å etterstrebe.) Anonymkode: 4e8ab...b9c 26
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #3 Skrevet 21. desember 2018 Jeg klarer ikke å tenke slik som det, at verdien skal være helt lik til hver "familie" 🙄 Et litt annet eksempel, jeg og min søster fikk hver vår adventskalender fra min mor. Min var hjemmelaget med en liten instruksjon hver dag. Min søster fikk en kjøpt kalender med høyere verdi. Jeg verdsetter likevel min myyye høyere enn om jeg hadde fått den kjøpte, og likt er min søster mest fornøyd med sin. Jeg mener man skal gi gaver man føler passer til den enkelte, og holde seg ca likt i verdi - pris- eller affeksjonsverdi! Men at du mener at dine søsken skal få billigere gaver, fordi de også har partner som får gave, det er virkelig smålig! Vær heller glad for at de mor har evne til å ta til seg, og bry seg om nye familiemedlemmer. Anonymkode: 2e04f...e60 14
ViljaH Skrevet 21. desember 2018 #4 Skrevet 21. desember 2018 I vår familie gjøres det slik som din mor gjør. Jeg synes det er rettferdig. Hver enkelt person i familien har individuell verdi. Dette er ikke arv, men julegaver. Hvis det var arv så er det riktig å tenke lik sum per gren. Et av mine søsken har ingen barn, får gaveverdi for ca 1000. Jeg har mann og to barn. Min gren får da gaveverdi for ca 4000. Hvis mitt søsken får partner og 5 barn, synes jeg det er helt naturlig at den grenen får gaveverdi for 7000 mot meg 4000. Det er også helt greit om summene da nedjusteres så totalen blir lavere. Mine foreldre skal ikke forsørge noen av oss med julegaver. Det er bare en hyggelig oppmerksomhet. 19
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #5 Skrevet 21. desember 2018 Du er smålig, TS. Og en smule bortskjemt. Moren din bør heller roses for å å inkludere stebarnebarn og sine barns partnere slik som hun gjør. Om hun ikke har like god råd til senere når flere barn og partnere kommer til, hva så? Ut ifra hva du beskriver her, så regner jeg med at hun vil redusere tilsvarende og gi gaver av lik verdi som hun gjør nå. God jul, og vær takknemlig for at du har en generøs mor. Anonymkode: 44bd9...2ea 30
Gjest supernova_87 Skrevet 21. desember 2018 #6 Skrevet 21. desember 2018 Det går ikke på bekostning av deg, hun hadde vel ikke gitt mer til deg uansett? Det er opp til din mor å bestemme hvordan hun forvalter pengene sine, og det som slår meg er at du vet hvor mye alle får i gaver. Hvordan/hvorfor vet du dette?
Alice123 Skrevet 21. desember 2018 #7 Skrevet 21. desember 2018 I dette tilfellet syntes jeg du er smålig. Moren din gjør ikke forskjell så lenge hun er konsekvent. Om din hypotetiske fremtidige kjæreste får 500kr i julegave og de andre 1000kr, da kan vi snakke forskjellsbehandling. Du er jo heller ikke opptatt av selve forskjellsbehandlingen, du er redd for at du ikke skal få fine nok gaver nå eller i fremtiden. Det er er veldig usjarmerende trekk. 26
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #8 Skrevet 21. desember 2018 Jeg ville nok gjort omtrent som moren din. Men det er mulig jeg også ville kjøpt enkeltting til barna som var studenter (feks kåpe eller vintersko) utenom, som ikke var julegave, men som jeg visste de trengte og som kanskje ikke er så lett å sette av penger til med student-økonomi. Anonymkode: 73d3e...a18 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #9 Skrevet 21. desember 2018 Min mor gjør det også slik. Jeg er den eneste av søsknene mine med samboer, jeg får samme verdi på gaven min som mine søsken, også får samboeren min en gave. Blir jo fryktelig rart om bare fordi jeg har samboer så skal verdien på min gave synke fordi samboeren min skal få gave. Anonymkode: e3ff5...dbd 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #10 Skrevet 21. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Min mor gjør det også slik. Jeg er den eneste av søsknene mine med samboer, jeg får samme verdi på gaven min som mine søsken, også får samboeren min en gave. Blir jo fryktelig rart om bare fordi jeg har samboer så skal verdien på min gave synke fordi samboeren min skal få gave. Anonymkode: e3ff5...dbd Dere misforstår, jeg mener ikke at søskena mine skal få redusert verdi i gavene, de skal selvfølgelig få en gave tilsvarende verdi på 1000 kr, det er ikke snakk om å justere ned verdien, men jeg synest det er litt rart når broren min med samboeren får en gave tilsvarende 2000 kr, mens oss single søsken får 1000 kr. Det jeg tenker at kunne løses var at de selvfølgelig får en dyrere verdi når det ble gitt en fellesgave, f.eks. 1500 kr, eller at broren min fikk gave tilsvarende ca 1000 kr og samboeren noe mindre, kanskje 500 kr? Men det er som om moren min behandler samboere som egne barn, og gir de konsekvent 1000 kr i gaveverdi også. Altså jeg unner søsken med familie gaver, men det er selve summen jeg stiller spørsmål med. 13 minutter siden, Rainstorm skrev: Det går ikke på bekostning av deg, hun hadde vel ikke gitt mer til deg uansett? Det er opp til din mor å bestemme hvordan hun forvalter pengene sine, og det som slår meg er at du vet hvor mye alle får i gaver. Hvordan/hvorfor vet du dette? Det har hun sagt rett frem selv, at hun gir likt til alle barna, og at det er 1000 kr til jul og 500 kr til bursdag. Summen har vært konsekvent gjennom flere år. Ønsker ofte gavekort eller penger, og det er den summen en får. 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er smålig, TS. Og en smule bortskjemt. Moren din bør heller roses for å å inkludere stebarnebarn og sine barns partnere slik som hun gjør. Om hun ikke har like god råd til senere når flere barn og partnere kommer til, hva så? Ut ifra hva du beskriver her, så regner jeg med at hun vil redusere tilsvarende og gi gaver av lik verdi som hun gjør nå. God jul, og vær takknemlig for at du har en generøs mor. Anonymkode: 44bd9...2ea 15 minutter siden, Alice123 skrev: I dette tilfellet syntes jeg du er smålig. Moren din gjør ikke forskjell så lenge hun er konsekvent. Om din hypotetiske fremtidige kjæreste får 500kr i julegave og de andre 1000kr, da kan vi snakke forskjellsbehandling. Du er jo heller ikke opptatt av selve forskjellsbehandlingen, du er redd for at du ikke skal få fine nok gaver nå eller i fremtiden. Det er er veldig usjarmerende trekk. Joda kanskje, men dersom denne gavmildheten som hun legger seg på nå, gjør til at mine barnebarn heller i fremtiden får gaveverdi på 500 kr, som også nevøen min da vil få, fordi det blir for dyrt, så er det jo med vissheten om at jeg vet at nevøen min fikk dobbel så dyr gave før på grunn av at hun ville gi ekstra dyre gaver til sitt første barnebarn? 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det blir litt smålig av deg å tenke sånn. Det jeg derimot synes er riktig i sånne tilfeller er at søsken med barn gir bedre/dyrere gaver til søsken uten barn, siden jeg regner med at de barnløse gir til nevøer og nieser. (Eller som i mitt tilfelle: Mine to barn får alltid gaver av en av mine barnløse venninner, da synes jeg det er helt rimelig at denne venninnen får en dyrere gave av meg enn jeg av henne. Ikke at man skal sitte å regne på øret, altså, men en viss balanse er greit å etterstrebe.) Anonymkode: 4e8ab...b9c Jeg gir gave tilsvarende verdi 300 kr til bror og samboer, og får tilbake til ca 400 kr tilbake, så jeg får litt dyrere gave tilbake. Jeg gir nevøen min gave i verdi på 250 kr i år ca. Personlig synest jeg gaven til nevø er litt for dyr, men ønskelistene som gis, er veldig spesifikk, og legger opp til gaver på verdi + 200, selv om man er med å spleiser, som vi gjør i år. 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er smålig, TS. Og en smule bortskjemt. Moren din bør heller roses for å å inkludere stebarnebarn og sine barns partnere slik som hun gjør. Om hun ikke har like god råd til senere når flere barn og partnere kommer til, hva så? Ut ifra hva du beskriver her, så regner jeg med at hun vil redusere tilsvarende og gi gaver av lik verdi som hun gjør nå. God jul, og vær takknemlig for at du har en generøs mor. Anonymkode: 44bd9...2ea 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville nok gjort omtrent som moren din. Men det er mulig jeg også ville kjøpt enkeltting til barna som var studenter (feks kåpe eller vintersko) utenom, som ikke var julegave, men som jeg visste de trengte og som kanskje ikke er så lett å sette av penger til med student-økonomi. Anonymkode: 73d3e...a18 Jeg synest det er flott at hun inkluderer stebarnebarn og partnere, men jeg synest ikke hun hadde trengt å nødvendigvis gi så store verdier som hun gjør. Her er litt av kjernen av problemet som ikke kom så godt fram i HI. Min mor har til tider hatt dårlig råd, og bruker likevel veldig mye penger på julegaver fordi hun liker å være generøs, og det gjelder ikke bare søsken, men også gir hun ekstra til andre og organisasjoner, og gir også dyre gaver til sine bonusbarn (som jeg ikke har nevnt noe om) og deres barnebarn som er helt greitt. F.eks. gir hun dyre bursdagsgaver tilsvarende samme verdi til sine bonusbarn (som er godt voksne), mens jeg tilsvarende ikke får noen gave av bonusfar når jeg har bursdag. Dette er hennes eget valg selvfølgelig, men synest det er en ubalanse der i familien. Opp gjennom oppveksten og studietiden har jeg opplevd at andre får litt penger her og der av foreldre eller at foreldrene kjøper kanskje sånne ting som er dyre eller påspanderer alltid bussbilletter til og fra studiested. Dette har ikke min mor gjort eller gjør, det har kanskje skjedd at jeg har fått enn 100-lapp til buss når jeg har ymtet frempå at jeg det er så dyrt å komme på besøk, og at jeg ikke har noe god råd. Som student har jeg spesielt nå veldig dårlig råd og dårlig økonomi, og hvert bidrag, til f.eks. bussbillett eller litt penger til mat, hadde vært veldig kjærkomment og hjulpet meg utrolig mye. Hun er klar over at jeg har spesielt dårlig råd nå, og det har gjenspeilet seg i at jeg ikke har hatt råd til å reise hjem noen helger som jeg har pleid å gjøre. Jeg føler hun er mer opptatt nå av å tenke at alle barna skal få likt, og gi likt til andre familiemedlemmer og venner som ikke er egne barn, heller enn å se behovene til egne barn og hvor de er i livet. Kanskje dersom hun hadde redusert noe av gaveverdien til enkelte andre som ikke er nære barn, så hadde hun hatt råd til spandere hele bussbilletten, for hadde hatt så mye å si for min økonomi nå. Men det føler hun kanskje ikke hun kan gjøre, for da blir det kanskje urettferdig for de andre søskena? Jeg kjenner det stikker litt når medstudenter jeg kjenner sier de har fått en 500-lapp med seg hjem fra sist de var hjemme. Så kanskje handler dette om misunnelse. Jeg har ønsket meg penger til jul i år, fordi jeg har så dårlig råd. Jeg har ikke hatt råd til å kjøpe meg nye klær på flere måneder, og hadde hatt behov for å kjøpe meg noe nytt. I stedet så tenker jeg å bruke pengene jeg får til jul på å kjøpe kontaktlinser for 3 måneder, ettersom det er en ekstra utgift som jeg ikke har råd til å budsjettet mitt. Men takk for svara deres, det kan hende jeg fremstår som smålig, men jeg er nok bare frustrert over situasjonen. Det hjelper veldig på sjalusien at dere sier at dette er normalt, og det var derfor jeg spurte. Om noen år når jeg sitter der med bedre økonomi ser jeg sikkert annerledes på det, men akkurat nå kan jeg ikke hjelpe for at jeg føler meg mindre verdt av moren min. Anonymkode: acfda...e54
ViljaH Skrevet 21. desember 2018 #11 Skrevet 21. desember 2018 Du får vel penger fra lånekassen? Det er meningen man skal ha litt dårlig råd som student. Benytt sjansen til å lære mer om hva ting koster og hva du må ha. Om du ikke vokser lenger så trenger du vel ikke så mye klær? Da jeg studerte var det ingen som hadde penger til å være trendy. Det hører til en annen livsfase. Samtidig var det flere med store ekstrautgifter som fikk det dekket av foreldre, så som briller/linser, tannbehandling. Men det er opp til din mor hvordan hun vil prioritere. Hun tenker vel du har godt av å prøve å løse ting selv, nå når du ikke har ansvar for andre enn deg selv. 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #12 Skrevet 21. desember 2018 Men gaver er jo en toveis greie? Jeg regner da med at de som har samboer og tjener godt også gir en dyrere gave til din mor enn du som er fattig student? Jeg har samboer og tjener godt idag, men har en gang vært fattig student. Da jeg var student brukte jeg maks 2000 på alle julegavene. I år bruker jeg og sambo samlet 12 000,- på julegavene. Og dette er fordi det er to familier å gi til (min og svigerfamilien), og ønsker jo ikke å gi mindre enn hva vi får. Som student kunne jeg godt gi min mor en gave til noen hundrelapper, mens jeg selv fikk 1000. Men som voksen og med god jobb, så ville jeg aldri gjort det samme. Jeg forstår ikke tankegangen din fordi gaver handler om å gi og få, ikke bare få. Anonymkode: a8427...904 8
Daria Skrevet 21. desember 2018 #13 Skrevet 21. desember 2018 For det første skjønner jeg ikke hvorfor den enkeltes økonomiske situasjon skulle bety ha å si. Julegave er julegave, ikke økonomisk hjelp. For det andre lurer jeg på hvordan du har så oversikt over hvor mye som brukes på hver enkelt gave. Jeg vet at foreldrene mine er (de var hvertfall de vi var yngre) var bevisste på at vi ungene skulle få gaver for omtrent samme verdi (de var nok mer opptatt av det enn vi var), hvor mye de bruker på gaver til svigerbarn og barnebarn aner jeg ikke, og ikke bryr jeg meg heller, selv om jeg er familiens eneste single og barnløse. For det tredje synes jeg spekulasjonene og frykten din rundt hvorvidt dyre gaver nå vil kunne medføre at dine potensielle barn risikerer å få billige gaver en gang i framtiden er noe av det mest smålige jeg har lest på en stund. 19
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2018 #14 Skrevet 21. desember 2018 Mine barn mener jeg er rimelig idiot til tider fordi at de opplever av at noen av deres venner får lov til ting som jeg sier nei til. Det er ikke alle, men noen og det stikker litt for dem for å si det sånn. Likevel, så er jeg moren deres og ikke alle andre sin. Jeg skal passe på mine barn og gjøre det som jeg mener er best for dem. 12-åringen får ikke være ute til midnatt på en skoledag selv om noen av vennegjengen får lov. Han er grønn av misunnelse, men får fortsatt ikke lov selv om det hadde betydd så mye for han. Du er bare nødt til å lære deg å takle det. Nå er du student. Noen opplever studentlivet på en annen måte enn deg. Sånn er det. 😉 Du er selv ansvarlig for ditt eget liv og hva du tenker om det. Du kan gjøre det beste ut av situasjonen din med de midlene du har eller være grønn av misunnelse fordi at noen har litt mer. En løsning vil jo isåfall være å slutte på studiene og gå ut i jobb. Da er de økonomiske problemene løst, men du kan ikke klandre moren din fordi at du har valgt å være student. Anonymkode: f39d5...ce7 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #15 Skrevet 22. desember 2018 Teller du penger i julen? Selvfølgelig blir det forskjell på familiene. Du bør være glad som har en omsorgsfull mor, og har råd til dette? Her gjør vi ikke forskjell. Vi finner noe som passer til hver enkelt. Lagt oss på 200 kr til hver person. Uavhengig om de har barn eller ei. 1. Bror som er singel. 200 kr 2. Bror med samboer og tre barn. Hun har 2 fra før. Eller mener du at jeg skal dele 200 kr på 7 personer? Om det er gifte, stebarn, egne barn, samboere, så gjør vi likt. Anonymkode: 80c86...203 4
Gjest supernova_87 Skrevet 22. desember 2018 #16 Skrevet 22. desember 2018 (endret) Jeg tenker at siden dette virker å egentlig ikke handle om julegavene, men at du ønsker økonomisk hjelp så kan du jo spørre om du kan nettopp få det. Hvis jeg visste at mine søsken som er i en adskillig mye bedre økonomisk situasjon enn meg fikk penger fra foreldrene mine kunne jeg blitt snurt jeg også, men da er det faktisk bedre å bite i det sure eplet og be om hjelp. Faktisk var jeg nylig i den situasjonen, og ikke forstår jeg hvorfor de fortalte meg det, men jeg fikk vite de hjalp mitt søsken med 20 000 til noe, da ble jeg snurt for det kunne jo jeg også trengt, men innså også at det var smålig å ikke unne søskenet mitt hjelpen, for det er ikke som om det går på bekostning av penger jeg ville fått uansett. Vær sur og lei over en trang økonomisk situasjon, og gjerne skuffa over at du ikke får pengehjelp her og der, men ikke la andres prioriteringer og forvaltning av egne penger bli noe som ødelegger humøret ditt. Man kan ikke kontrollere andre. Endret 22. desember 2018 av Rainstorm
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #17 Skrevet 22. desember 2018 Dette er helt normalt, du er smålig. Min svigermor gir min mann og meg fellesgave verdt ca. 400 kr. og sin andre sønn gaver til over 8000,-. Da snakker du forskjellsbehandling! Anonymkode: 15d67...844 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2018 #18 Skrevet 22. desember 2018 Jeg tenker det er normalt. Jeg tenker ikke på den måten når jeg kjøper gaver. Bruker ca samme sum på alle, tenker ikke på at søsken liksom til sammen for noe dyrere fordi han har kjæreste og eller barn. Er jo ikke søskenet som får de gavene. Jeg syns demu er ganske smålig, beklager. Anonymkode: a6dfc...8ea
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2018 #19 Skrevet 23. desember 2018 Jeg syns dette er rettferdig. Selv har jeg ett søsken, hun er gift, med 2 barn. Alle barn, svigerbarn og barnebarn får for lik sum. Dvs jeg har i alle år har fått for 1000 kr, min søster 1000, mannen 1000 og hvert av barna 1000kr. Så min søsters familie får gaver for 4000. Helt ok. Nå har jeg fått samboer, så i år får han også for 1000. Anonymkode: 1c173...e8e 3
Vagt Skrevet 23. desember 2018 #20 Skrevet 23. desember 2018 Ja, det er helt normalt. (Hvis man er en person som tenker penger hele tiden).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå