Gå til innhold

Hva skal til for at du skal melde deg opp til konteeksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer på hvilke karakterer (A-C)  dere "tolererer" før dere vurderer/må å ta kontinuasjonseksamen for å forberede karakter på vitnemålet? 

Anonymkode: 64143...91f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

C hvis faget er vanskelig, ellers B

Anonymkode: c4ac0...58f

Skrevet

Har bare hatt en eksamen til nå, men hvis jeg får D eller lavere kommer jeg til å ta den på nytt.

Anonymkode: 47306...b6c

Skrevet

Her får man bare konte ved stryk.

Anonymkode: a0763...f82

• Liker 5
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her får man bare konte ved stryk.

Anonymkode: a0763...f82

Trodde dette var en mulighet alle  hadde? 

Skrevet

Strøk aldri på noen av eksamenene mine, så har aldri kunnet konte. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde dette var en mulighet alle  hadde? 

Nei. Du kan bare konte hvis du stryker, men du kan melde deg opp til ny ordinær eksamen neste semester.

Anonymkode: c9323...05c

• Liker 1
Skrevet

Her kan man konte bare ved stryk.

Er du ikke fornøyd med eksamenskarakteren, så kan man klage og få ny sensur, men ikke ny eksamen.

Anonymkode: 28f50...f62

Skrevet

Her kan man konte hvis man stryker eller vil forbedre karakteren.

Anonymkode: e6722...762

Skrevet

Er det vanlig at man ikke kan konte dersom man vil forberede karakteren? Må man opp til ordinær da? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at man ikke kan konte dersom man vil forberede karakteren? Må man opp til ordinær da? 

Ja. For vår del innebar det ny ordinær eksamen ett år senere. 

• Liker 2
Skrevet

Hos oss (HVL) har alle lov til å melde seg opp til konte, men det blir kun satt opp konte-eksamen dersom noen er syke ved avlagt eksamen eller dersom noen stryker. Dersom ingen stryker, og ingen er syke blir det ikke satt opp konte eksamen, og man kan da kun melde seg opp til ordinær eksamen neste semester eller neste år. Man har lov å melde seg til eksamen 3 ganger for samme fag, dvs at du kan ta eksamen V2018, H2018 og V2019 om ønskelig. Det er også regler for hvor lenge obligatoriske arbeidskrav er gyldig (3 semestre hos oss), som må være godkjent for å gå opp til eksamen. 

Vil forøvrig annbefale deg til å tenke på konte som en lettvint måte å forbedre karakteren dersom lesingen går utover gjeldenes semesters fag. Da er det fryktelig lett å havne bakpå!

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, misssssnorway skrev:

Hos oss (HVL) har alle lov til å melde seg opp til konte, men det blir kun satt opp konte-eksamen dersom noen er syke ved avlagt eksamen eller dersom noen stryker. Dersom ingen stryker, og ingen er syke blir det ikke satt opp konte eksamen, og man kan da kun melde seg opp til ordinær eksamen neste semester eller neste år. Man har lov å melde seg til eksamen 3 ganger for samme fag, dvs at du kan ta eksamen V2018, H2018 og V2019 om ønskelig. Det er også regler for hvor lenge obligatoriske arbeidskrav er gyldig (3 semestre hos oss), som må være godkjent for å gå opp til eksamen. 

Vil forøvrig annbefale deg til å tenke på konte som en lettvint måte å forbedre karakteren dersom lesingen går utover gjeldenes semesters fag. Da er det fryktelig lett å havne bakpå!

Samme hos oss, himolde.

Skrevet

Her kan man ikke "konte" selv med sykdom eller stryk. Man må melde seg opp til eksamen i faget på nytt å ta eksamen til neste ordinære eksamenstid, men det blir ofte satt en konteeksamen i hvert semester. Blir likevel tungt siden den er i ordinær eksamensperiode eller i slutten av den når man er dødssliten 

Anonymkode: 05f53...f78

Gjest AlbertEinstein
Skrevet (endret)

Hva med enten å lese seriøst ila semesteret eller godta en svak, men fortjent karakter? 

Jeg har fått det som er av karakterer med unntak av E merkelig nok, men har alltid forholdt meg til dette på en voksen og nøktern måte.

Får jeg toppkarakter så har jeg åpenbart gjort noe riktig i forberedelsene mine til eksamen og får jeg en svak karakter så bør jeg gjennomgå studieteknikker seriøst for slik sett å forstå hvordan "uhellet" kunne skje. 

Altså i ni av ti ganger så vet jeg hvorfor jeg får den karakteren jeg gjør så også når jeg får D feks.

Dette maset med karakterer og sutring over velfortjente middelmådige karakterer er litt umodent og infantilt slik jeg ser det.

Enten ta deg sammen ila semesteret og les skikkelig på emnet eller ta konsekvensen av latskapen eller hva det nå enn måtte være å godta sensuren du blir utsatt for.

Endret av AlbertEinstein
Skrevet
Akkurat nå, AlbertEinstein skrev:

Hva med enten å lese seriøst ila semesteret eller godta en svak, men fortjent karakter? 

Jeg har fått det som er av karakterer med unntak av E merkelig nok, men har alltid forholdt meg til dette på en voksen og nøktern måte.

Får jeg toppkarakter så har jeg åpenbart gjort noe riktig i forberedelsene mine til eksamen og får jeg en svak karakter så bør jeg gjennomgå studieteknikker seriøst for slik sett å forstå hvordan "uhellet" kunne skje. 

Altså i ni av ti ganger så vet jeg hvorfor jeg får den karakteren jeg gjør så også når jeg får D feks.

Dette maset med karakterer og sutring over velfortjente middelmådige karakterer er litt umodent og infantilt slik jeg ser det.

Vanskelighetsgraden på eksamen kan variere noe veldig fra år til år, man kan ha en skikkelig dårlig dag som går utover hvordan man presterer på eksamen, mild sykdom, og høyt karakterpress på studiet er alle årsaker til hvorfor folk velger å forbedre en karakter eller to. Det er ikke uvanlig når man vet at man kunne gjort det bedre på annet forsøk 

• Liker 1
Gjest AlbertEinstein
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelighetsgraden på eksamen kan variere noe veldig fra år til år, man kan ha en skikkelig dårlig dag som går utover hvordan man presterer på eksamen, mild sykdom, og høyt karakterpress på studiet er alle årsaker til hvorfor folk velger å forbedre en karakter eller to. Det er ikke uvanlig når man vet at man kunne gjort det bedre på annet forsøk 

Dette er bare sprøyt. Dersom eksamen er lett så får sensor inn mange gode besvarelser hvilket farger sensureringen. Er eksamen vanskelig er tilfellet det motsatte, altså at det skal mindre presisjon til for å imponere sensor. 

Dette går opp i opp med andre ord.

Skrevet
På 21.12.2018 den 14.49, AlbertEinstein skrev:

Enten ta deg sammen ila semesteret og les skikkelig på emnet eller ta konsekvensen av latskapen eller hva det nå enn måtte være å godta sensuren du blir utsatt for.

Jeg ble alvorlig skadet under semesteret. Hvis du eller barnet ditt blir alvorlig skadet, har du lyst til å bli møtt med samme holdning som du har? Dere er kanskje bare late og udugelige, og vi andre trenger jo ikke sette oss inn i de reelle årssakene..

Anonymkode: 811be...fd5

• Liker 1
Gjest AlbertEinstein
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble alvorlig skadet under semesteret. Hvis du eller barnet ditt blir alvorlig skadet, har du lyst til å bli møtt med samme holdning som du har? Dere er kanskje bare late og udugelige, og vi andre trenger jo ikke sette oss inn i de reelle årssakene..

Anonymkode: 811be...fd5

Det var en generell kommentar myntet på det store flertallet av studenter som er sjokkert over svake karakterer. Beklager hvis jeg traff deg med innlegget mitt, det var ikke meningen. 

Jeg håper situasjonen din har bedret seg siden dette inntraff. God jul forresten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...