Gå til innhold

Ønske god jul om man ikke vet om de feirer jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger kommer jeg opp i situasjoner der det ville vært naturlig å ønske god jul, men det er ikke sikkert at vedkommende feirer jul. For eksempel kolleger fra ikke-vestlige land. 

Hva sier dere da? Det har hendt jeg har ønsket god ferie, men så skal de plutselig ikke ha ferie...

Anonymkode: 775d8...9b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skader vel ikke å ønske noen god jul uansett om de skal feire eller ikke? Om de skulle bli fornærmet eller noe av den grunn, får det være deres problem. Mange feirer dessuten jul likevel, med både juletre og gaver, selv om de kommer fra ikke-vestlige land og kanskje hører til religioner som tradisjonelt ikke feirer jul.

Anonymkode: 2d26d...19b

• Liker 2
Gjest Ms. Daisy
Skrevet

Ønsk God Jul du - har en muslimsk dame som er innom veldig ofte her og hun sier God Jul til alle hun og det samme gjør faktisk venner som jeg har som verken tror eller feirer. :)

Skrevet

Denne tiden av året heter jul her i Norge. Så god jul er et ønske om at denne tiden skal være god. Uansett hvordan de tilbringer disse dagene.

God jul!

• Liker 7
Skrevet

Det ligger så lite personlig kristendom hos de fleste i Norge og de som feirer jul, at å si god jul er nesten som å si god sommer, eller god ferie. Hadde jeg flyttet til et annet land med en annen kultur og religion, ville jeg satt stor pris på at de så sånne type ting (typ god jul, bare bytt ut med annen høytid).. Jeg hadde følt meg velkommen og inkludert. Dessuten er det koselig med tradisjoner, og å se hvordan dems kultur er. Så ja, jeg ville sagt god jul.

Med mindre man akkurat har hatt en heftig diskusjon med en ateist eller muslim osv om jula, og forstått at de synes det er noe ræl. De sier man ikke god jul til. Noen knapper trenger man ikke pushe på😂

• Liker 2
Skrevet

God jul er mer som en hilsen, så sier det til alle. 

Anonymkode: 3a102...23a

Skrevet

Bør være helt uproblematisk å ønske andre en fin julehøytid, uavhengig av om de feirer den eller ikke. 

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg sa engang god jul, til ei som var Jehovas vitne, hun ble sur..Skulle bare være hyggelig jeg.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger kommer jeg opp i situasjoner der det ville vært naturlig å ønske god jul, men det er ikke sikkert at vedkommende feirer jul. For eksempel kolleger fra ikke-vestlige land. 

Hva sier dere da? Det har hendt jeg har ønsket god ferie, men så skal de plutselig ikke ha ferie...

Anonymkode: 775d8...9b9

Feirer ikke jul, men ønsker god jul for det. Har muslimske venner, de ønsker alle god jul, selv om de selv ikke feirer på samme måte. 

Koster meg ikke så mye å si det, selv om jeg egentlig ville foretrukket å si god ferie ;) 

Skrevet

Det stemmer som AB sier, mange av andre religioner som tradisjonelt ikke feirer jul, feirer allikevel. "God jul" en høflighetsfrase det skal mye til før noen reagerer negativt på.

Eventuelt kan du ønske dem en "god juletid" - det rommer jo tiden vi alle går inn i nå uansett om den skal feires eller ei. :) 

Skrevet

Kjenner mange muslim som ønsker god jul selv, helt i orden det 🙂

Anonymkode: ee139...b95

• Liker 2
Skrevet (endret)

Folk sier det hele tiden, jeg sier - I like måte, tilbake. 

Endret av IommI
Skrevet

Bare gjør som i USA  si "Gledelig høytid"

Anonymkode: 5c4c3...b44

Skrevet

Sier god jul. Det er en naturlig ting for meg å si rundt juletider i Norge. De fra andre kulturer som ikke feirer jul aksepterer det helt fint og ønsker god jul tilbake. Som nevnt over - de eneste jeg har truffet som har reagert negativt er Jehovas vitner og hvem som er medlem der er vanskelig å vite for det er gjerne mennesker som er født og oppvokst i Norge. 

Skrevet
På 21.12.2018 den 11.48, Catalina Culès skrev:

Jeg sa engang god jul, til ei som var Jehovas vitne, hun ble sur..Skulle bare være hyggelig jeg.

Nå er jo Jehovas vitner noe helt for seg selv da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...