Gå til innhold

Suger de fleste jobbene der ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener, det føles ganske meningsløst. Føler jeg selger tiden min, for å få råd til å ha ting jeg egentlig bruke 10% av tiden. Jeg har jobbet med både transport, samlebånd og nå i helsevesenet.

Joda det gir mening å jobbe med folk. Men samtidig er det så mye tull og tøv også. Umenneskelige ting å forholde seg til, med dokumentasjon, tidspress og lovverk. Har i min tid klart å holde disse tankene i ett bur inni hodet men i det siste sliter jeg med å holde dem der. Kaster man bort tiden på jobb har en ikke mye lengre fremskritt en maur?

En dag vil nok automasjon og AI gjøre menneskelig jobb forgjeves. Den dagen kan ikke komme fort nok.

Anonymkode: 46ca4...f22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det suger å jobbe, men desverre er det det vi er nødt til å gjøre for å ha råd til de tingene vi bruker 10% av tiden, som gjør at vi orker å stå opp hver dag og traske inn i hamsterhjulet på nytt, hver jævla dag...

Rinse and repeat.......

Anonymkode: 9a8bb...6c8

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener, det føles ganske meningsløst. Føler jeg selger tiden min, for å få råd til å ha ting jeg egentlig bruke 10% av tiden. Jeg har jobbet med både transport, samlebånd og nå i helsevesenet.

Joda det gir mening å jobbe med folk. Men samtidig er det så mye tull og tøv også. Umenneskelige ting å forholde seg til, med dokumentasjon, tidspress og lovverk. Har i min tid klart å holde disse tankene i ett bur inni hodet men i det siste sliter jeg med å holde dem der. Kaster man bort tiden på jobb har en ikke mye lengre fremskritt en maur?

En dag vil nok automasjon og AI gjøre menneskelig jobb forgjeves. Den dagen kan ikke komme fort nok.

Du velger jo helt selv om du 1) ønsker å ha penger og 2) ønsker å jobbe med det du trives med. Finner du det du elsker å drive med, så er plutselig ikke hverdagen en jobb lenger. Lykke til videre!

• Liker 1
Skrevet

There is a way...😎

Anonymkode: e2860...459

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det suger å jobbe, men desverre er det det vi er nødt til å gjøre for å ha råd til de tingene vi bruker

Handler ikke bare om penger og å ha råd. Det handler om at samfunnet skal gå rundt.

Anonymkode: f80a6...5de

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Mia00 skrev:

Du velger jo helt selv om du 1) ønsker å ha penger og 2) ønsker å jobbe med det du trives med. Finner du det du elsker å drive med, så er plutselig ikke hverdagen en jobb lenger. Lykke til videre!

Velger selv om jeg ønsker å ha penger ja. Men så har jeg unger også. Dersom jeg blir fattig går det utover dem, på en sosial måte. Presset om å ha alt mulig er skyhøyt for unger, for status sin del. Blir jo indoktrinert som barn inn i dette nogså tåpelige systemet som ikke gir lykke.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke bare om penger og å ha råd. Det handler om at samfunnet skal gå rundt.

Grett det. Men tror du kan ta bort 50% av byråkratisk lovverk og jobber som egentlig ikke har noen nytte uten at samfunn går i dunken.

Samfunnet er jo uansett sosialt konstruert. Akkurat nå, på en noe dårlig måte, synes jeg. Her i norge er det himmel i forhold til de aller fleste andre land, det skal siest.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Grett det. Men tror du kan ta bort 50% av byråkratisk lovverk og jobber som egentlig ikke har noen nytte uten at samfunn går i dunken.

Lett å si...

Skrevet

Du bruker jo ikke tingene 10% av tiden. Det inkluderer også det at du har et sted å bo... Hvis du ikke liker jobben din, må du finne en annen - eller se om det er innstillingen din som er problemet. 

Anonymkode: 674f8...36c

• Liker 2
Skrevet

Før så brukte man hele tiden på å jakte, sanke og drive med jordbruk for å få mat. Nå er dette satt litt mer i system. Slik at du gjør andre ting. Du som ikke gjør noe for det. Skal heller ikke få noe. 

Anonymkode: 31309...8d8

• Liker 1
Skrevet

Få det en bedre betalt jobb. Med riktig utdannelse er det lett å bli konsulent som fakturerer 1000+ i timen. Da kan du jobbe 70 % med 1 mill i lønn. 

Skrevet

Gå ned i arbeidstid og se over utgiftene dine. Vi er lurt til å tro at behøver å pusse opp, ha på oss seneste mote, reise osv. 

Anonymkode: d52ff...d6f

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, FrodeF skrev:

Få det en bedre betalt jobb. Med riktig utdannelse er det lett å bli konsulent som fakturerer 1000+ i timen. Da kan du jobbe 70 % med 1 mill i lønn. 

Det er en misforståelse å tro at alle som fakturerer 1000+ får dette utbetalt. Skatt, mva, avgifter osv. utgjør alene ca 50%. I tillegg komme eventuelle kostnader til drift, firmaets utgifter, utgifter til oppdraget osv. For ikke å snakke om at man må ha forsikringer for sykdom osv.

Anonymkode: 46bf4...9a2

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en misforståelse å tro at alle som fakturerer 1000+ får dette utbetalt. Skatt, mva, avgifter osv. utgjør alene ca 50%. I tillegg komme eventuelle kostnader til drift, firmaets utgifter, utgifter til oppdraget osv. For ikke å snakke om at man må ha forsikringer for sykdom osv.

Hvis du fakturerer 1350 kr/t og jobber 70% og du jobber for deg selv, slik at du ikke har husleie og kun svært få utgifter, da tjener du rett over en mill per år. Jeg har gjort dette, og vet at det er mulig. 

Arbeidsgiveravgift er 14%, feriepenger 12%, pensjonssparing 6%. La oss runde opp til 40% slik at andre utgifter også dekkes.

Da ser regnestykket slik ut:

1350 (timepris) x 22 (gjennomsnittlig antall dager per mnd) x 11 (antall mnd per år du jobber) x 0,7 (stillingsprosent 70) x 7,5 (vanlig arbeidsdag) x 0,6 (ta høyde for utgifter) = 1.029.105 i årlig lønn

Da er du ikke syk eller hjemme med sykt barn (ut over de 30% du allerede har fri)

Skrevet
7 minutter siden, Ild skrev:

Hvis du fakturerer 1350 kr/t og jobber 70% og du jobber for deg selv, slik at du ikke har husleie og kun svært få utgifter, da tjener du rett over en mill per år. Jeg har gjort dette, og vet at det er mulig. 

Arbeidsgiveravgift er 14%, feriepenger 12%, pensjonssparing 6%. La oss runde opp til 40% slik at andre utgifter også dekkes.

Da ser regnestykket slik ut:

1350 (timepris) x 22 (gjennomsnittlig antall dager per mnd) x 11 (antall mnd per år du jobber) x 0,7 (stillingsprosent 70) x 7,5 (vanlig arbeidsdag) x 0,6 (ta høyde for utgifter) = 1.029.105 i årlig lønn

Da er du ikke syk eller hjemme med sykt barn (ut over de 30% du allerede har fri)

Du glemmer mva, beskatning, trygdeavgift osv. 

Og på generelt grunnlag forsikring/oppsparing som buffer mot dårligere tider. Man har nemlig mye dårligere vern som konsulent, noe mange glemmer å prise inn (Ja, jeg jobber også litt som konsulent i tillegg til annen stilling). 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du glemmer mva, beskatning, trygdeavgift osv. 

Og på generelt grunnlag forsikring/oppsparing som buffer mot dårligere tider. Man har nemlig mye dårligere vern som konsulent, noe mange glemmer å prise inn (Ja, jeg jobber også litt som konsulent i tillegg til annen stilling). 

Poenget er at det er fult mulig å jobbe redusert og tjene bra. Hvis man ikke tar ut hele millionen i lønn, så er det likevel fult mulig å jobbe redusert med en svært bra lønn, og spare seg opp en buffer. (Jobber du 70%, og tjener en million, så kan du fritt ta ut feks 700.000 og spare 300.000 til buffer). 

I settinger der man er konsulent til bedrifter oppgis timepris eks mva. Så nei, det er ikke glemt. 

Skrevet
På 21.12.2018 den 1.11, AnonymBruker skrev:

Samfunnet gikk rundt før man sprang i hamsterhjul også. Vi må ikke ha stort hus, fin bil, to utenlandsreiser i året og hytte på fjellet. Vi må ikke svi av 20K på julegavehandel og drikke bobler i helgene. Vi løper bare fortere og fortere for å få flere ting vi ikke trenger. 

Når man spør folk om de ønsker høyere lønn eller mer fritid svarer de fleste det sistnevnte.

Anonymkode: bb6dc...8ef

• Liker 3
Skrevet
På ‎21‎.‎12‎.‎2018 den 10.55, Ild skrev:

Poenget er at det er fult mulig å jobbe redusert og tjene bra. Hvis man ikke tar ut hele millionen i lønn, så er det likevel fult mulig å jobbe redusert med en svært bra lønn, og spare seg opp en buffer. (Jobber du 70%, og tjener en million, så kan du fritt ta ut feks 700.000 og spare 300.000 til buffer). 

I settinger der man er konsulent til bedrifter oppgis timepris eks mva. Så nei, det er ikke glemt. 

Ja, det er mulig for noen som driver i en bransje uten store kostnader, men for de fleste er det helt urealistisk å f. eks. ikke ha noen driftsutgifter i firmaet. Dermed er eksempelet ditt ikke realistisk for de fleste næringsdrivende. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samfunnet gikk rundt før man sprang i hamsterhjul også. Vi må ikke ha stort hus, fin bil, to utenlandsreiser i året og hytte på fjellet. Vi må ikke svi av 20K på julegavehandel og drikke bobler i helgene. Vi løper bare fortere og fortere for å få flere ting vi ikke trenger. 

Når man spør folk om de ønsker høyere lønn eller mer fritid svarer de fleste det sistnevnte.

Anonymkode: bb6dc...8ef

Hamsterhjulet var nok mer slitsomt før. Lange dager på gården eller fabrikken og aldri fri for luselønn. Vi har vel aldri hatt det bedre. Det er alt det andre stresset vi pålegger oss selv. 

Anonymkode: b047c...f60

• Liker 1
Skrevet
På 21.12.2018 den 0.54, AnonymBruker skrev:

Og hvem tror du skal tjene på dette? Det vil bli større forskjeller, mange arbeidsledige og noen veldig få som tjener seg styrtrike.

Anonymkode: 1a6c2...02d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...