Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye lyd synes dere det er greit at naboene lager?

Hva gjør dere om de bråker for mye?

Naboene mine (tenåringer som det ikke går an å snakke med) spiller så høyt at bildene på stueveggen klirrer nå.. Mulig jeg rett og slett starter dagen i morra med å støvsuge og sette på vaskemaskinen..

Det er ikke lurt å plage folk som står opp tidlig og bor vegg i vegg med soverommet ditt :smoke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hvor ofte de bråker det. Skjer det en sjelden gang er det helt ok - spesielt hvis de har gitt beskjed på forhånd. Hvis det skjer gjentatte ganger så hadde vel toleransgrensen vært tilnærmet null ...... i den grad det hjelper å klage til tenåringer. Men de bor vel forh. ikke alene så det er andre man kan snakke med også - evnt. styret - og i verste fall politiet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har bodd i studentboliger og andre risikosteder når det gjelder lyd, og har stort sett lidd i stillhet. Hadde en stund en nabo som ropte og hylte natten lang (mannen var kort sagt ikke god). Da dunket jeg i gulvet ned til han, eller slo i radiatoren. Funka ikke. En gang hadde en gang-kamerat av meg i en studentbolig kjempefest midt i uka uten å ha avklart det med meg; jeg hevnet meg ved å legge en god del av eiendelene hans i fellesdusjen. Funka litt, kanskje. Vi ble venner igjen også, seinere.

Ellers har jeg nok bråkt litt selv innimellom; med promille tenker man ikke alltid over sitt eget støynivå.

Kunne godt ha anmeldt folk for å bråke på ukedager hvis det skjer mer enn en gang og de ikke tar hensyn når man sier fra. Men jeg er sabla dårlig til å si fra, dermed kan jeg jo ikke bare ringe politiet heller. Nå bor jeg heldigvis laaangt unna bråk og naboer.

Skrevet

Jeg har også før bodd på studenthybler og sånne mer bråkete steder før, da var det veldig sjelden jeg lot meg plage av bråk, men nå har jeg barn, og det bor bare familiefolk her jeg bor (bortsett fra de nevnte tenåringene..), så jeg merker jeg blir fortere irritert.

Men nå er det stille, og det er jo ikke så sent, så jeg tror jeg lar dem få sove i morra :ler:

Gjest manic
Skrevet

Som du selv nevner så kan man hevne seg!

Etter en utrolig uendelig støyete fest på nabohybelen min stod jeg opp veldig tidlig opp, satte annlegget mitt (som var veldig dugelig) på full styrke og spilte en utrolig sær og ultramonoton psykotechnosang på repeat resten av dagen mens de lå fyllesyke, jeg dro til byen på cafe :sjarmor:

Når jeg kom hjem var de helt fra seg, det var rett før de pådrog seg psykiske lidelser ;)

Skrevet

:ler:

Gjorde det samme for noen år siden, mot noen andre naboer, da med ei plate av Dead Kennedys :sjarmor:

Skrevet
Som du selv nevner så kan man hevne seg!

Etter en utrolig uendelig støyete fest på nabohybelen min stod jeg opp veldig tidlig opp, satte annlegget mitt (som var veldig dugelig) på full styrke og spilte en utrolig sær og ultramonoton psykotechnosang på repeat resten av dagen mens de lå fyllesyke, jeg dro til byen på cafe :sjarmor:

Når jeg kom hjem var de helt fra seg, det var rett før de pådrog seg psykiske lidelser ;)

:ler: Råbra.

Gjest Madeline
Skrevet

Nå er jeg heldig å bor i et brl. der de aller fleste er flinke til å ta hensyn. De nærmeste naboene er flinke til å si fra hvis de skal ha fest. Da er vi forberedt og tåler at det blir litt bråk.

Naboene mine (tenåringer som det ikke går an å snakke med) spiller så høyt at bildene på stueveggen klirrer nå..

Jeg hadde snakket med foreldrene deres.

Mulig jeg rett og slett starter dagen i morra med å støvsuge og sette på vaskemaskinen..

Fungerer ikke noe annet så er jo det en mulighet. Manic sitt forslag var ikke så dumt det heller. Mange ser ikke problemet før de opplever det selv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bodde en stund i borettslag i Oslo, og da daværende sambo hadde fest, fikk vi advokat fra bostyret på døra mandagen etter som kjeftet oss huden fulle.. vi skulle kanskje gitt beskjed til naboene om at han skulle ha folk over på vorspiel :oops: men vi tenkte jo ikke på at musikk til 11-12 kunne plage noen SÅ til de grader (men synes også det var litt trist at første og eneste kontakten med naboen ble gjennom advokat, sambo var jo ganske grei og ville sikkert dempet festen hvis han hadde visst at det plaget noen..)

Men har et litt spesielt forhold til disse naboene jeg har nå, de er litt rare av seg, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle det at de er plagsomme.. det er jo ganske uvennlig både å prate med foreldrene deres, eller politiet (det vil jo ikke fremme et godt naboforhold), så jeg får heller vente og se hvor ille det blir neste gang de har fest :)

Skrevet

Ja, det var meg som glemte å logge inn :oops:

Gjest Madeline
Skrevet
det er jo ganske uvennlig både å prate med foreldrene deres' date=' eller politiet (det vil jo ikke fremme et godt naboforhold), så jeg får heller vente og se hvor ille det blir neste gang de har fest :)[/quote']

Det trenger da ikke å være uvennllig å snakke med foreldrene. Det kommer helt an på hvilken måte du snakker med de på. Hvis bråket er et gjentatt problem bør du absolutt ta det opp. Er det kun enkeltstående episoder er det noe annet. Når det gjelder å kontakte politiet, bør det være siste utvei. Først bør du ha snakket med naboen og prøvd å finne en løsning.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dæven, så onde dere er! Liker det! :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg bodde en stund i borettslag i Oslo, og da daværende sambo hadde fest, fikk vi advokat fra bostyret på døra mandagen etter som kjeftet oss huden fulle..

vet du, dette er ikke lov, og det burde alle som bor i br.lag sette seg inn i-

Har man bråkete naboer bør man selv ta kontakt og si i fra. Ellers er reglene slik at det skal leveres klage til styre om det ikke går an å snakke med naboen.

Ingen fra styret/laget har noe med å gå på dørene til folk å kjefte. Det sier litt om br.laget!!1

Styret skal også sende brev til de det gjelder.

Og god folkeskikk er at man ikke bare tar en klage for god fisk, men undersøker først.

Bor man i br.lag må man ta hensyn til mye.

Er det gammelt og lytt? Ja da må du regne med lyder.

Er du den som legger deg tidlig? Ikke regn med at naboer har samme døgnrytme som deg.

En må bare lære seg å se igjennom fingrene med ting, ellers blir det ille å bo.

Aksepter at folk har fest, men er det til stadig sjenanse, ta en prat med nabo først.

Noen har barn som er høylyte i ganger osv...husk at dine blir større en dag også.

Vi var plaget med en nybakt mor. Hysterisk om barna bråkte på dagtid osv... Du sa jeg. Barna her er normale. bedre du venner deg til det. Hun hysjet på barna fra vinduene. babyen ble vekt osv.

Hun fikk den mest bråkete ungen i hele Norge selv.....

Skrevet

Tja.

Naboen min har to store hunder som tilbringer det meste av tiden ute og som bjeffer for det meste.

I dag ble jeg vekker 8.30 av hysterisk bjeffing og pistring. Nå er ikke 8.30 heeelt galt, men jeg må opp 6.00 hverdager.

Så gikk jeg ut i hagen for å nyte sola sånn rundt klokka 13.00 - da gikk kjerrringa inn og satte på musikk så bassen dundret. OK, tenkte jeg, les boka di og overhør det. Så der satt jeg, med bikkjeglam OG bass. Som om dette ikke var nok åpnet hun døren og satte seg ut - da var det bikkjeglam, bass OG musikk...

Ellers kan hun finne på å starte bilen hvis jeg er i hagen og la den gå på tomgang i 30-60 minutter...

Hva jeg gjør? Nå skriver jeg ned alt for å anmelde henne sammen med de andre naboene som har fått nok av bråket.

Snakke med henne? Nei, hun åpner ikke døren eller så skriker hun ut diverse skjellsord hvis man prøver...

Men jeg har mange andre veldig hyggelige naboer, prøver å bry meg mer med dem!

Skrevet

Naboen her bråker så lite at her er det ingen som sier noe på det.

Et sted jeg bodde før ble jeg nødt til å få politiet til å komme og roe ned festen før de gav seg.

Skrevet

Du får be et par litt kraftige kamerater over når det dundrer som verst fra naboen, hiss dere opp og gå manns-sterke inn til naboen og be de til helvete ta litt hensyn !!

Skrevet

:ler:

Men det verste bråket de lager, er faktisk senga deres som knirker når de har sex. Første gangen jeg hørte dem, tenkte jeg: "Tro hvorfor de tar seg råd til å få inn snekkere på søndagsmorran?" For det hørtes ut som noen holdt på å sage seg gjennom veggen inn til stua mi.. Etter ca. 10 minutter med varierende rytmer i 'sagingen' skjønte jeg tilslutt hva det var som ladge lyden. Så jeg lo litt for meg selv og tenkte: "Hehe, de blir jo nødt til å skaffe seg ny seng!" Men nå har det gått månedsvis, og de har den samme senga.. og er like usjenerte over lydene de lager :ler:

Har lurt litt på om jeg skal gå over til dem en gang når jeg hører at de er ferdige, og be dem om å være mer stille når de puler, men jeg er ikke så fremmelig av meg :ler: men jeg vet at de vet at jeg (og de andre naboene) hører dem, men det sjenerer dem tydeligvis ikke. Men jeg må si det sjenerer meg litt, f.eks. når jeg har besøk, vi drikker kaffe, og så starter den knirkinga 4-5 meter unna :ler:

Skrevet

Særlig når det gjelder hundene til naboen din brunh. så mener jeg at du står veldig sterkt itp den nye hundeloven.....tror jeg ....

er det b.lag? ...i så fall gå sammen og få henne UT!

Skrevet
Særlig når det gjelder hundene til naboen din brunh. så mener jeg at du står veldig sterkt itp den nye hundeloven.....tror jeg ....  

er det b.lag? ...i så fall gå sammen og få henne UT!

Nei, ikke borettslag, dessverre. Hun leier nabohuset.

Politiet sier vi står sterkt, derfor vi skriver opp alt så en anmeldelse er godt dokumentert.

He, he, hun åpnet ikke en gang for politiet da de kom for å be henne ta hundene inn, og da de ringte og ba om det samme spurte hun om de trodde det var mulig å ha to store shæfere innendørs!

Det er det jo, jeg har prøvd! :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...