Gå til innhold

Spørsmål om kattens adferd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar denne ab ettersom jeg ikke ønsker å bli gjennkjent av spørsmålene mine.

Har en 3 år gammel katt på 3 år som jeg har hatt siden den var 8 uker, den er kastrert og er ute/innekatt. 

Sprsmålene, i det siste året har katten beggynt å løpe vekk når jeg går mot for å løfte han, men noen ganger vil han st jeg skal løfte han så det er litt vanskelig å se når han vil og ikke, selv når jeg bare går bort for å kose når han står midt i gulvet løper han vekk. 

Ellers er han verdens nydeligste, han følger etter meg hvor jeg går og er med på turer ute, han legger seg på rygg for å gjøre klar til børsten. Han er ellers en normal katt, er ikke kun meg han løper unna, gjør det samme med kjente besøkne.

Noen som vet hva d nye her skyldes? Hvorfor han løper unna og gjemner seg når man går mot han? 

Veterinæren har jo sagt at helsen virker grei men man kan jo lure.

Anonymkode: e3a18...80f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han har vært hos dyrlegen å er friskmeldt så vet jeg ikke helt hva det kan være. Men når min katt tok avstand fra oss var det så var det urinveisinfeksjon som hadde skylden. Antibiotika og bytte av fôr fikk kattepus tilbake til samme kosete selv.

Anonymkode: 9a89a...e5a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om han har vært hos dyrlegen å er friskmeldt så vet jeg ikke helt hva det kan være. Men når min katt tok avstand fra oss var det så var det urinveisinfeksjon som hadde skylden. Antibiotika og bytte av fôr fikk kattepus tilbake til samme kosete selv.

Anonymkode: 9a89a...e5a

No vits å spørre om ny skjekk da? Syns det er hmrart at han løper vekk når han ellers virker helt grei

Skrevet

Sitter pus før han løper vekk? Følg med om halen svaier. Hvis han står, står halen rett opp? Dirrer den kanskje litt? Se også på ørene og pupillene.

Jeg tenker at han leker. Det kan være at han har blitt mere selvsikker med årene.

Tenker positivt siden dyrelegen ikke fant noe. Kan være at de ikke fant noe også.

Anonymkode: ece03...346

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter pus før han løper vekk? Følg med om halen svaier. Hvis han står, står halen rett opp? Dirrer den kanskje litt? Se også på ørene og pupillene.

Jeg tenker at han leker. Det kan være at han har blitt mere selvsikker med årene.

Tenker positivt siden dyrelegen ikke fant noe. Kan være at de ikke fant noe også.

Anonymkode: ece03...346

Jeg kan prøve å starte lek, han sitter før han løper og når han står er halen oppe. Takk, er min første katt så jeg vet litt lite om de :) 

Skrevet

Sånn gjør katten min også, jeg løper etter helt til hun legger seg ned. Så går jeg og da setter hun seg utenfor døren min og løper igjen når jeg reiser meg :) 

Anonymkode: 304f5...635

Skrevet

Typisk katt!! Ikke noe å bekymre seg over. De bestemmer selv hva de vil, men litt vanskelig for oss å skjønne hva de vil enkelte ganger. 

Anonymkode: 1ed2d...56a

Skrevet

Godt å vite at jeg ikke er den eneste da, takk for svar :) 

Skrevet

Den vil vel bare ikke bli løftet, tenker jeg. Kanskje han kommer bort til deg fordi han vil du skal gi han mat, godbiter eller leke. Han vil altså ikke kose, men forsøker si til deg hva han vil. 

Anonymkode: 17e96...f99

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den vil vel bare ikke bli løftet, tenker jeg. Kanskje han kommer bort til deg fordi han vil du skal gi han mat, godbiter eller leke. Han vil altså ikke kose, men forsøker si til deg hva han vil. 

Anonymkode: 17e96...f99

Det er jo en mulighet, jeg kan forsøke begge deler. Leke og godteri :) 

Skrevet

Jeg har alltid hatt katt, og har nå to. Alle har vært forskjellige typer, og alle har hatt sine særheter. Generelt opplever jeg at katter har stor integritet og vil bestemme over seg selv- de vil kose når det passer dem, ikke når det passer meg. De vil ligge der de finner det for godt, ikke der jeg har gjort i stand den ideelle liggeplassen (i mine øyne). De vil gå ut når det passer dem, ikke når jeg likevel skal ut en tur. Osv. Den ene katten jeg har nå kan ikke fordra å bli holdt om han ikke kommer bort selv. Han prøver enten å stikke av, eller stritter imot på armen (ingen klør, men ørene bakover og dytter med stive forlabber). Tidligere var han enda "verre". Jeg tror det kom av at barndomshjemmet var fylt av små barn som løp rundt med kattungene på armen i tide og utide, og at han derfor utviklet en motvilje. Kan katten din ha noen negative opplevelser med å bli løftet (eller fanget inn som den sikkert opplever det som?).

Jeg ville sluttet å gå rett bort til katten og forsøke å løfte den så lenge den viser motvilje. Heller satt meg ned og rolig forsøkt å lokke den til meg. Når den kommer ville jeg belønnet med kos og prat, men ikke holdt fast eller løftet før den var helt rolig. Og gjentatt dette til pus føler at den har kontroll på situasjonen og ikke føler seg "truet" av at noen kommer mot den og vil ha kontakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...